REKLAMA
Etyczna moda

Etyczna moda – co oznacza ten termin? 

REKLAMA

Co to „etyczna moda” i kiedy marki mogą być określane w ten sposób? Sprawdzamy, na czym dokładnie polega to pojęcie, do którego odwołuje się ekologiczny odłam branży. 

Autor: Aleksandra Zawadzka

Czytaj: Te marki produkują wyłącznie z surowców naturalnych lub recyklingu

Co to etyczna moda? Definicja i zasady

Etyczna moda rośnie na popularności – piszą o niej naukowcy, media, aktywiści, a nawet influencerzy. W Google’u hasło “ethical fashion ma już ponad 404 miliony wyników, na TikToku prawie 100 milionów wyświetleń. Zgodnie z danymi WWD w 2020 roku konsumenci spędzili ponad 7 miliardów godzin na szukaniu w internecie produktów powstałych w duchu mody zrównoważonej. Pytanie jednak: co ona tak naprawdę oznacza? Nawet badacze trendów konsumenckich i modowi ekolodzy podkreślają, że pojęcie “etycznej mody” jest trudne w definicji. Najczęściej (i w dużym skrócie) określa się ją jako odzież i dodatki, które projektowane, produkowane i dystrybuowane są w taki sposób, aby ograniczać szkodliwy wpływ na środowisko i szanować prawa człowieka. 

Czym moda etyczna różni się od fast fashion?

Etyczna moda uważana jest za zupełne przeciwieństwem fast fashion. Podczas gdy sieciówki chcą produkować szybciej i więcej, moda etyczna się temu sprzeciwia i zwraca uwagę na to, by ubrania były dobrej jakości i nie powstawały w wyniku nadprodukcji. Marki, które działają w ten sposób, zapewniają bezpieczne i godne warunki pracy oraz uczciwą pensję. Korzystają z rozwiązań zrównoważonych i przyjaznych dla środowiska (na przykład rolnictwa regeneratywnego), by zmniejszać ślad węglowy i niwelować szkodliwe toksyny. W związku z tym wszystkim koszt takich ubrań często jest wyższy niż tych, które powstają jako szybka moda.

Więcej: Ikoniczne torebki Gucci. 4 modele vintage

Moda etyczna a greenwashing

Zgodnie z raportem platformy Nosto, aż 52% konsumentów chce, by branża modowa korzystała z etycznych praktyk. “Moda etyczna” w ostatnich sezonach stała się popularnym hasłem i jest pożądana przez klientów, w związku z czym coraz więcej marek zmienia swoja strategię i kieruje się w stronę wartości, które za nią stoją. Nie wszystkie jednak działają fair, dlatego często mówi się też o greenwashingu, czyli „udawaniu proekologicznych działań” i wprowadzaniu klientów w błąd. Dlatego warto sprawdzać marki i domy mody pod kątem certyfikatów oraz raportów, w których zgodnie z prawem muszą opisywać swoje realne działania między innymi dla środowiska. “Bez jasnych informacji od firm modowych na temat tego, jak, gdzie i przez kogo wytwarzana jest odzież, konsumenci często stają się przytłoczeni i łatwo podatni na greenwashing” podkreśla Kayla Marci, analityczka rynku modowego Edited.

Jak szukać etycznych marek modowych?

W poszukiwaniu etycznych firm, które działają proekologicznie i szanują prawa pracowników, pomagają specjalne strony internetowe i aplikacje. Listę firm – podobnych do takich brandów, jak Brava Fabrics, Ninety Percent czy Swedish Stockings – znajdziemy na przykład w wyszukiwarce Ethical Clothing. Świetnie w tym temacie sprawdza się też strona Good On You, która prowadzi ocenę poszczególnych elementów garderoby pod kątem etycznego powstawania. Warto też skorzystać z wyszukiwarek The Good Trade oraz Ethical Clothing, a także zajrzeć do Ethical Brand Directory. Ta wiedza o modzie etycznej – całe szczęście – jest na wyciągnięcie ręki. 

Zobacz też: Dodatki z sieciówek, które są niczym z wybiegu

Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES