Najlepsze debiuty KTW Fashion Week. Komu warto się przyglądać?

Czy 4-dniowe katowickie święto mody ma szansę stać się najważniejszym wydarzeniem w branży? Wszystko na to wskazuje. Tegoroczna edycja KTW Fashion Week odbyła się pod hasłem Mentors & New Generations, a swoje projekty w przestrzeni XIX-wiecznej Fabryki Porcelany zaprezentowali zarówno popularni polscy projektanci, jak i całe grono niezwykle uzdolnionych debiutantów. Kto zrobił na nas najlepsze wrażenie? Przedstawiamy nasze TOP 5 młodych projektantów, którym warto się przyglądać.

Duet RAD

O wywodzącym się z Poznania Duecie RAD głośno stało się tuż przed prezentacją na KTW Fashion Week. Wszystko za sprawą ręcznie malowanego kompletu, w którym Jessica Mercedes Kirschner wystąpiła w trakcie nowojorskiego Tygodnia Mody. Oryginalny outfit Jemerced został uchwycony m.in. w amerynańskiej edycji „Vogue”. Tym razem, Juliusz Rusin i Maciej Jóźwicki zostali doceniony przez przedstawicieli szkoły Polimoda, która przyznała im specjalnie wyróżnienie.

Nowa kolekcja Duet RAD – Wiesia to opowieść o Polsce oraz słowiańskiej tożsamości Środkowo-Wschodniej Europy. Twórcy określają swoją kolekcję jako pomost między dziedzictwem przodków, a patrzeniem w przyszłość mody, sztuki i kultury. Zwyczaje i obyczajowość skontrastowana została tu z nowoczesnymi formami ubioru. Wiesia to pierwsza kolekcja w której w tak dużym stopniu zostały wykorzystane materiały pozyskane z recyklingu – odnajdujemy tu zarówno stare firany, bieżniki, serwet, czy huculskie kilimy i dywany pochodzące z Jugosławii z lat 60-tych. Ręcznie malowali ekoskórę, aby wiernie odtworzyć wzory zdobiące włocławski fajans. Oprócz nich słoma, wiklina, wycinanki, dożynkowe wstążki i motywy polnych kwiatów.

fot. Filip Okopny
fot. Filip Okopny

Waleria Tokarzewska – Karaszewicz

Love is Love jest formą kampanii społecznej promującej i wspierającej edukację na temat LGBT+. Przesłanie kolekcji ma na celu szerzenie świadomości, upowszechnienie tematu i dotarcie do jak największej liczby odbiorców – o ile nasze poglądy, podejmowane decyzje, wiara lub wiedza są naszym wyborem, to ani orientacja, czy kolor skóry nie są od nas zależne, a zatem niezależnie od orientacji, czy koloru skóry jesteśmy sobie równi.
 
Inspiracją do powstania kolekcji jest odwaga młodych ludzi, którzy nie bacząc na przeciwności i częsty brak zrozumienia znajdują w sobie siłę, by walczyć o siebie, swój los, głośno mówić o tym, że brakuje im poczucia bezpieczeństwa i nie chcą być marginalizowani.

Kolekcja jesień-zima 19/20 marki WTK po raz pierwszy nie będzie dedykowana jedynie kobietom. W trakcie KTW Fashion Week projektantka przedstawiła proste i codzienne formy, które zestawia w mocnym i charakterystycznym dla marki bogactwie barw oraz printów – wykorzystując przy tym m.in. swoje autorskie grafiki. Chce przez to pokazać, że mimo swojej kontrastowej inności względem polskiej ulicy, ubrania te są nadal użytkowe, nadal normalne i funkcjonale. Nie są dziwactwem, bo bycie „innym” – czy jesteś ubraniem, czy człowiekiem, nie jest złe, tylko piękne.

fot. Filip Okopny
fot. Filip Okopny

Adrian Krupa

Kolekcja Adriana Krupy to pokaz wyobraźni na najwyższym poziomie. Nowoczesne, kontrowersyjne sylwetki szczególnie przykuły naszą uwagę w pokazie ubiegłorocznego laureata konkursu Złota Nitka. Główną inspiracją kolekcji pochodzącego z Rzeszowa projektanta były ludzkie słabości, ujęte w nowoczesnym aspekcie tego zjawiska. Do wyboru tego tematu zainspirowały go obserwacje panujących w społeczeństwie zjawisk, które nas otaczają i prowadzą ludzkość do autodestrukcji. Na wybiegu w Katowicach urzekł nas blask brokatowych i lurexowych kreacji. Jest elektrycznie i energetycznie – brawo!

fot. Filip Okopny
fot. Filip Okopny
fot. Filip Okopny

Bobkova (Ukraina)

KTW Fashion Week stał się również doskonałą okazją do promocji młodych talentów z innych krajów (w tym Ukrainy, Węgier czy Gruzji). Pracę nad nową kolekcją Bobkova rozpoczęła od przestudiowania historii emancypacji kobiet. W kolekcji, którą zobaczyliśmy na KTW Fashion Week, projektantka na nowo interpretuje męskie klasyki i wprowadza je do codziennej damskiej garderoby. Szczególnie spodobały nam się trzyczęściowe garnitury przekształcone w spodnie o swobodnym stylu czy oryginalne spódnico-spodnie, imitujące szerokie spodnie z wysokim pasem. Całość kolekcji utrzymana została w stonowanej kolorystyce, a siłę tym monochromatycznym zestawom dodały oryginalne dodatki. Podsumowując – siła i kobiecość w najlepszym wydaniu.

fot. Filip Okopny
fot. Filip Okopny

Jarmuła

Pora na streetwear pełen drelichu, folii i ortalionu. Mateusz Jarmuła tworząc kolekcję pod hasłem The pain of being normal zainspirował się aktualnymi wydarzeniami w Hongkongu – futurystyczną formą buntu i grupową walką z systemem o wolność jednostki. Projektant stawia na dekonstrukcję, oversizowe sylwetki, pełne warstw i odbarwień tye dye. Kolekcja utrzymana w szaro-czarnej kolorystyce. okraszona jest ognistą czerwienią symbolizującą tu walkę i bunt.

fot. Filip Okopny
fot. Filip Okopny
fot. Filip Okopny

>>> Przeczytaj również: Czy branża mody rzeczywiście dba o ekologię?

PARTNER GŁÓWNY: Miasto Katowice 

PARTNER LOGISTYCZNY: DPD 

PARTNERZY: Polimoda – szkoła mody z Florencji, FIJI Water, Fabryka Porcelany, Galeria Katowicka, COBU Design, Why Not Travel, Showroom.pl, Hotel Monopol, MAC Cosmetics, Maniewski, Nails Factory, Renee, Protego, 4Dent Dorota Stania, Monument, OnLemon, Kinley, Prodiż Nero 

GŁÓWNY PATRON MEDIALNY: ELLE i ELLE Man 

PATRONI MEDIALNI: LaMode, DYKF, Fashion Magazine, FASHIONPOST, Lounge Magazyn, K MAG, Dziennik Zachodni, Nasze Miasto, Strefa Biznesu, Fashion Biznes, Gala, Chilli Zet KTW Fashion Week Producent i pomysłodawca: Rafał Wyszyński 
Dyrektor Kreatywna & Media Relations: Anna Puślecka 
Dyrektor artystyczny: Arek Vaz 
Reżyser pokazów, choreograf: Waldek Szymkowiak  
Asystent reżysera, szefowa backstage: Stefania Lazar 
Producent wykonawczy: Aleksandra Kandzia-Ulrych

Newsletter

FASHION BIZNES