Allegro Partner strategiczny serwisu
[show_slot id="top_premium"]
Manufaktura w Łodzi to jedyne polskie centrum handlowe wyróżnione w prestiżowym rankingu obok Dubai Mall czy Westfield London.

To polskie centrum zmieniło oblicze handlu. Teraz docenił je świat

Łódzka Manufaktura została uznana za jeden z 15 najbardziej wpływowych projektów handlowych ostatnich 30 lat w prestiżowym rankingu MAPIC Most Influential Retail Property Project of the Past 30 Years. To jedyny obiekt z Polski w tym elitarnym zestawieniu, w którym znalazły się takie ikony jak Dubai Mall czy Westfield London. Wyróżnienie potwierdza, że polskie inwestycje mogą inspirować światową branżę retailu.

Polecane wideopodcasty:

W tekście przeczytasz m.in.:

  • dlaczego ranking MAPIC jest tak ważny,
  • jak poprzemysłowy kompleks stał się wzorem rewitalizacji,
  • w jakim gronie znalazła się polska inwestycja,
  • fakty i liczby, które budują legendę Manufaktury.

Polskie centrum handlowe w rankingu MAPIC

Tegoroczna edycja rankingu została ogłoszona z okazji 30-lecia targów MAPIC, jednego z najważniejszych wydarzeń globalnego rynku nieruchomości komercyjnych. Jury wyłoniło projekty, które zdefiniowały współczesny retail – nie tylko jako przestrzeń zakupów, lecz jako miejskie centra życia społecznego i kulturowego.

Wśród laureatów znalazła się Manufaktura w Łodzi, uznana za wzorcowy przykład rewitalizacji przestrzeni poprzemysłowej.

„To wyjątkowe wyróżnienie. Pokazuje, że wizja odważnego łączenia historii i współczesności może inspirować także poza granicami naszego kraju” – komentuje Anna Wiśniewska, dyrektor marketingu Manufaktury.

Od fabryki Poznańskiego do symbolu nowoczesnej Łodzi

Historia Manufaktury sięga XIX wieku, gdy na tym terenie działało imperium włókiennicze Izraela Poznańskiego – jednego z najpotężniejszych przemysłowców Łodzi. Po dekadach stagnacji przestrzeń przeszła imponującą metamorfozę.

Na początku XXI wieku rozpoczął się jeden z największych projektów rewitalizacyjnych w Europie Środkowej. Zamiast wyburzeń postawiono na zachowanie ceglanej architektury i wpisanie jej w nowoczesną strukturę miejską. W 2006 roku otwarto nowoczesne centrum handlu, kultury i rozrywki, które zajmuje dziś ponad 27 hektarów.

„Od początku chcieliśmy stworzyć coś więcej niż centrum handlowe. Manufaktura miała być przestrzenią spotkań i inspiracji” – mówi Wiśniewska.

Przeczytaj również: H&M i C&A nagle opuszczają Marszałkowską. Co powstanie w ich miejscu?

Fakty, które budują legendę Manufaktury

  • 20 milionów odwiedzających rocznie – tyle osób przyciąga kompleks.
  • Ceglana architektura z XIX w. stała się jego wizytówką.
  • W 2015 r. Manufaktura zdobyła tytuł Najlepszego centrum handlowego Europy Środkowo-Wschodniej (ICSC).
  • Był to jeden z największych projektów rewitalizacyjnych w regionie.
  • Plac Manufaktury pełni dziś funkcję miejskiej sceny – odbywają się tu koncerty, pokazy mody i wydarzenia artystyczne.

Przeczytaj również: Kultowe postaci z Wieczorynki obchodzą 80. urodziny. Łódź świętuje wyjątkową wystawą

Polski projekt w światowej lidze retailu

Wyróżnienie MAPIC pokazuje, że polskie centra handlowe mogą konkurować z największymi realizacjami świata.

Manufaktura stała się nie tylko ikoną Łodzi, ale także punktem odniesienia dla urbanistów, architektów i inwestorów poszukujących nowoczesnych modeli rewitalizacji przestrzeni miejskich.

„Manufaktura od lat przyciąga nie tylko klientów, ale też ekspertów branży. To projekt, który inspiruje kolejne inwestycje w Europie” – zauważa dr Tomasz Jarosz, specjalista ds. rynku nieruchomości komercyjnych.

Dowiedz się więcej: Te centra handlowe niedługo znikną z mapy Warszawy

Zdjęcie główne: Forum




Magda Posełek
Tagi