Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2023 r. była o blisko 3 proc. wyższa niż przed rokiem, poinformował Główny Urząd Statystyczny. Sprawdź pozostałe dane.

Sprzedaż detaliczna zaskoczyła. Wynik dawno nieobserwowany

REKLAMA

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2023 r. była wyższa niż przed rokiem o 2,8 proc. (wobec wzrostu o 0,7 proc. w październiku 2022 r.), poinformował Główny Urząd Statystyczny. W porównaniu z wrześniem 2023 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 3,2 proc. W okresie styczeń-październik 2023 r. sprzedaż zmalała r/r o 2,6 proc. (w 2022 r. wzrost o 6 proc.).

Przeczytaj również: Wiemy, jak Polacy najchętniej płacą za zakupy w sieci [raport]

Sprzedaż detaliczna towarów według rodzajów działalności

W październiku 2023 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. spośród prezentowanych grup odnotowały podmioty sprzedające paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 16,7 proc. wobec spadku o 20,5 proc. przed rokiem). Wzrost sprzedaży zaobserwowano również w przedsiębiorstwach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 12,3 proc.) oraz farmaceutykami, kosmetykami, sprzętem ortopedycznym (o 2,3 proc.). Znaczny spadek sprzedaży raportowały natomiast jednostki z grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 11,1 proc.), „meble, rtv, agd” (o 10,9 proc.), „pozostałe” (o 8,8 proc.). Przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek o 0,8 proc.

W październiku w porównaniu z wrześniem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 13,4 proc.). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,3 proc. we wrześniu 2023 r. do 9,0 proc. w październiku br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 17,8 proc. przed miesiącem do 19,9 proc.), „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 15,6 proc. do 17,1 proc.), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 24,3 proc. do 24,8 proc.).

Przeczytaj również: Gwiezdne kąpiele – na czym polega viralowy trend z Tiktoka

Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo

Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2023 r. była o 2,1 proc. wyższa w porównaniu z wrześniem br.

GUS

Przeczytaj również: ORANGE SUNSET – wspominamy zapach marki BOSS

Przygotowane przez GUS, Zdjęcie główne: Unsplash

Newsletter

FASHION BIZNES