Polski rynek PR sukcesywnie rośnie i poszerza swoje kompetencje dzięki ciągłemu zapotrzebowaniu na konsulting, komunikację działań ESG czy storytelling. Świadczy o tym liczba zarejestrowanych przedsiębiorstw, która od ubiegłego roku wzrosła o 2,5 proc.
Przeczytaj również: K(B)ariery: Joanna Opińska: “Ochrona praw autorskich stylizacji jest w Polsce problematyczna”
Ile jest agencji PR w Polsce?
Public Relations w Polsce nabiera coraz większego znaczenia. Aktualna rzeczywistość wymaga od firm i marek dobrej widoczności na rynku, nieskazitelnego wizerunku oraz transparentnych działań. W tych działaniach wspomagają ich agencje PR, które dzięki wielowymiarowym działaniom zadbają o reputację i skuteczne docieranie do odbiorców. W 2023 roku w Polsce zanotowano o 2,5 proc. więcej agencji PR niż w roku ubiegłym.
Firma consultingowa Dun & Bradstreet, przygotowanych na zlecenie Rocket Science Communications, wskazała, że w ciągu ostatnich niecałych dziesięciu lat podwoiła się liczba firm, których główne PKD są „usługi z zakresu public relations”. Aktualnie na rynku działa ponad 5,7 tys. takich firm. W 2009 roku było ich 1,7 tys.
Dane KRS wskazują, że zaledwie w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2023 roku powstało 131 firm świadczących usługi PR. To niemal tyle samo co w ciągu całego roku 2022. Jak wskazują autorzy raportu, branża PR w Polsce notuje wzrost od 200 do 300 firm rocznie. Proces ten spowolniła, choć jak widać nie zastopowała, pandemia COVID-19.
Tegoroczna sytuacja finansowa agencji PR jest silnie spolaryzowana. 42 proc. firm jest w słabej kondycji materialnej, a z drugiej strony sytuację niemal 50 proc. można określić jako dobrą. Jednocześnie po 4,5 proc. firm jest w kondycji bardzo dobrej, z kolei 4 proc. w bardzo złej.
Przeczytaj rownież: 10 najbardziej wpływowych influencerów modowych w 2024 roku w Polsce
Branża PR w obliczu współczesnych wyzwań
Aby utrzymać się na rynku, agencje PR są zobowiązane rozszerzać swoje kompetencje. Oprócz poszerzania wachlarza usług, oznacza to nieustanną konieczność podążania za aktualnymi trendami i zmieniającymi się wymaganiami klientów.
Agencje działające na polskim rynku często specjalizują się w konkretnych branżach oraz wąsko określonych kompetencjach. Wśród zakresu ich działań wymienia się przede wszystkim usługi w zakresie tworzenia i wdrażania strategii marki, influencer marketing, realizacja kampanii reklamowych czy działań marketingowych. Istotnym aspektem jest obecnie wsparcie w zarządzaniu kryzysowym. Agencje PR w Polsce realizują również szkolenia medialne, opracowują raporty branżowe. W odpowiedzi na aktualne trendy, agencje PR świadczą również w usługi z realizacji podcastów / materiałów video czy identyfikacji wizualnej marki. Wśród ich działań wymienia się także te skupione dbaniu o wizerunek pracodawcy – bazują one na prowadzeniu komunikacji wewnętrznej czy employer brandingu.
Duża konkurencja na rynku i szeroki wachlarz ofert sprawiają, że klienci wymagają od agencji PR precyzyjnych działań i mierzalnych wyników. Do głównych celów agencji Public Relations zalicza się przede zwiększenie świadomości i widoczności marki, promocja produktów czy zwiększenie eksnperckości przedstawicieli danej firmy. Wśród odczekiwań marek wymienia się także zwiększenie przewagi rynkowej, dotarcie do konkretnych grup docelowych czy pozyskanie nowych partnerów biznesowych.
Obecne czasy wymagają od marek i przedsiębiorstw transparentności, uczciwości i odpowiedzialności społecznej. Daje to pole do działania dla kolejnych agencji PR, które coraz chętniej decydują skupić się na działaniach na relacjach z otoczeniem.
Zdjęcie główne: Unsplash
Przeczytaj również: K(B)ariery: Daria Graczykowska „Myślę, że wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ciężko być młodą osobą na takim stanowisku”