REKLAMA

Kultowe torebki – modele nazwane na cześć gwiazd i ikon mody

REKLAMA

Chociaż niektóre zaprojektowano nawet kilkadziesiąt lat temu, nadal sprzedają się w milionach sztuk rocznie i generują ogromne zyski dla domów mody. Torebki nazwane na cześć ikon stylu do dziś są pożądane przez klientki na całym świecie. Nic dziwnego – Jane Birkin, księżna Diana czy Jackie Kennedy nie tylko wyznaczały trendy, ale też inspirowały projektantów najważniejszych marek do tworzenia dodatków, które uchodzą za kultowe.

Torebka Jackie – projekt Gucci, 1961 rok

Model Jackie z 1961 roku został zaprojektowany jako torba unisex i była znana jako G1244 lub Bouvier bag. Charakterystyczna skóra szyta na kształt półksiężyca wpadła w oko Jackie Kennedy, która była wówczas pierwszą damą Ameryki i niekwestionowaną ikoną stylu. Jackie nosiła torebkę Gucci w połączeniu z szylkretowymi okularami, a, gdy było trzeba, zasłaniała się nią przed natrętnymi paparazzi. Bouvier bag szybko stała się jej znakiem rozpoznawczym i obiektem pożądania wielbicieli jej stylu. Z tego względu w latach 70. dom mocy Gucci oficjalnie zmienił nazwę projektu na „Jackie”. Choć ten model ma już 61 lat, nieustannie inspiruje kolejnych projektantów włoskiej marki. Alessandro Michele pokazał go w kolekcji na jesień-zimę 2020/21 w skórzanej wersji. Wcześniej swoje interpretacje tego kultowego modelu pokazali Frida Gianni i Tom Ford.

Torebka Birkin od marki Hermès, 1984 rok

Historia jej powstania to prawdopodobnie najlepsza anegdota w branży modowej. Projekt Birkin jest efektem przypadkowego spotkania piosenkarki i ówczesnego prezesa Hermèsa, Jean-Louis Dumasa. W 1984 roku siedzieli obok siebie w samolocie z Paryża do Londynu. Jane Birkin miała ze sobą słomianą torebkę przypominającą worek, którą wsadziła do schowka nad głową pasażerów. W trakcie lotu torba otworzyła się, a jej zawartość spadła pod nogi pasażerów. Zrezygnowana piosenkarka wyjawiła Dumasowi, że od dawna ma problem ze znalezieniem odpowiedniej skórzanej torebki na co dzień. Gwiazda miała określone wymagania względem kształtu, wielkości i kieszeni. Dumas słuchał i szkicował, a projekt torebki gotowy przed lądowaniem w Londynie. Spontaniczna kolaboracja doprowadziła do powstania kultowego projektu Birkin, który jest dziś jednym z najpopularnieszych na świecie modeli torebek. Według The New York Times do 2019 roku na świecie sprzedano ponad milion egzemplarzy torebki Birkin, a w ciagu 5 lat tylko jeden butik w Miami sprzedał używane modele za 60 milionów dolarów.

Torebka Lady Dior projekt domu mody Dior, 1994 rok

W 1995 roku księżna Diana dostała torebkę marki Dior od pierwszej damy Francji, Bernadette Chirac. Prezent okazał się strzałem w dziesiątkę na tyle, że Diana zamówiła go we wszystkich dostępnych wersjach. Księżna była uwielbianą postacią z brytyjskiej rodziny królewskiej, a jej sława wykraczała daleko poza granice Wielkiej Brytanii. Była też jedną z najczęściej fotografowanych osób publicznych – paparazzi ją oblegali, a jej stylizacje trafiały na pierwsze strony brytyjskich gazet. Torebka Diora szybko zyskała na popularności, ponieważ Diana często się z nią pokazywała. W podziękowaniu za wypromowanie tego modelu, dom mody Dior postanowił ochrzcić początkowo bezimienną torebkę imieniem księżnej Diany. W 2012 roku Dior zorganizował objazdową wystawę o tytule Lady Dior As Seen By, która trwała 6 lat i pojawiła się nie tylko w Ameryce, ale również w krajach azjatyckich i europejskich. Prezentowano na niej prace artystów z całego świata, w tym fotografów, rzeźbiarzy i malarzy, którzy akt twórczy zainspirowali właśnie historycznym modelem torebki Lady Dior. Przez liczne kolaboracje Lady Dior zyskała status modowego dzieła sztuki.

Proces tworzenia torebki luksusowej “Lady Dior”

Kelly Bag od marki Hermès, 1935 rok

Historia torebki Hermèsa i Grace Kelly zaczęła się na planie filmu „Złapać złodzieja”. Jego reżyser, Alfred Hitchcock, zlecił kostiumografce Edith Head zakupienie akcesoriów w paryskim domu mody. Kelly, która grała w produkcji główną rolę, zakochała się w filmowych rekwizytach i przeniosła je do swojej garderoby poza ekranem. Wśród ulubionych znalazła się damska torba dépêches, zaprojektowana przez Émile-Maurice’a. Aktorka szybko spopularyzowała torebkę Hermèsa w kształcie trapezu – była z nią wielokrotnie widywana, a podczas ciąży zakrywała nią brzuch przed dziennikarzami. Co ciekawe, prototyp sac à dépêches funkcjonował w modzie już pod koniec XIX wieku i służył jako bagaż na siodło do jazdy konnej. Obecnie Hermès produkuje 32 projekty różnych torebek, ale Kelly uchodzi za bestseller marki. W latach 90. torba Kelly była wyceniana na 3500 dolarów, natomiast od 2019 r. ceny wahają się między 8500- 13 000 USD ze względu na wykorzystanie droższych materiałów.

Torebka Stam, “It-bag” od Marca Jacobsa, 2005 rok

Torebka Stam została zaprojektowana w 2005 roku i do dziś uważa się ją za klasykę w historii firmy Marca Jacobsa. Została nazwana na cześć kanadyjskiej modelki Jessiki Stam i chociaż dziś torebka może wydawać nam się nieco kiczowata, według Vogue popyt na Stam był tak duży, że listy oczekujących na nią zostały zamknięte. Pikowanie, łańcuchy i specyficzne zamknięcie sprawiały, że luksusowa torebka robiła duże wrażenie i wyróżniała się na tle innych projektów. Sukces, który odniósł ten model był zaskoczeniem nawet dla samego Marca Jacobsa. Mimo ogólnego uwielbienia, model został wycofany z produkcji w 2013 roku.

Sophia Bag – projekt Salvatore Ferragamo, 2009 rok

Sophia Loren była wieloletnią klientką i przyjaciółką Salvatore Ferragamo, włoskiego projektanta obuwia. Za powstaniem torebki luksusowej nie stoi żadna anegdota. Prawie 50 lat po śmierci Ferragamo dom mody, który stworzył postanowił wykonać gest wobec kobiety, która go inspirowała. Zaprojektowano torebkę taką, jak Sophia Loren – elegancką i piękną. Po raz pierwszy wprowadzono ją do kolekcji wiosenno-letniej Ferragamo w 2009 roku. W 2017 roku, po modyfikacjach, wróciła pod nazwą Soft Sofia.

Źródło: Instagram @ferragamo

>>> Przeczytaj też: Wiwat kolory! Dopamine dressing to trend, który (dosłownie!) poprawia nastrój

REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES