SPONSOR SERWISU
(2,1)foreachslotdata->visible_adsense:0(2,1)foreachslotdata->visible_adsense:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Marzysz o pracy w modzie? Oto 10 książek na start

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Praca w sektorze modowym brzmi atrakcyjnie, ale wbrew pozorom, zajęcie nie polega jedynie na otaczaniu się pięknymi ubraniami i konferencjami z projektantami ważnych marek. Każda branża wymaga od pracownika zaplecza wiedzy, którą można zdobyć zagłębiając się w fachowej literaturze insiderów modowych. Stworzyliśmy listę książek, które mogą ułatwić wdrożenie się w strukturę sektora modowego i poznanie świata od wewnątrz.


Glossy – Historia Vogue’a. Nina-Sophia Miralles

 Legenda głosi, że Anna Wintour została polecona do  pracy, a kiedy Mirabellą zapytała, o jakie stanowisko chodzi, nowo przybyła odparła nonszalancko, patrząc zza czarnych okularów przeciwsłonecznych:
O pani.

“Glossy – Historia Vogue’a”, Nina-Sophia Miralles, wyd. Osnova, 2021

To cytat, który otwiera książkę Niny-Sophii Miralles i doskonale oddaje charakter silnych jednostek tworzących kulturę Vogue’a. Każdy zainteresowany modą zetknął się z magazynem wypełnionym najnowszymi trendami prosto z wybiegów. Vogue to klasa. Elegancja. Szyk. Aktorka bez skrupułów opisuje sylweteki wszystkich osób, które naznaczyły Vogue nowymi pomysłami, a także negatywnie wpłynęły na reputację przedsiębiorstwa. Dziś redakcje Vogue’a są rozsiane na całym świecie i aż trudno uwierzyć, że w XIX wieku była to pozycja skierowana jedynie do śmietanki towarzyskiej Nowego Yorku. Okazuje się, że Vogue nie powstał z miłości do mody, lecz z miłości do pieniędzy, a podejście do przekazywanej treści zmieniało się dopiero na przestrzeni lat.

Okładka “Glossy. Historia Vogue’a”


Leave your mark”. Aliza Licht

Jak działa świat modowego PRu? Aliza Licht jest szerzej znana jako @dknyprgirl. Pod nickiem działała na Twitterze, w ramach pracy dla marki DKNY. Jest specjalistką Public Relations, a w książce dzieli się swoimi doświadczeniami z branży. Zaczynała od najniższego szczebla – sprzątania garderoby magazynu o modzie, następnie posady asystenckiej, aż do stanowiska redaktora. Finalnie zrezygnowała z dziennikarstwa na rzecz „PRowej strony mocy” i stanowiska PRowca w marce odzieżowej DKNY.

Koncept stworzenia konta na Twitterze w stylu Gossip Girl był jej inicjatywą. Za pośrednictwem konta komunikowała się z fanami marki i sprzedawała w nim „branżowe plotki”. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątke, a marka DKNY nigdy nie radziła sobie lepiej niż za czasów Alizy Licht. Książka „Leave your mark” to poradnik o tym jak opowiadać, by zainteresować i zostawić tytułowy ślad. Pozycja obowiązkowa – w szczególności dla (przyszłych) PRowców i właścicieli marek.

Źródło: Instagram @alizialichtxo


Fashionopolis: The Price of Fast Fashion and the Future of Clothes“.  Dana Thomas

„Fashionopolis” skupia się na obecnym problemie, przez który przechodzi przemysł modowy. Największe firmy odzieżowe, które prowadzą politykę nazywaną fast fashion muszą zrezygnować ze swoich metod działania na rzecz środowiska. Jak wiadomo, za koncernami stoją ogromne pieniądze, dlatego odejście od nadprodukcji oznaczałoby utratę pracy i majątku wielu osób. Jako konsumenci nie powinniśmy godzić się na nadużycia obciążające planetę, wykorzystywanie taniej siły roboczej i cudzej własności intelektualnej. Dziennikarka Dana Thomas, autorka bestselleru Fashionpolis, jeździ po całym świecie w poszukiwaniu wizjonerskich projektantów i ludzi, którzy chcą w zrównoważony sposób napędzać przemysł modowy i skierować go ku pozytywnej przyszłości.

Okładka „Fashionopolis: The Price of Fast Fashion and the Future of Clothes”


Consumed. The Need for Collective Change: Colonialism, Climate Change & Consumerism”. Aja Barber

Temat ekologii podejmuje również pisarka i konsultantka mody, Aja Barber. Treść nie opiera się jedynie na sektorze modowym, ale jest równie potrzebna do zrozumienia skali problemu jak “Fashionopolis”. Krytyka konsumpcjonizmu zawarta w książce skłania do bliższego spojrzenia na schematy, którymi kierujemy się jako kupujący. Barber odkrywa niewygodną historię przemysłu od dawna opartą na nierównościach i prowadzi do zrozumienia prawdy kryjącej się za popularyzowaniem myśli o ciągłej potrzebie posiadania więcej i więcej.

– Ja i ty każdego dnia możemy wybrać, czy chcemy czy nie chcemy czegoś kupować, tak po prostu. Ale kiedy firma zdecyduje, że chce się zrestrukturyzować i przenieść całą produkcję do krajów, gdzie zwyczajnie będzie taniej i gdzie panuje wyzysk pracowników, to wtedy ta decyzja, czy ja lub ty coś kupimy, ona ma wpływ. Tak więc ludzie powinni przestać bronić gównianych systemów i przekonywać siebie, że robią to w słusznej sprawie, kiedy w rzeczywistości chcą po prostu ubrać się za 20 dolarów. 

Fragment wywiadu Ismeny Dąbrowskiej z Ają Barber dla redakcji Fashion Biznes. Całość przeczytacie tu.
Okładka “Consumed. The Need for Collective Change: Colonialism, Climate Change & Consumerism”


Luksus. Dlaczego stracił blask”. Dana Thomas

“Lukus. Dlaczego stracił blask” to starsza pozycja autorki, która napisała “Fashionopolis”. Tym razem dziennikarka bierze na warsztat marki luksusowe, wieloletnie tabu w branży mody. Dlaczego? Thomas stara się odpowiedzieć na to pytanie. Czy luksus zawsze równa się najlepszą jakością? A może marki luksusowe korzystają z wypracowanego kiedyś wizerunku by utrzymać szczytową reputację? Książka rozwiewa wątpliwości odnoście promocji i marketingu marek luksusowych, a także odpowiada na pytanie czy zawsze chodzi tylko o zysk.

Okładka “Luksus. Dlaczego stracił blask”


If You Have to Cry, Go Outside: And Other Things Your Mother Never Told You”. Kelly Cutrone

Kelly Cutrone jest właścicielką People’s Revolution,  słynnej agencji PRowej. To jedna z najbardziej doświadczonych insiderek branży modowej. Książka „If You Have to Cry, Go Outside” dokładnie odzwierciedla charakter Cutrone – cięta, ostra i do bólu prawdziwa. Cutrone przedstawia swoją opinie o pracy w modzie, ujawnia zalety i wady (z dużym naciskiem na wady). Nie wszystko złoto co się świeci, również w branży modowej. Mimo mroku, z którym spotkała się Kelly Cutrone, kobiecie udaje się osiągnąć wielki sukces. Jak? W książce zdradza receptę na udaną karierę w często brutalnym środowisku modowym.

Okładka “If You Have to Cry, Go Outside: And Other Things Your Mother Never Told You


The Chiffon Trenches: A Memoir. André Leon Talley

Książka wydana w 2020 roku została okrzyknięta bestsellerem roku według New York Timesa. Zmarły w styczniu tego roku André Leon Talley był jednym z najbardziej wpływowych osób należących do elity modowej. W książce surowo opisuje piękno i brzydotę kultury Fashion od podszewki – porusza problem rasizmu w środowisku, zwierza się z wielu intymnych przyjaźni i odkrywa prawdziwe oblicze osobowości znanych nam jedynie z gazet. Książka „The Chiffon Trenches” stanowi subiektywną kronikę blisko 50 lat w środowisku modowym, dlatego warto ją przeczytać – Andre Leon Talley widział wszystko, do czego wzdychamy jako bierni obserwatorzy i nie boi się o tym mówić.

Okładka “The Chiffon Trenches: A Memoir


How to Set up & Run a Fashion Label”. Toby Meadows

Książka Toby’ego Meadowsa to doskonały poradnik dla każdej osoby, która planuje otworzyć własną markę odzieżową lub chce mieć realny wkład w rozwój już istniejącej firmy. W How to Set up & Run a Fashion Label dowiecie się, jak od strony technicznej funkcjonuje rynek modowy i przejdziecie przez ekspresowy kurs biznesu. Autor prowadzi czytelnika przez drogę od pomysłu do produktu, jednocześnie odpowiadając na najbardziej skomplikowane pytania dotyczące sukcesywnego działania marki.

Okładka “How to Set up & Run a Fashion Label


#Szefowa. Najseksowniejszy prezes świata”. Sophia Amoruso

O Sophii Amoruso pisaliśmy ostatnio w kontekście podcastu Girlboss Radio. Jej historia jest pasmem przeplatających się sukcesów i porażek – trudne dzieciństwo, szalone lata młodości naznaczonej permanentnym brakiem pieniędzy i pomysł, który odmienił jej życie. Zaczynała od sprzedaży używanych rzeczy na eBayu, a dziś jest znana jako właścicielka modowego imperium wycenianego na setki milionów dolarów. W #SZEFOWEJ bizneswomen opowiada o drodze do sukcesu i motywuje czytelników do działania. Książka zachwyciła publiczność na tyle, że doczekała się Netflixowej ekranizacji.

Okładka “#Szefowa. Najseksowniejszy prezes świata”


In my shoes. A Memoir”. Tamara Mellon

Tamara Mellon była współzałożycielką i dyrektorką kreatywną marki Jimmy Choo, a obecnie prowadzi firmę pod własnym nazwiskiem. Należy do pionierek wśród kobiet, które osiągnęły sukces w biznesie modowym i przebiły się przez konkurencje. Ciężka praca jest zawsze okupiona wieloma wyrzeczeniami, o których Mellon opowiada w autobiografii. Na drodze zawodowej nieustannie towarzyszyły jej przeszkody, również natury prywatnej. Książka „In My Shoes…” historia potężnej marki obuwniczej i wspaniała lekcja biznesu – od kobiety dla kobiet.

Okładka “In my shoes. A Memoir”

>>> Przeczytaj też: 7 najciekawszych podcastów o modzie według redakcji Fashion Biznes

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

(2,0)foreachslotdata->visible_adsense:0(2,0)foreachslotdata->visible_adsense:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Newsletter

FASHION BIZNES