REKLAMA
Izabela Anuszewska

Z cyklu “Co czytają managerowie”: Izabela Anuszewska “Tak w Ameryce robi się biznes? To ja dziękuję”

REKLAMA

W ramach cyklu “Co czytają managerowie?” rozmawiałam z Izabelą Anuszewską, ekspertką od dotacji i przedsiębiorczości. Izabela od ponad 18 lat prowadzi swoją doradczą butikową firmę DaVinci. Pomaga w wyborze ścieżki praca czy biznes, otwarciu i rozwoju w własnego biznesu, pozyskaniu dotacji krajowych, europejskich, norweskich i korporacyjnych. 

Przed spotkaniem z Izą miałam problemy z moim MacBookiem. Nieelegancko spóźniłam się 10 minut na rozmowę online. Iza uraczyła mnie uśmiechem i powiedziała “wszystko przez Steve’a Jobsa, ale wiesz to w sumie świetny początek rozmowy, bo jego postać bardzo często pojawia się w trakcie spotkań z moimi klientami”.

Izabela Anuszewska: Nawiązując do Steve’a Jobsa, dawno temu przeczytałam jego biografię autorstwa Waltera Isacsona. Jest to jedna z tych książek, które zapadają w pamięć. Przeczytałam powiedziałam sobie “Wow! To tak w Ameryce robi się biznes? To ja dziękuję”. Dosłownie byłam szoku. Stwierdziłam, że jeżeli taka przedsiębiorczość dojdzie do Polski to ja „wysiadam”. Zszokowało mnie w tej książce to, jak w Ameryce w tamtych czasach robiło się biznes. To była ciągła walka o dosłownie wszystko (w sposób daleki od zasad fair play).

FashionBiznes.pl: Co jeszcze uderzyło Cię w tej książce?

Geniusz, ale też szaleństwo Steve’a Jobsa. On koniecznie chciał, żeby ta biografia powstała za jego życia, bo było to dla niego znakiem, że będzie prawdziwa. Zależało mu, aby pokazać się również w złym świetle, miał w tym ukryty zamiar – chciał być uczciwy i opowiedzieć swoją prawdziwą historię życia.

Czego osoba, która zaczyna swój biznes mogłaby się nauczyć od Steve’a Jobsa?

Dochodzenia do badania potrzeb. Bardzo często pracując z klientami, widzę, że oni przede wszystkim robią to, co im się podoba i to, co sami czują i lubią. Wtedy zadaję im pytanie: powiedz mi, jak zbadałaś potrzeby rynkowe i oczekiwania klientów? Czy to były badania pierwotne, jakościowe, ilościowe? Czy może wtórne? To jest później bardzo ważne. I wtedy zapada CISZA.

Jakie książki polecasz osobom prowadzącym swój biznes?

Na pewno mocno rekomenduję książki z zakresu nowych technologii, bo to ważny i strategiczny obszar dla biznesu. Na szczególną uwagę zasługuje Wiek paradoksów. Czy technologia nas ocali? Natalii Hatalskiej. Dla mnie jest to numer jeden książek z zeszłego roku. Możesz ją zacząć czytać w dowolnym momencie – kolejność nie ma znaczenia. Ponadto drugą książką są przypisy. Są tak dobrze zrobione, że można je traktować jako osobną lekturę, która jest uzupełnieniem wiedzy. Moim ulubionym rozdziałem jest ten o medycynie i biotechnologii. Od dawna interesuje się tego typu tematami bardziej prywatnie.

Wiek paradoksów poleca mi co druga osoba.

Czytając Wiek paradoksów masz uczucie, że czytasz książkę globalną. To jest propozycja, która poszerza horyzonty i pozwala inaczej patrzeć na rozwój nowych technologii, który aktualnie jest bardzo na czasie, że nie wspomnę tu o AI.

Na co dzień doradzasz wielu osobom. Masz taką książkę, która “doradza” Tobie?

Oczywiście! Taką książką jest Stoicyzm na każdy dzień roku. Kupiłam go kilka lat temu i regularnie do niego wracam – zazwyczaj każdego wieczoru, bo leży na mojej szafce w sypialni. Ta książka to cytaty z myśli stoickiej na każdy dzień wraz z komentarzem. Porusza wspominany przeze mnie problem uważności, zdobywania i pogłębiania wiedzy, doskonalenia się, pracy nad sobą, skromności, pogody ducha i spokoju połączonego z uważnością.

Czy cytaty, które przeczytałaś wdrażasz w jakiś sposób w życie?

Różnie. Czasami są dla mnie myślą kończącą dzień, kiedy próbuję sobie przepracować jakąś sprawę. Innym razem korzystam z nich kolejnego dnia, bo wydają mi się odpowiednie wobec jakiejś sytuacji lub myśli, której doświadczyłam. Bardzo ciekawe jest to, że wracam do niej od kilku lat i za każdym razem, w zależności od tego, na jakim etapie życia jestem, rozumiem ją inaczej i w inny sposób do mnie docierają. Z tą książką naprawdę dobrze mi się żyje.

Jakie książki są dla Ciebie odskocznią od codzienności?

Zdecydowanie biografie. Trzymając się tematyki Waszego portalu przychodzi mi nam myśli stosunkowo niedawno przeczytana przeze mnie biografia Yves Saint Laurenta. W okresie bożonarodzeniowym i noworocznym byłam w Maroko. Absolutnie oczarowały mnie ogrody w domu projektanta w Marrakeszu. Po powrocie chciałam koniecznie poznać jego geniusz. Kupiłam jego biografię i z ogromną przyjemnością poznałam jego postać. Teraz pełniej go rozumiem. Do Marrakeszu i wspomnianego ogrodu na pewno wrócę. W marokańskim ogrodzie są rozsypane prochy Saint Laurenta, a sam ogród to prawdziwe bogactwo kaktusów, agaw, opuncji, palmy, a wszystko przeplatane kolorem indigo wyeksponowanym na fasadach budynku, donicach, basenach.

Jaka książka cię ostatnio zaskoczyła?

Aktualnie istnieje duża potrzeba ciągłego ćwiczenia swojej kreatywności, która może prowadzić do tworzenia innowacyjnych produktów i usług. Innowacyjność jest ważną składową do budowania przewagi konkurencyjności oraz rozwoju gospodarczego naszego kraju i świata. Poza tym na projekty innowacyjne łatwiej jest pozyskać fundusze na start i rozwój biznesu. Jednym z moich zadań w pracy jest zachęcić ludzi, aby byli bardziej kreatywni i cały czas pracowali nad swoimi biznesami. Wtedy między innymi polecam im książkę Kreatywne rytuały przydatne w pracy. 50 sposobów na zbudowanie kultury innowacyjności, współpracy i zaangażowania. Byłam zaskoczona jakie różnorodne rozwiązania zostały przedstawione w tej książce, by wykrzesać z siebie dobre pomysły. To jest pozycja, którą można traktować jako narzędzie do pracy nad swoją kreatywnością. Pokazuje, jakimi metodami możemy docierać do potencjału własnego czy grupowego. W dzisiejszym świecie kreatywność i pomysłowość są dużymi wyzwaniami. Kreatywność jest jedną z pożądanych cech na rynku pracy,  dlatego warto o niej pamiętać. 

Na co dzień pracujesz z bardzo zróżnicowaną grupą klientów i na pewno ważny w tej pracy jest aspekt psychologiczny.

Jest nawet książka, którą chciałabym polecić i która bardzo pomaga mi lepiej rozumieć innych ludzi. Na pewno kojarzysz kolorową okładkę Otoczonych przez idiotów autorstwa Thomasa Eriksona. Choć tytuł jest trochę niefortunny, to treść genialna. Jest to książka z zakresu rozwoju osobistego i inteligencji emocjonalnej. Jest ona dla mnie jedną z tych lektur, do której nieustannie wracam i korzystam z jej potencjału. Rozmawiając z kimś, jestem w stanie określić dominujący kolor jego osobowości i lepiej go zrozumieć, ale też lepiej przekazać, to co mam do powiedzenia. To duże ułatwienie w pracy, kiedy cały czas mamy styczność z osobami, które mają różne osobowości, wrażliwości i postrzegają świat inaczej niż ja. Szczególnie mocno czerpię z tej książki podczas swojej pracy na sesjach z klientami w ramach mentoringu biznesowego i HR.

Jesteś Mentorką i Trenerką Biznesu. Jakie cechy powinna mieć osoba, która chce prowadzić dobrze prosperujący biznes?

Przede wszystkim warto, aby taka osoba starała się być cierpliwą, bo własna firma to maraton z ciekawymi krajobrazami po drodze, a nie sprint. Bardzo przydają się umiejętności nawiązywania trwałych relacji z ludźmi oraz odwaga do podejmowania szybkich decyzji na różnym poziomie trudności. Warto też, prowadząc własny biznes, regularnie poznawać klientów – ich potrzeby oraz trendy globalne i branżowe. 

Gotowość na ciągłe uczenie się i doświadczenia, w jaki sposób biznes funkcjonuje, to kolejna cenna umiejętność. Poznanie biznesu z różnych perspektyw to jeden z kluczy by minimalizować ryzyko w naszej pracy. Jestem też zwolenniczką robienia małych rzeczy, bo nie trzeba być wielkim, aby robić wielkie i ważne rzeczy. Kropla drąży kamień.

Zdjęcie główne: archiwum prywatne Izabeli Anuszewskiej

REKLAMA
REKLAMA
Tagi
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES