dyrektor kreatywny Gucci

Alessandro Michele odchodzi z domu mody Gucci. Skąd taka decyzja?

Takiej wiadomości nikt się nie spodziewał. Alessandro Michele zajmuje stanowisko dyrektora kreatywnego domu mody Gucci już od 2015 roku. Mimo upływu lat i jego odważnym pomysłom, okazuje się, że nie wszyscy są zadowoleni z takiego przebiegu wydarzeń. Umowa z projektantem została właśnie rozwiązana ze skutkiem natychmiastowym. Designer podobno dostał ultimatum, a że nie zrealizował jego założeń, musi się pożegnać z kultową marką.

Kariera Alessandro Michele w Gucci

Alessandro Michele studiował projektowanie w prestiżowej Accademia di Costume e di Moda. Swoją karierę zawodową rozpoczął natomiast tworząc akcesoria dla Fendi. Jego talent dostrzegł w 2002 roku Tom Ford. Za namową tego designera, Alessandro rozpoczął współpracę z domem mody Gucci. W ciągu kilkunastu lat spędzonych w tym brandzie, przeszedł przez wiele stanowisk. W 2006 roku mianowano go dyrektorem ds. produktów skórzanych, a 5 lat później awansował na stanowisko bliskiego współpracownika ówczesnej dyrektor kreatywnej, Fridy Giannini. Finalnie w 2015 roku stanął na czele kultowej firmy. Od tamtej pory na nowo zdefiniował luksus spod szyldu Gucci. Niejednokrotnie zaskakiwał swoimi pomysłami, dzięki którym marka co roku przodowała w rankingach najmodniejszych marek.

– Celem mody nie jest tworzenie produktów. Jej celem jest tworzenie wspaniałych projektów, które przymierzasz, zakochujesz się w nich i nie możesz się oprzeć, musisz je kupić. Ale w ten sposób kupujesz ideę, a nie przedmiot

– mawiał Alessandro Michele.

Zobacz także: Opublikowano listę najmodniejszych marek świata. Dom mody Valentino zepchnął z podium Balenciagę

Nowa era kultowego domu mody

Teraz okazuje się, że lata świetności Alessandro Michele w Gucci odeszły do lamusa. Jak podało WWD (Women’s Wear Daily), projektant “został poproszony o zainicjowanie silnej zmiany w marce”, aby na nowo rozpalić pod nią ogień. Designer jednak nie spełnił owej prośby. Z tego względu François-Henri Pinault (prezes i dyrektor generalny firmy macierzystej Gucci, Kering) postanowił nieco odmienić charakterystyczny brand.

Warto wspomnieć, że to nie pierwszy raz, kiedy Pinault stawia na rewolucję w jednej z kluczowych marek Keringa. W końcu w listopadzie zeszłego roku jego niespodziewanym posunięciem było usunięcie Daniela Lee z domu mody Bottega Veneta. Na nic zdały się dobre wyniki projektanta. Podobnie jest w tym przypadku. Trzeba bowiem przyznać, że wrześniowy pokaz Michele dla Gucci był jednym z najbardziej wyróżniających się w sezonie wiosna-lato 2023.

To jednak nie wszystko. Do mediów przedostała się informacja, że podobno popsuły się relacje Alessandro z prezesem i dyrektorem generalnym Gucci, Marco Bizzarrim. Wszystko przez… pieniądze. Choć po awansie Michele na stanowisko dyrektora kreatywnego, Gucci odnotował wzrost przekraczający 35 proc. przez pięć kolejnych kwartałów, to brand nadal osiąga gorsze wyniki w porównaniu z innymi markami grupy Kering. Przychody włoskiej firmy w trzecim kwartale tego roku wyniosły 2,6 miliarda euro, co oznacza wzrost o 9 proc. w porównaniu z poprzednim kwartałem. To nieco poniżej szacunków analityków, którzy przewidywali 10-procentowy wzrost sprzedaży. Dla porównania, w tym samym czasie sprzedaż organiczna w kluczowym dziale mody i galanterii skórzanej LVMH wzrosła o 22 proc. rok do roku.

– Po 7 latach kierowania silnikiem kreatywnym Gucci, być może nadszedł czas na zmianę. Wydaje się, że wśród inwestorów instytucjonalnych kształtuje się konsensus, że potrzebne jest nowe podejście, aby na nowo rozpalić markę. Ogólnie rzecz biorąc, koncepcja zmiany dyrektora kreatywnego w Gucci prawdopodobnie zostanie pozytywnie odebrana przez rynek, a cena akcji Keringa wzrośnie

– stwierdzili analitycy RBC w notatce prasowej.

Przeczytaj również: Raf Simons po 27 latach zamyka swoją markę. Z jakiego powodu?

Alessandro Michele o odejściu z Gucci

Informacje tę oficjalnie potwierdzono w środę 23 listopada. François-Henri Pinault skomentował: “Droga, którą Gucci i Alessandro przeszli razem w ciągu ostatnich lat, jest wyjątkowa i pozostanie niezwykłym momentem w historii domu mody. Jego pasja, wyobraźnia, pomysłowość i kultura sprawiły, że Gucci znalazł się w centrum uwagi świata”.

– Są chwile, kiedy ścieżki rozchodzą się z powodu różnych perspektyw, które każdy z nas może mieć. Dziś kończy się dla mnie niezwykła podróż – trwająca ponad dwadzieścia lat – w firmie, której niestrudzenie poświęciłem całą swoją miłość i pasję twórczą. Przez ten długi czas Gucci było moim domem, moją adoptowaną rodziną. Tej wielopokoleniowej rodzinie, wszystkim osobom, które się nią opiekowały i wspierały ją, przesyłam najszczersze podziękowania i najserdeczniejsze uściski

– dodał na Instagramie Alessandro Michele.

Newsletter

FASHION BIZNES