Career Monday: Jaka jest współczesna Polka?

Na początek warto ustalić, że nie ma jednego wspólnego wzorca, który obrazowałby współczesną Polkę. Kobiety w naszym kraju mają skrajnie różne aspiracje, potrzeby, marzenia, wizje kobiecości . Różnią nas postawy wobec świata czy rozwoju kariery, stosunek do relacji, pragnienia i lęki.

Kariera czy rodzina?

Statystyki okazują się zaskakujące. Z badania „Women Power – Kobiety w Polsce 2018” wynika, że  aż 49 procent kobiet w Polsce nie pracuje zawodowo, a 44 procent kobiet ma miesięczne dochody w wysokości 2000 zł lub niższe. Wskaźnik ten jest jeszcze wyższy wśród kobiet w wieku 25-34 lata – wynosi aż 54 procent. Dane te są szokujące szczególnie, ponieważ znaczna większość respondentek – bo aż 77 procent – twierdzi, że kobieta powinna być niezależna finansowo od innych.

Badanie „Women Power – Kobiety w Polsce 2018”, przeprowadzone w partnerstwie Ringier Axel Springer Polska i IQS,  to pierwszy raport, który mówi o Polkach, tak szeroko. Przebadano ponad 1500 kobiet, a potem pogłębiono zdobytą wiedzę poprzez wywiady etnograficzne z kobietami z całej Polski.

Ze względu na wartości, przekonania, relacje w rodzinie czy podejście do podziału ról społecznych w badaniu „Women Power” wyodrębniono 5 segmentów współczesnych Polek: Ogarniaczki Rzeczywistości, Bokserki Losu, Dziarskie Dziewuchy, Domowe Królowe i E-Księżniczki.

Ogarniaczki Rzeczywistości

To najbardziej liczna grupa, do której należy 21 procent Polek, czyli prawie 3 miliony kobiet. Co charakteryzuje Ogarniaczki Rzeczywistości? Prowadzą intensywne życie zarówno rodzinne, towarzyskie, jak i zawodowe – lubią, kiedy wokół dużo się dzieje. Robią karierę, zajmują się dziećmi, a ich cechą charakterystyczną jest perfekcyjne ogarnianie wszystkiego jednocześnie. Chociaż czasem zaczyna im brakować czasu dla siebie, potrzebę godzenia tylu obowiązków postrzegają, jako kobiecą siłę.

Są one także w największym stopniu narażone na syndrom superwoman. Po intensywnym działaniu pojawia się ryzyko, że w naturalny sposób opadną z sił. Mimo wszystko czują się doceniane, silne, usatysfakcjonowane swoim życiem, mają poczucie sprawczości.

Jak wyglądają kwestie światopoglądów w tej grupie? Ogarniaczki Rzeczywistości mają konserwatywne poglądy obyczajowe i zazwyczaj nie uważają się za feministki. Uważają, że poprzednie pokolenia już wywalczyły  równouprawnienie, a feminizm nie jest im potrzebny. Co ciekawe, to jedyna z pięciu grup, która uważa swoje relacje z innymi kobietami za satysfakcjonujące, a mama jest ich najlepszą przyjaciółką. Nie oznacza to, że jednocześnie nie rywalizują z innymi kobietami.

Bokserki Losu

Bokserki Losu to segment, do którego zalicza się aż 20 procent Polek, czyli 2,5 miliona kobiet.  Żyją poświęcając się dla innych, zwykle dla rodziny, która jest dla nich największą wartością. Biorą na siebie wiele zadań, w konsekwencji bywają zmęczone natłokiem obowiązków. Bokserki to grupa kobiet, która jest najbardziej niezadowolona z pracy. To także najbardziej sfrustrowany segment. Mimo częstego braku docenienia realizują swoje jasno wytyczone cele.

W tej grupie także dominują konserwatywne poglądy obyczajowe. Przedstawicielki tego segmentu opowiadają się za tradycyjnym modelem rodziny. Wierzą, że kobieta spełnia się przede wszystkim w macierzyństwie i małżeństwie, choć cenią niezależność finansową i zachowanie niezależności w związku.

Dziarskie Dziewuchy

Dziarskie Dziewuchy stanowią 18 procent  Polek. To segment nieco starszy od pozostałych. Często mówią, że dojrzały do swojego obecnego stanu. Dziarskie Dziewuchy to kobiety, które w siebie inwestują i mają czas, aby realizować swoje zainteresowania. Jednym z obszarów samorealizacji jest dla nich praca i rozwój zawodowy. Ich najważniejsze wartości to niezależność oraz szacunek.

Jak wyglądają związki Dziarskich Dziewuch? 91 procent chce partnerstwa w związku, ale większość z nich przyznaje, że nie jest to łatwe. Przyznają, iż partnerstwo wymaga ciągłego egzekwowania, pilnowania ustaleń i granic. Rodzina jest dla nich również bardzo ważna, ale grupę te wyróżnia fakt, że jako jedyna dopuszcza legalizację związków homoseksualnych oraz jest to jedyny antyklerykalny segment.

90 procent tej grupy uważa, że kobieta zawsze powinna być niezależna finansowo. Ponad połowa twierdzi, że praca daje im poczucie sukcesu życiowego. Co ciekawe, są to kobiety, które spotykamy na deomstracjach czy marszach, bo Aż 81 proc. deklaruje, że są w ich życiu sprawy, o które chciałoby się im walczyć do tego stopnia, że wzięłyby udział w publicznym wystąpieniu.

Domowe Królowe

Domowe Królowe czują się docenione i spełnione w roli matek i partnerek. Uważają, że mają kontrolę nad swoim życiem i że dobrze wykorzystują swój czas. Dzielą się z partnerem obowiązkami – on zarabia, ona zajmuje się domem i dziećmi. Jest to czwarta pod względem liczebności grupa w naszym kraju, w skład którego wchodzi 18 procent Polek.

Niezależność finansowa nie jest dla nich kluczowa, a na pierwszym miejscu stoi rodzina. Jakie wartości są dla tej grupy kluczowe? Domowe Królowe cenią sobie trwałość, zachowywanie tradycji, odtwarzanie tradycyjnych ról społecznych. Praca może być jedynie dodatkiem, który nie powinien kolidować z najważniejszymi wartościami.

e-Księżniczki

To najmłodsza grupa ze wszystkich, jednak również liczna. Stanowi 17 procent kobiet w Polsce. Kim są e-Księżniczki? Aktywne zarówno zawodowo, jak i towarzysko, a rodzina jest dla nich równie ważna, jak dla pozostałych grup z kobiecego tortu. Istotne jest dla nich posiadanie partnera, formalizacja związku oraz posiadanie dzieci.

Niezależność jest dla nich ważna, ale nie jest kluczowa. Walka o zmianę statusu kobiet przyniesie według nich więcej wad niż wygranych, dlatego się w nią nie angażują. Oznaczałaby ograniczenie przywilejów dotyczących szarmanckiego traktowania ze strony mężczyzn czy wolności od niektórych obowiązków, które według nich powinien wykonywać partner. W tej grupie pojawia się także brak kobiecej solidarności – 59 procent z nich uważa, że inne kobiety źle im życzą i nie wierzą w girl power.

Przeczytaj również: Career Monday: Czy płeć ma znaczenie na rynku pracy?

Newsletter

FASHION BIZNES