Bogata i kolorowa historia Pantone sięga 1963 roku i od tamtego czasu firma wyrobiła sobie markę, która stworzyła standardowy język komunikacji oparty na palecie kolorystycznej. Firma rozszerzyła swoją działalność na różne gałęzie przemysłu, udowadniając że kolor może stać się marką.
Polecane wideopodcasty:
W czwartek Pantone ogłosił kolor 2017 roku, który określi nadchodzące trendy na najbliższe 12 miesięcy. Barwę nazwano Greenery bądź zamiennie Pantone 15-0343, żółto-zielony odcień przywodzi na myśl wiosnę i odmłodzenie. Leatrice Eiseman, dyrektor wykonawczy Pantone powiedział, że wybrano ten kolor, ponieważ żyjemy w stresującym świecie, a ta barwa może być nadzieją i impulsem regeneracjnym na przyszły rok.
Pantone budując swoją markę od niemalże 60 lat zaskarbił sobie uznanie nie tylko konsumentów, ale i opinii publicznej z wielu branż za czym przemawia pojawianie się w nagłówkach takich pism jak “Times”, “Vogue” czy “The Washington Post”. Marka skrupulatnie buduje swoją pozycję na rynku współpracując m.in. z Sephorą czy Airbnb. Im bardziej społeczeństwo jest zanurzone w swoich współczesnych realiach, tym bardziej odczuwa pragnienie, aby zanurzyć się w pięknie i tym pięknem się otaczać. Zieleń jest wszechobecną barwą na całym świecie, więc Pantone idealnie wpisał się w obecne potrzeby konsumentów.
Niezwykłym zjawiskiem i zarazem sprytnym posunięciem jest fakt, że ogłoszenie koloru roku stało się wpływową kampanią, do której dołączają się firmy i marki z różnych branż promując dany kolor przez cały rok, a co za tym idzie – promując Pantone. Kolor napędza gospodarkę i w 65% napędza decyzje o zakupie danego produktu. Kampania reklamowa jakiegokolwiek produktu w kolorze Pantone 15-0343 będzie tym samym swoistą reklamą firmy. Wybranie koloru roku nie jest jednak takie proste jak się wydaje. Specjaliści nie siadają rano przy kawie losując kolor, który w danym roku będzie modny. Podróżują natomiast po świecie zaglądając na targi, pokazy mody, wystawy czy popularne miejsca turystyczne i szukają inspiracji i kolorowych motywów. Kolor wybrany przez Pantone to nie tylko modna barwa pojawiająca się na sukienkach na wszystkich wybiegach, to kolor wpływający na styl życia. W zeszłym roku ukazały się dwa bentleye w barwach Rose Quartz oraz Serenity, zaś Airbnb ogłosił partnerstwo z Pantone polegający na wynajmie przestrzeni o zielonym odcieniu. Pantone nawiązuje współprace z różnymi firmami łącząc ze sobą różne usługi, w tym doradztwo w zakresie wpływu koloru na wybory konsumenckie.
Pantone stworzył innowacyjną markę, która rozszerzyła znaczenie kolorów we współczesnym świecie. Firma bada wpływ barw na procesy myślowe człowieka, emocje i reakcje, pomagając przy tym lepiej zrozumieć i efektywniej wykorzystywać kolor np. w kontakcie sprzedawca–konsument. Pantone jest przykładem niezwykłej transformacji firmy systemów identyfikujących kolory w innowacyjną markę komunikacji dzięki kolorom sprawiając, że sam kolor stał się swoistą marką. Pantone – Make It Brilliant.
Autor: Monika Szabelska
