DANE: Kobiety coraz częściej zakrywają dekolt i kolana. Dlaczego?

435
Źródło: www.gulfbusiness.com

Modest fashion, czyli skromna moda podbija rynek i nie chodzi tu tylko o względy religijne. Według Google Analytics hasło modest fashion jest już wyszukiwane 8 tysięcy razy każdego miesiąca w USA. Skąd nadejście tego trendu? Czy kobiety postanowiły zerwać ze stereotypami i wybrały ubrania, które dodają im siły? A może znaczenie ma także słynny ruch Me Too?

Nowe trendy rodzą się na Bliskim Wschodzie

Chociaż skromna moda ciągle największą popularnością cieszy się na Bliskim Wschodzie (znaczącą rolę odgrywa religia), zaczyna podbijać także odległe rynki, w USA czy Wielkiej Brytanii. „The Sunday Times” opublikowało raport, ukazujący znaczące zmiany w tradycyjnej sukni z Arabii Saudyjskiej. Klasyczny strój, jak abaja (wierzchnie okrycie noszone w krajach muzułmańskich) jest coraz częściej zmieniany przez projektantów, którzy odważnie odchodzą od czerni na rzecz jaśniejszych barw i wzorów.

Serwis Edited przygotował porównanie dwóch popularnych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich marek sprzedających abaje, Namshi oraz Noon, które wykazuje, projektanci coraz śmielej pozbywają się czerni, zamieniając ją na żywe kolory. Jeszcze rok temu czerń przeważała w aż 74 procentach kolekcji, a w pierwszym kwartale 2019 była kolorem przewodnim tylko w 59 procentach kolekcji.

Raport Edited wykazał znaczącą zmianę kolorów tradycyjnych strojów na te jaśniejsze, które odbiegają od czerni. Oznacza to, iż rynek i konsumenci z Bliskiego Wschodu coraz chętniej wybierają żywe barwy, a także wzory, które również zyskują na popularności. Wzrost sprzedaży pojawił się także w branży biżuteryjnej. Raport Edited wykazał, że w okresie ostatnich trzech miesięcy sprzedaż biżuterii wzrosła o 37 procent.

„Me Too” vs. Skromna moda

Moda na modest fashion trwa już jakiś czas, a statystyki Edited pokazują nagły wzrost sprzedaży spódnic maxi, sukienek z długim rękawem, golfów czy sukienek midi w październiku 2017 roku w USA. W tym samym czasie akcja Me Too stała się viralem, a ruch wywarł ogromny wpływ na branże filmową i muzyczną, aż w końcu też na branżę mody.

View this post on Instagram

Look of next season #FW19

A post shared by Totême (@toteme) on

Trend nie ucichł i rozwijał się dalej, a od końca 2017 roku do dziś, sprzedaż modest fashion wzrosła o 15 procent na runku amerykańskim. Kto więc kupuje skromną modę? Jak się okazuje, kobiety w USA chętnie kupują luksusowe produkty na platformie sprzedażowej The Modist i stanowią aż 36 procent wszystkich konsumentów z całego świata. The Modist oferuje odzież marek luksusowych, jak i wschodzących projektantów z Bliskiego Wschodu.

Jak branża wprowadza skromną modę?

Luksusowa moda całkiem dobrze radzi sobie ze skromną modą – wystarczy spojrzeć na wybiegi. Dom mody Dolce & Gabbana wypuścił do sprzedaży hidżab już w 2016 roku. Od kiedy Alessandro Michele dowodzi Gucci, marka projektuje więcej eleganckich zestawów dla współczesnych kobiet, a Burberry i Kenzo w wiosennej kolekcji proponują długie sukienki i chusty jako okrycie głowy.

Przez ostatnie kilka lat skromna moda podbija zarówno rynek luksusowy, jak i modę masową. Według Edited, w USA sprzedaż golfów z długim rękawem wzrosła aż o 50 procent w sektorze luksusowym i o 15 w sieciówkach w UK, takich jak Zara czy River Island. Ponadto spódnica midi jest kluczowym krojem, który stanowi aż 53 procent asortymentu marek luksusowych w USA.

Łatwo zauważyć, że skromna moda chociaż już jest silnym trendem, dopiero nabiera tempa. Gdzie zabierze nas dalej? Odpowiedź jest tylko kwestią czasu, ale jedno jest pewne – współczesne kobiety wiedzą czego chcą, ze zdecydowaniem i stanowczością kreując nowy rozdział w świecie mody.

Przeczytaj również: Q&A: W czym tkwi sekret sukcesu Zary?