REKLAMA
Mężczyzna idący chodnikiem. Ubrany w jeansy. W dłoni trzyma brązową, skórzaną teczkę

O ile wzrósł całkowity koszt zatrudnienia pracownika? Znamy najnowsze dane

REKLAMA
REKLAMA

W IV kwartale ubiegłego roku Polska była jednym z krajów należących do Unii Europejskiej o najwyższych wartościach indeksu kosztów zatrudnienia. Główny Urząd Statystyczny poinformował o ile zdrożał angaż pracownika.

Przeczytaj również: Koniec z plastikowymi śmieciami? Parlament Europejski przyjął przełomowe przepisy dotyczące opakowań

Indeks kosztów zatrudnienia: co mierzy ?

Indeks kosztów zatrudnienia (IKZ, ang. Labour Cost Index – LCI)  to indeks Laspeyresa godzinowych kosztów pracy odnotowanych w kwartale referencyjnym w odniesieniu do godzinowych kosztów w roku bazowym. Rok bazowy jest modyfikowany cyklicznie co cztery lata. Obecnie podstawą wyznaczania indeksu jest rok 2020. Ze względu na wpływ efektów kalendarzowych i wahań sezonowych na zatrudnienie i czas przepracowany, wskaźniki IKZ są wyrównywane sezonowo oraz dniami roboczymi.

Indeks kosztów zatrudnienia ukazuje kształtowanie się kosztów pracy ponoszonych przez pracodawców. Na koszty pracy składają się wynagrodzenia oraz koszty pozapłacowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne i podatki płacone przez pracodawcę, pomniejszone o otrzymywane dotacje.

mat. prasowy

Koszt zatrudnienia pracownika w Polsce 2023

W 2023 r. w Polsce wzrosły koszty pracy i nieznacznie zmniejszyła się liczba przepracowanych godzin. W czwartym kwartale 2023 r. liczba godzin przepracowanych była o 0,4 proc. niższa niż rok wcześniej, a koszty pracy w tym samym czasie wzrosły o 13,1 proc. Pomiędzy pierwszym a czwartym kwartałem 2023 r. nastąpił wzrost indeksu kosztów zatrudnienia o 8,7 proc. Najniższe wartości IKZ osiągnął w pierwszym kwartale 2023 roku. W drugim i trzecim kwartale wartości wskaźnika były o 4,7 proc. oraz 6,7 proc. wyższe niż w pierwszym kwartale.

GUS

Przeczytaj również: Hermès notuje wzrost sprzedaży na wszystkich rynkach

GUS, zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
REKLAMA
Tagi

biznes

moda

REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES