Q&A: Co możesz zyskać wstając wcześniej?

284
Zdjęcie: Daria Shevtsova

Nie lubisz wczesnego wstawania? Myśl o poranku Cię zasmuca, a budzik jest największym wrogiem? Na szczęście mamy na to rozwiązanie. Jeśli nie jesteś rannym ptaszkiem z natury, nie ma jeszcze nic straconego – wszystkiego można się nauczyć. Dowiedz się, jak umilić swoje poranki i bezboleśnie wstawać wcześniej.

Wprowadź poranne rytuały

Żeby wstać z łóżka wcześniej, musisz mieć do tego dobry powód. Spraw, by poranki kojarzyły się z czymś przyjemnym. Niech to będzie zaplanowany trening czy medytacja, pyszne śniadanie zrobione bez pośpiechu, lektura ulubionej książki, zrobienie dobrej kawy, nadrobienie zaległości w prasie czy relaksująca kąpiel w wannie.

Znajdź swój własny rytuał. Co Cię ekscytuje, inspiruje? Wprowadź czas dla siebie o poranku w codzienność, niech stanie się Twoją rutyną. Zobaczysz, że na nowy poranny rytuał będziesz czekać z niecierpliwością. Pamiętaj, dobry powód do wstania zwiększa motywację, żeby wyłączyć budzik i działać.

Przygotuj się dzień wcześniej

Aby polubić wczesne wstawanie, trzeba umilić sobie poranki nie tylko wprowadzając dobre rytuały, ale też zmieniając te niechciane. Odejmij sobie porannych problemów przygotowując się na nowy dzień już wieczór wcześniej. Przed snem przygotuj lunch, wyprasuj i wybierz ubrania, zapakuj torbę na siłownię. Nie zostawiaj obowiązków na rano. Zadbaj o to, by wstając z łóżka czuć się zrelaksowanym i gotowym na nowy dzień.

Zadbaj o dobry sen

Jeśli chcesz wstawać rano, to siedzenie do późnych godzin w nocy odpada. Zapewne nie raz już słyszałeś, że potrzebujemy 7-9 godzin snu, aby w pełni zregenerować siły. Czy stosujesz te zasadę? Jeśli nie, warto zacząć. Badania niejednokrotnie udowodniły, że osoby zapewniające sobie 7-9 godzin snu mają lepszą pamięć, nastrój i koncentrację, niższy ciśnienie krwi oraz lepszy metabolizm.

Jeśli nie jesteś przyzwyczajony do tylu godzin snu lub obawiasz się, że nie zdążysz dokończyć wszystkich swoich obowiązków, jest na to sposób. Spróbuj położyć się do łóżka pięć minut wcześniej niż zazwyczaj. W tym przypadku nie ma wymówek, każdy znajdzie pięć minut, niezależnie od ilości narzuconych obowiązków. Kolejnej nocy dorzuć dodatkowe pięć minut. Każdego dnia spróbuj dorzucić następne pięć minut, a po dwóch tygodniach tej praktyki, będziesz kładł się do łóżka ponad  godzinę szybciej.

Zwróć uwagę na swoje nawyki żywieniowe

Eksperci zalecają, aby nie kłaść się do łóżka będąc głodnym ani też zbyt najedzonym. Burczący brzuch może obudzić Cię w środku nocy, ale przejedzenie nie pozwoli organizmowi na głęboki sen przez trwający proces trawienia. Jakie jest najlepsze rozwiązanie na tę sytuację? Ostatni posiłek zjedz kilka godzin pójściem do łóżka. Kolacja powinna być posiłkiem, który dostarczy do organizmu zdrowe białka, błonnik i tłuszcze, dzięki którym będziesz miał poczucie sytości przez wiele godzin.

Trzeba pamiętać o odstawieniu kawy czy zielonej herbaty do godziny czternastej. Dawka kofeiny wypita później, może nieźle namieszać w organizmie. Równie istotną kwestią jest alkohol. Chociaż często wprowadza nas w senny nastrój, w rzeczywistości zaburza naturalny rytm snu. Jeśli lubisz wypić wino wieczorem, ogranicz się do jednego kieliszka. Drobne zmiany w diecie pomogą Ci zapewnić sobie dobrą regenerację, dzięki czemu obudzisz się rano wypoczęty i zrelaksowany.

Pod żadnym pozorem nie wracaj do łóżka

Skoro już budzik zmusił Cię do wyjścia z łóżka, wykorzystaj to i pod żadnym pozorem tam nie wracaj. Jeśli chcesz wstać, pierwsze swoje kroki po wyłączeniu budzika kieruj prosto do łazienki lub kuchni.

Na naszą niekorzyść budziki w telefonach dają możliwość włączenia drzemki i pospania jeszcze trochę. Nie oszukujmy się, przez to wcale nie poczujemy się bardziej wyspani, szczęśliwsi, a już na pewno nie bardziej zmotywowani. Jeżeli pokusa włączenia drzemki jest zbyt duża, połóż telefon poza zasięgiem ręki.

Zamiast ponownie schować się pod kołdrą, wstań z łóżka i rozciągnij ciało. Pobudzając organizm odechce Ci się niepotrzebnych drzemek, a dodatkowo ożywisz swoje emocję związane z tym, co Cię czeka w danym dniu. Wstajesz z radością, ze smutkiem, niepokojem czy ciekawością? Warto zobaczyć swoje emocje, aby wiedzieć, z jakim nastawieniem zaczynasz nowy dzień.

Przeczytaj również: Podcasty, które pomogą Ci zredukować stres