Kobiety, które zrewolucjonizowały świat biznesu w modzie

830
Donatella Versace i Jennifer Lopez, źródło: Instagram

Być może nie wszyscy zdają sobie sprawę, że na czele najbardziej wpływowych korporacji w branży stoją kobiety. Niezależnie od tego, czy chodzi o New York Fashion Week czy Net-a-Porter, ich założycielki przyczyniły się do zaistnienia niezliczonych innowacji i przełomowych momentów w świecie mody. Przybliżamy sylwetki kilku współczesnych businesswomen.

>>>Przeczytaj również: Kobiety, które zarządzają największymi firmami w branży mody

Donatella Versace

W 1990 roku Donatella Versace została główną projektantką Versus, marki należącej do domu mody założonego przez jej brata Gianniego. Z powodu kryzysu sprzedaży musiała wycofać linię w 2005 roku, jednak zaledwie cztery lata później ponownie ją aktywowała. Po tragicznej śmierci Gianniego w 1997 roku Donatella wraz z bratem Santo i córką Allegrą przejęła obowiązki właściciela firmy. Od 2013 roku pełni rolę dyrektorki kreatywnej. Projektantka angażuje się również w działalność charytatywną jako ambasadorka Fundacji Eltona Johna walczącej z HIV i AIDS. Jej charakterystyczny wygląd sprawia, że zostaje z łatwością rozpoznawana nawet przez osoby spoza branży.

Fern Mallis

Dzięki Fern Mallis Nowojorski Fashion Week obecnie może stać na równi z tymi w Londynie, Paryżu i Mediolanie. Jako dyrektorka wykonawcza CFDA (The Council of Fashion Designers of America) w latach 1991-2001 uczyniła NYFW scentralizowanym, nowoczesnym wydarzeniem na światowym poziomie. W latach 2001-2010 Mallis pełniła funkcję starszego wiceprezesa IMG; podczas jej kadencji firma zorganizowała pierwsze tygodnie mody w miastach takich jak Los Angeles, Melbourne, Miami czy Berlin. Amerykanka zarządza obecnie własną międzynarodową firmą zajmującą się doradztwem z zakresu mody i dizajnu – Fern Mallis LLC.

Natalie Massenet

Świat zakupów mody luksusowej online zupełnie odmienił się w 2000 roku, kiedy była dziennikarka Natalie Massenet założyła Net-a-Porter. Massenet zainspirowała możliwość zreinterpretowania modowego magazynu w sposób dostosowany do realiów XXI wieku – poprzez uczynienie edytorialu możliwym do kupienia. Od 2003 roku do 2017 roku Natalie była przewodniczącą British Fashion Council. W 2017 roku wraz z Nickiem Brownem założyła firmę venture capital Imaginary Ventures. Jako że przez wielu jej działania uznawane są za przełom w spojrzeniu na detaliczną sprzedaż odzieży luksusowej, „The Observer” opisał ją słowami: ulubiona historia mody, jeśli chodzi o samodzielne osiągniecie sukcesu.c

Delphine Arnault

Od 2003 roku Delphine Arnault pozostaje najmłodszą kobietą wśród kadry zarządzającej grupy LVMH. W 2013 roku objęła stanowisko wiceprezesa Louis Vuitton, a rok później stworzyła LVMH Prize, konkurs dedykowany najbardziej utalentowanym projektantom z całego świata. Sukces Arnault zasługuje na szczególną uwagę, jako że jest ona jedną z niewielu kobiet na tak wysokiej pozycji w sektorze mody luksusowej.

Sophia Amoruso

Sophia Amoruso zaczynała od sprzedaży ubrań vintage na eBayu. Jako dwudziestodwulatka w 2008 roku założyła firmę bazującą na dotychczasowym sukcesie – stworzyła sklep internetowy Nasty Gal, który w 2012 roku, z przychodem 100 milionów dolarów, został nazwany przez „Inc. Magazine” jedną z najszybciej rozwijających się wówczas firm. W 2016 roku „Forbes” zakwalifikował Amoruso do grona najbogatszych kobiet świata „self-made”. Zaledwie cztery lata później założycielka firmy złożyła wniosek o upadłość, jednak nie pozostawiła się bez źródła dochodów. Wkrótce wydała poradnik biznesowy #Girlboss, który stał się bestsellerem, a także uruchomiła internetową rozgłośnię radiową. Na podstawie jej biografii Netflix w 2017 wyprodukował serial.

View this post on Instagram

Sup, got some news. For many entrepreneurs, it’s the kind of event that we all hope might come one day—and one that I’ve worked 13 years to finally pull off. Today, Girlboss joined forces with the big brains at Attention Capital to supercharge our future, together.⁣ ⁣ So what does this mean, you might ask? Well, we’ve technically been “acquired.” And that means a few things. For one, we’re bigger. We’ll have more weight to throw around, more access to capital, and the unbridled expertise of former FOX, Snap, Palantir, VICE, and TIME executives who have built and scaled world-class brands. Attention Capital is a place where I can hang my beret knowing that Team Girlboss and I will get to do great work alongside incredible operators and strategists.⁣ ⁣ Day-to-day, not much changes. I’m still the Chief Executive Officer, the team grows, and we keep doing what we’ve been excelling at: building a global online and offline community of ambitious women with the goal of connecting, collaborating and advancing together. We’ll continue to create 360-degree value with brands to produce bonkers-good, well, everything. More events, more Girlboss Rallies, more podcasts. More tech. More Girlboss. ⁣ ⁣ Attention’s thesis is clear: Build brands and technology that capture and measure attention in ways that actually count. When you listen to a podcast or attend an event, it’s the only thing you’re doing. When we connect with our community, it’s the only thing that we—and you—are doing at that moment. In a world of clickbait whack-a-mole and dopamine hell, Attention Capital and Girlboss are building what will be for your minds what Whole Foods was to our bodies. This is beyond exhilarating, but still terrifying. I try to remind myself that change is meant to be terrifying and that if I weren’t uncomfortable, I wouldn’t be evolving. And that ethos is at the core of all that we do at Girlboss and exemplified by the exciting opportunity ahead for us to evolve with Attention Capital. ⁣ ⁣ Congratulations 🍾 to the unparalleled Team @girlboss and can’t wait to blow this shit out with you @instajoemarchese @ashlyngentry @nickbelluk and the entire @attentioncapital team 💫

A post shared by Sophia Amoruso (@sophiaamoruso) on

Lauren Santo Domingo

Lauren Santo Domingo karierę zaczynała jako asystentka w „Vogue’u”, gdzie aktualnie pracuje na stanowisku redaktora współpracującego. W 2010 roku wraz z Aslaug Magnusdottir założyła Moda Operandi, portal internetowy, który pozwala klientom zamówić w preorderze ubrania od projektantów tuż po zobaczeniu ich na wybiegu. Santo Domingo została wyróżniona obecnością na liście 100 najbardziej wpływowych Nowojorczyków w ciągu ostatnich 25 lat przez „New York Observer”. Nazywa się ją muzą takich projektantów jak Proenza Schouler, Nina Ricci czy Eddie Borgo; była fotografowana przez Annie Leibovitz, Toma Munro i Mario Testino dla magazynów pokroju „Vogue”, „W”, „Vanity Fair”.

View this post on Instagram

Rue des Francs-Bourgeois

A post shared by Lauren Santo Domingo (@thelsd) on

Valerie Steele

Zanim Valerie Steele zaistniała w branży, kuratorstwo mody w muzeach właściwie nie istniało. Historyczka i dyrektorka Museum at the Fashion Institute of Technology tematy modowe uczyniła pretekstem do niezliczonych dyskusji kulturalnych i akademickich. Jako kuratorka zorganizowała ponad 20 wystaw w ciągu ostatnich 10 lat. Steele jest także autorką wielu książek. Kiedy zaczynałam, nikt nie traktował mody jako zagadnienia naukowego: istniało dziennikarstwo modowe czy historia kostiumografii, ale nikt nie przyglądał się kulturowym kontekstom mody – powiedziała w rozmowie z „Harper’s Bazaar”.