Modest fashion, czyli skromna moda podbija rynek i nie chodzi tu tylko o względy religijne. Według Google Analytics hasło modest fashion jest już wyszukiwane 8 tysięcy razy każdego miesiąca w USA. Skąd nadejście tego trendu? Czy kobiety postanowiły zerwać ze stereotypami i wybrały ubrania, które dodają im siły? A może znaczenie ma także słynny ruch Me Too?
Polecane wideopodcasty:
Nowe trendy rodzą się na Bliskim Wschodzie
Chociaż skromna moda ciągle największą popularnością cieszy się na Bliskim Wschodzie (znaczącą rolę odgrywa religia), zaczyna podbijać także odległe rynki, w USA czy Wielkiej Brytanii. „The Sunday Times” opublikowało raport, ukazujący znaczące zmiany w tradycyjnej sukni z Arabii Saudyjskiej. Klasyczny strój, jak abaja (wierzchnie okrycie noszone w krajach muzułmańskich) jest coraz częściej zmieniany przez projektantów, którzy odważnie odchodzą od czerni na rzecz jaśniejszych barw i wzorów.
https://www.instagram.com/p/BujceSrATsb/
Serwis Edited przygotował porównanie dwóch popularnych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich marek sprzedających abaje, Namshi oraz Noon, które wykazuje, projektanci coraz śmielej pozbywają się czerni, zamieniając ją na żywe kolory. Jeszcze rok temu czerń przeważała w aż 74 procentach kolekcji, a w pierwszym kwartale 2019 była kolorem przewodnim tylko w 59 procentach kolekcji.
Raport Edited wykazał znaczącą zmianę kolorów tradycyjnych strojów na te jaśniejsze, które odbiegają od czerni. Oznacza to, iż rynek i konsumenci z Bliskiego Wschodu coraz chętniej wybierają żywe barwy, a także wzory, które również zyskują na popularności. Wzrost sprzedaży pojawił się także w branży biżuteryjnej. Raport Edited wykazał, że w okresie ostatnich trzech miesięcy sprzedaż biżuterii wzrosła o 37 procent.
„Me Too” vs. Skromna moda
Moda na modest fashion trwa już jakiś czas, a statystyki Edited pokazują nagły wzrost sprzedaży spódnic maxi, sukienek z długim rękawem, golfów czy sukienek midi w październiku 2017 roku w USA. W tym samym czasie akcja Me Too stała się viralem, a ruch wywarł ogromny wpływ na branże filmową i muzyczną, aż w końcu też na branżę mody.
https://www.instagram.com/p/Bu6U_exnt7F/
Trend nie ucichł i rozwijał się dalej, a od końca 2017 roku do dziś, sprzedaż modest fashion wzrosła o 15 procent na runku amerykańskim. Kto więc kupuje skromną modę? Jak się okazuje, kobiety w USA chętnie kupują luksusowe produkty na platformie sprzedażowej The Modist i stanowią aż 36 procent wszystkich konsumentów z całego świata. The Modist oferuje odzież marek luksusowych, jak i wschodzących projektantów z Bliskiego Wschodu.
Jak branża wprowadza skromną modę?
Luksusowa moda całkiem dobrze radzi sobie ze skromną modą – wystarczy spojrzeć na wybiegi. Dom mody Dolce & Gabbana wypuścił do sprzedaży hidżab już w 2016 roku. Od kiedy Alessandro Michele dowodzi Gucci, marka projektuje więcej eleganckich zestawów dla współczesnych kobiet, a Burberry i Kenzo w wiosennej kolekcji proponują długie sukienki i chusty jako okrycie głowy.
Przez ostatnie kilka lat skromna moda podbija zarówno rynek luksusowy, jak i modę masową. Według Edited, w USA sprzedaż golfów z długim rękawem wzrosła aż o 50 procent w sektorze luksusowym i o 15 w sieciówkach w UK, takich jak Zara czy River Island. Ponadto spódnica midi jest kluczowym krojem, który stanowi aż 53 procent asortymentu marek luksusowych w USA.
https://www.instagram.com/p/BulezVcgSaa/
Łatwo zauważyć, że skromna moda chociaż już jest silnym trendem, dopiero nabiera tempa. Gdzie zabierze nas dalej? Odpowiedź jest tylko kwestią czasu, ale jedno jest pewne – współczesne kobiety wiedzą czego chcą, ze zdecydowaniem i stanowczością kreując nowy rozdział w świecie mody.
