Jak wyznaczyć marżę w sklepie internetowym z modą?

Sklepy internetowe z modą tworzone są z potrzeby zysku. Co zrobić, by był to opłacalny biznes? Wśród kluczowych czynników wpływających na rentowność i stabilne funkcjonowanie modowego e-commerce wymienia się odpowiednio ustaloną marżę. W jaki sposób to zrobić? 

Czym jest marża?

Marża w sklepie internetowym to różnica pomiędzy ceną, jaką płacisz za produkt, a ceną, w której sprzedajesz ten produkt klientowi. To jedna z kluczowych metryk używanych do określenia zysków ze sprzedaży.  W sklepie internetowym marża jest jednym z kluczowych elementów. Odpowiednie jej określenie wpływa na konkurencyjność cenową, rentowność sklepu oraz zdolność do pokrycia kosztów operacyjnych. 

Jak obliczyć marżę? 

Sposób, w jaki obniżyć marżę, zobrazować można na prostym przykładzie: 

Kwota, za którą kupujesz produkt w hurtowni: 300 zł

Kwota, za którą sprzedajesz produkt w sklepie internetowym: 400 zł

Marża wynosi 400 zł – 300 zł = 100 zł

Po stronie kosztów mogą stanąć jednak dodatkowe opłaty, które poniesiesz na wysyłkę i pakowanie. Te zwykle dolicza się do ceny sprzedaży. Dodatkowymi kosztami mogą jednak być również koszty obsługi sklepu internetowego czy marketingu, które zazwyczaj odliczane są od 

Jak ustalić wysokość marży? 

Osoby, które uruchamiają sklep internetowy z modą często stają przed zapytaniem: ile powinna wynosić marża. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Często na początku działalności sprzedawcy decydują się na niższą marżę, aby zachęcić klientów do zakupu atrakcyjnymi cenami. Z czasem, gdy biznes się rozwija – zwiększają marżę i podnoszą ceny produktów. Warto pamiętać, że marża może być elastyczna i ulegać zmianom, w zależności od sytuacji na rynku, konkurencji czy strategii sprzedażowej.Na rynku istnieją sklepy odzieżowe, których marża wynosi nawet 60 czy 70 proc. Mowa tu jednak o produktach, które tworzone są własnoręcznie. Istotnym czynnikiem jest skala sprzedaży – im więcej sprzedanych produktów, na tym większy zysk można liczyć. 

Od czego zależy marża w sklepie internetowym?

W sklepie internetowym marża może być różna dla różnych produktów w zależności od konkurencji, popytu, cen na rynku itp. Wzrost konkurencji może wymagać niższej marży, aby przyciągnąć klientów, podczas gdy unikalne lub wysoko poszukiwane produkty mogą pozwolić na wyższą marżę. Odpowiednio określona marża pozwala na odpowiednie zarządzanie kosztami i zyskami. To kluczowe dla stabilnego funkcjonowania przedsiębiorstwa. 

Istnieje wiele czynników, które wpływają na marżę. Są nimi między innymi: konkurencja, popyt czy ceny na rynku. Wzrost konkurencji może być powodem do obniżenia marży. Poznaj wyznaczniki, które pomogą ustalić marżę: 

Koszt zakupu towaru: Znajomość kosztów, jakie ponosisz na zakup od producentów lub dostawców, to podstawa od której zaczyna się wyznaczanie ceny sprzedaży. Marża będzie zależała od tego, ile zapłacisz za zakup. Im niższy koszt zakupu, tym potencjalnie niższa marża. 

Koszty operacyjne: Przeanalizuj dodatkowe koszty – zlicz wszystkie kwoty związane z prowadzeniem działalności w sieci. Są to między innymi koszty magazynowania, opłaty za przesyłkę, opłaty za serwer e-commerce, koszty obsługi klienta, marketingu czy zapłata za oprogramowanie e-sklepu. 

Analiza rynku: Prześledź rynek i sprawdź, w jakich cenach oferuje te same lub podobne produkty twoja konkurencja. Pomoże to ustalić cenę twoich produktów. Pamiętaj, że nie zawsze musi ona być najniższa. 

Konkurencja: Jeśli na rynku istnieje wiele firm oferujących te same lub podobne produkty – będzie to w znaczący sposób wpływać na marżę. Aby stać się konkurencyjnym, sklepy internetowe często są zmuszone ustalać niższą marżę. 

Oczekiwany zysk: Określ, jaki poziom zysku chcesz uzyskać na sprzedaży każdego produktu. Wpłynie to na wysokość marży. 

Elastyczność cenowa: Przeanalizuj, jak elastyczna może być cena, w stosunku do zmian na rynku  — czy może ulec zmianie w przypadku 

Strategia sprzedażowa: E-commerce może mieć różne strategie sprzedażowe. Jedni mogą stawiać na niższe ceny i niższe marże, podczas gdy inni będą oferować wyłącznie ekskluzywne produkty, nakładając wyższe marże. 

Tagi

Newsletter

FASHION BIZNES