kobiety sukcesu

#CareerMonday: Kobiety, które zarządzają największymi firmami w branży mody

Mimo że udział kobiet w globalnych wynikach sprzedaży odzieży i obuwia wynosi około 2/3, to mężczyźni wciąż obejmują większość kierowniczych stanowisk w zarządach najbardziej znanych marek mody. Wybrane przez nas kobiety udowadniają jednak, że w biznesie radzą sobie tak samo dobrze.

Prezentujemy ich sylwetki, bo mamy nadzieję, że zainspirują one kolejne osoby do konsekwentnego wspinania się po szczeblach kariery bez względu na płeć.

>>> Przeczytaj również: Dlaczego branżą mody wciąż zarządzają mężczyźni?

Miuccia Prada, dyrektor kreatywna i 1/2 CEO – Prada

Miuccia Prada jest jednym z dwóch dyrektorów generalnych oraz dyrektorem kreatywnym włoskiej marki Prada. Jako najmłodsza wnuczka Mario Prady, Miuccia zmieniła rodzinną firmę zajmującą się wyrobami skórzanymi w modową potęgę. Prada jest obecnie flagową marką Prada Group, w której skład wchodzą między innymi Miu Miu oraz Church’s i Car Shoe.

Miuccia Prada ma wykształcenie politologiczne, a do biznesu rodzinnego dołączyła w 1978 roku, aby ostatecznie rozpocząć projektowanie w 1985. W 1989 roku, zachęcona przez swojego męża Patrizio Bertelli, Prada zadebiutowała z pierwszą linią mody damskiej. W międzyczasie stworzyła Miu Miu, która z linii pobocznej stała się samodzielną power brand. W 1995 roku Prada zaprezentowała pierwszą linię mody męskiej.

Miuccia Prada otrzymała wiele wyrazów uznania za swoją pracę, w tym nagrodę CFDA w 2004 roku oraz Nagrodę Międzynarodowego Projektanta Roku przyznaną przez BFA w roku 2013. W 2017 z kolei “Forbes” umieścił ją na 79. pozycji na liście najbardziej wpływowych kobiet świata.

Miuccia Prada
źródło: theguardian.com

Sara Blakely, założycielka i CEO Spanx

Zainspirowana własną potrzebą posiadania bielizny niewidocznej pod ubraniami, 27-letnia wówczas Sara Blakely zainwestowała 5000 dolarów oszczędności, by założyć firmę Spanx. Za moment przełomowy w jej karierze uważa się spotkanie z przedstawicielami Neiman Marcus Group – w wyniku udanych negocjacji oferta marki znalazła się w 7 sklepach grupy. Kolejnym punktem zwrotnym dla Spanx była pozytywna opinia Oprahy, która to w swoim programie nazwała produkt swoim ulubieńcem. Bielizna Spanx jest dziś dostępna w ponad 60 krajach na świecie, w tym w Polsce. Firma w 12 lat osiągnęła wartość miliarda dolarów, a sama Blakely w 2014 roku została uplasowana przez “Forbesa” na 93. miejscu wśród najbardziej wpływowych kobiet na świecie.

Blakely kilka lat temu założyła fundację Sara Blakely Fundation, która promuje edukację i przedsiębiorczość wśród kobiet. Inwestuję w kobiety, bo uważam, że są wielkim gwarantem zwrotu inwestycji. Szczerze wierzę, że wszyscy będziemy żyć w lepszym miejscu, gdy pół ludzkiej rasy (kobiety) dostaną prawo do rozwoju, edukacji, prowadzenia swojego biznesu – dosłownie dostaną szansę do rośnięcia – powiedziała.

Sara Blakely
źródło: womenontopp.com

Francesca Bellettini, CEO Yves Saint Laurent

Fracesca Belletini została dyrektor generalną Yves Saint Laurent w lipcu 2013 roku, zastępując na stanowisku Paula Deneuve w kluczowym momencie rozwoju marki. W tamtym czasie Pinault, prezes spółki Kering, otwarcie przyznawał się do nadziei na osiągnięcie przez firmę wyniku miliarda dolarów ze sprzedaży. Bellini odegrała w osiągnięciu tego celu znaczącą rolę (2015), a w pierwszym kwartale 2016 roku sprzedaż YSL wzrosła o 26,5%. Dzięki konsekwentnemu wzrostowi, przychody marki wkrótce osiągnęły wartość 269,3 miliona euro, a Belletini udało się utrzymać tendencję wzrostową nawet pomimo odejścia dyrektora kreatywnego Hedi Slimane’a.

Belletini posiada szerokie doświadczenie menadżerskie w branży mody – przed przejściem do YSL osiągała sukcesy w Bottedze Venecie; wcześniej pełniła obowiązki dyrektora sprzedaży w Gucci, zajmowała również różne stanowiska w Pradzie.

Francesca Bellettini
źródło: businessoffashion.com

Vera Wang, założycielka i CEO Vera Wang

Vera Wang zaczynała od jednego butiku z sukniami ślubnymi, który z czasem rozrósł się do modowego imperium z asortymentem obejmującym ready-to-wear, perfumy, kosmetyki, akcesoria czy artykuły do domu.

Zaraz po ukończeniu studiów Wang została zatrudniona w “Vogue’u”, gdzie udało jej się awansować do stanowiska, najmłodszego w historii magazynu, redaktora działu mody. Po odrzuceniu jej kandydatury jako redaktor naczelnej, Wang zdecydowała się opuścić dotychczasowe miejsce pracy, aby w 1987 roku dołączyć do zespołu Ralpha Laurena. Dwa lata później poniekąd przypadek sprawił, że założyła markę – planując własne wesele, nie mogła znaleźć na rynku nic, co by jej odpowiadało. W 1990 roku otworzyła pierwszy butik ślubny na Madison Avenue. Obecnie “Forbes” ocenia wartość sieci Wang na 400 milionów dolarów.

Vera Wang
źródło: https://wwd.com

Wen Zhou CEO 3.1 Phillip Lim

Wen Zhou jako dwunastolatka wraz z rodziną wyemigrowała z Chin do Ameryki. Tam ukończyła studia na kierunku marketingowym w Fashion Institute of Technology w Nowym Jorku, a w wieku 21 lat otworzyła własną firmę tekstylną. 10 lat później współuczestniczyła w założeniu marki 3.1 Phillip Lim. Ponadprzeciętne umiejętności przedsiębiorcze i optymistyczne nastawienie pozwoliły jej w zaledwie 4 lata przyczynić się do zamienienia niepozornej inicjatywy w międzynarodowy brand z rocznymi przychodami przekraczającymi 42 miliony dolarów.

Wen Zhou
źródło: businessoffashion.com

Michèle Huiban, CEO Lanvin

Michèle Huiban objęła najwyższe stanowisko w Lanvin, zastępując Thierry’ego Andrettę w 2013 roku. Zrobiło się o niej głośno, gdy podjęła decyzję o rezygnacji ze współpracy z Alberem Elbaz, dyrektorem kreatywnym z czternastoletnim stażem w firmie. Huiban przed awansem pracowała w Lanvin jako dyrektor finansowy i zastępca dyrektora generalnego. Co ciekawe, jej wykształcenie związane jest w mediami, jednak ukończyła również studia podyplomowe w ESSEC Business School.

Michèle Huiban
źródło: saywho.fr

Sylvie Colin, CEO Kenzo

Sylvie Colin jest absolwentką Sorbonne Univeristy w Paryżu oraz ESCEM School of Business and Management. Ma za sobą doświadczenie jako menedżerka w Chantelle Lingerie Group oraz dyrektor marketingu w Etam – można powiedzieć, że Kenzo pozwoliło jej postawić pierwsze kroki w sektorze luksusowym. Na stanowisku dyrektora generalnego Kenzo zastąpiła ona Erica Marechalle’a, który przeniósł się wówczas do firmy Marc Jacobs.

Sylvie Colin
źródło: wwd.com

Pascale Lepoivre, CEO Loewe

Pascale Lepoivre przed zatrudnieniem w Loewe przez wiele lat pracowała w Céline, zarządzając strategicznym rozwojem domu mody wraz z Marco Gobbetti. Jeszcze wcześniej zdobywała doświadczenie w Louis Vuitton, skąd wyniosła szeroką wiedzę na temat produktów luksusowych.

Pascale Lepoivre
źródło: wwd.com

Lisa Montague, CEO – Aspinal of London

Lisa Montague, obecnie CEO luksusowej marki akcesoriów Aspinal of London, w swojej karierze zarządzała także firmami takimi jak Loewe czy Mulberry. Podkreśla, że zależy jej na zwolnieniu tempa panującego w modzie, gdyż jest zdania, że osiągnięcie wysokiej jakości produktów luksusowych zajmuje czas.

bqlive.co.uk
źródło: bqlive.co.uk

Suzy Biszantz, CEO – Joe’s Jeans

Suzy Biszantz, po 7 latach spędzonych na zarządzaniu luksusową marką bieliźnianą La Perla, została CEO kalifornijskiego Joe’s Jeans. Ukończyła Uniwersytet w Arizonie z tytułem licencjata ze sztuki mediów. Przed rozpoczęciem kariery w La Perla, obejmowała najwyższe stanowisko w Greg Norman Collection.

Suzy Biszantz
źródło: gotham-magazine.com

Carol Lim, CEO i współzałożycielka Opening Ceremony, dyrektor kreatywna Kenzo

Carol Lim ukończyła studia licencjackie na kierunku ekonomicznym na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley. W 2011 roku ona i Humberto Leon, współzałożyciel Opening Ceremony, zostali dyrektorami kreatywnymi Kenzo – funkcję tę obejmują do dziś.

Carol Lim
źródło: fashionista.com

Hélène Poulit-Duquesne, CEO – Boucheron

Hélène Poulit-Duquesne posiada dyplom biznesowej szkoły ESSEC, a pierwsze kroki w swojej karierze stawiała w LVMH. W 1998 roku dołączyła do Cartier International, gdzie była odpowiedzialna za marketing i rozwój biznesowy branży zegarmistrzowskiej. Dwa lata później została mianowana dyrektorem ds. marketingu i członkiem komisji zarządzającej Cartier (biżuteria, zegarki, akcesoria), by następnie awansować na stanowisko dyrektora ds. międzynarodowego biznesu w tej samej firmie.

Hélène Poulit-Duquesne
źródło: thejewelleryinsider.net

Newsletter

FASHION BIZNES