REKLAMA
Krytycy mody z mediów społecznościowych

Recenzenci mody z mediów społecznościowych: “Wychodzę z założenia, iż prawda sama się nie obroni”

REKLAMA

Ich artykuły można co prawda przeczytać w prestiżowych serwisach typu Vogue czy Nylon, ale najbardziej aktywni są na własnych kontach w mediach społecznościowych. Tam zupełnie nie gryzą się w język, bezlitośnie krytykując to, co im się w modzie nie podoba. Wchodzą z odbiorcami w zażarte dyskusje, głośne skandale wywracają na lewą stronę przyglądając im się z wnikliwością naukowych badaczy. Media społecznościowe wykorzystują w słusznej sprawie – to właśnie tam informują o tym, co dzieje się w świecie mody, a robią to, jak w przypadku niektórych, z prędkością światła. News spełnia u nich swoją funkcję. Ich misją jest także edukacja, bo nawet jeśli komunikują się za pomocą memów i żartobliwych komentarzy, starają się przemycić do tekstu coś mądrego. Recenzenci mody z mediów społecznościowych to dzisiaj coś więcej niż zjawisko, a temat, któremu należy się przyjrzeć. 

Beka Gvishiani, @StyleNotCom

Początkowo niejasne było kto lub co stoi za opiniotwórczym kanałem @StyleNotCom na Instagramie. Niebieskie kafelki zawierające krótkie komunikaty bardzo szybko stały się viralem, a z czasem nawet pierwszym źródłem informacji o tym co dzieje się w świecie mody. Beka Gvishiani, Gruzin który od lat prowadzi własną agencję produkcyjną, chyba sam nie spodziewał się, że jego minimalistyczny autorski projekt stanie się światowym fenomenem. Słusznie jednak odczytał potrzeby współczesnych odbiorców, którzy najchętniej przyswajają krótkie i konkretne nagłówki. Dla Gvishaniego jest to przecież bardzo proste – nie musi spędzać godzin na pisaniu tekstu, fotoedycji i zbieraniu wypowiedzi. W gotowy błękitny format wsadza krótkie hasło, a świat mody już wie co się dzieje. „Moje konto stało się znane bo niesie pozytywne wibracje, humor, odrobinę sarkazmu i troszkę ironii” powiedział w wywiadzie dla New York Times. Gruzin chętnie relacjonuje też pokazy mody. Za to docenili go nie tylko odbiorcy mediów społecznościowych, ale i PR-owcy, projektanci i właściciele domów mody. W zeszłym roku, jak sam obwieścił na swoim profilu, dostał zaproszenia na wszystkie pokazy sezonu. 

Zobacz też: Jak zrobić viral? 3 sposoby na kampanie wirusowe na TikToku i Instagramie

Louis Pisano

Louis Pisano to jedna z najbardziej opiniotwórczych postaci na Instagramie. Jego profil śledzi 135 tysięcy fanów, a komentuje jeszcze więcej. Pisano w swoich działaniach idzie jeszcze dalej niż koledzy po fachu i zamiast tylko dostarczać newsy lustruje zjawiska i skandale, które trzęsą światem mody, i czasami, w bardzo bezlitosny sposób się z nimi rozprawia. Dziennikarz utożsamia termin: recenzenci mody z mediów społecznościowych. O sile jego głosu może świadczyć fakt, że PR-owcy domu mody Tommy Hilfiger musieli zatrudnić go w 2018 roku na stanowisku konsultanta, po burzy, która rozpętała się, gdy nie wpuszczono go na pokaz marki. Pisano nie przepuści żadnej afery, a bardziej niż nowe kolekcje interesują go tematy społeczne, lub te związane z inkluzywnością, płcią czy rasą. O tym co go w branży mody irytuje mówi głośno, jednocześnie walcząc o większą sprawiedliwość i przestrzeganie norm moralnych. “Zawsze z wielką pasją bronię swoich poglądów i chciałbym, żeby zostały wysłuchane, a przynajmniej uznane” mówi w wywiadzie do Mixte Magazine. I choć w naszych rodzimych warunkach tego typu bezkompromisowość wydaje się nierealna, Pisano może się cieszyć współpracą z najlepszymi – m.in. francuskim Nylonem i amerykańskim Harper’s Bazaar. Bierze aktywny udział w Fashion Week’ach, współpracuje z największymi markami, jest gwiazdą rozkładówek w magazynach modowych na całym świecie. Jak widać na rzetelnych opiniach można zrobić karierę. I to całkiem niezłą. 

Odunayo Ojo, @FashionRoadman

Mówi się, że dziennikarz Odunayo Ojo stoi na czele nowej generacji krytyków. Mają to potwierdzać liczby. W przeciągu kilku lat zgromadził 90 tysięcy subskrybentów i wygenerował 3 miliony wyświetleń swoich filmów na YouTube’ie. Z jego zdaniem muszą się liczyć wszyscy, bowiem Ojo uznawany jest za najbardziej opiniotwórczą osobę w internecie jeśli chodzi o modę. Jego filmy oglądają nawet projektanci, którzy są przez niego krytykowani. Ale Fashion Roadman to nie tylko oceny i krytyka, a tajniki branży i szczegółowe analizy. Ojo, mający zaledwie 24 lata, łączy podstawowe wartości dziennikarskie takie jak entuzjazm, dyscyplinę i zapał do opowiadania historii z talentem do angażowania publiczności z pokolenia Z. „Istnieją sposoby na stworzenie własnej publiczności i zbudowanie własnego sukcesu” – mówi. „I myślę, że nawet koncepcja dziennikarstwa modowego właśnie się zmienia”.

Zobacz też: Dlaczego trendy na TikToku zmieniają się tak szybko?

Bernard Garby

@bernardgarby London Fashion Week continues and here are all the Fashion News with a full recap on Vogue World! #TikTokFashion #fashion #fashiontiktok #fashiontok #vogueworld #bernardgarby ♬ original sound – BERNARD

Bernard Garby podobnie jak @StyleNotCom skupia się w swoich treściach na dostarczaniu odbiorcom wiarygodnych newsów. Robi to jednak w o wiele bardziej niezobowiązującym stylu, publikując codziennie rano na swoim TikToku tzw. prasówkę. Przygotowując śniadanie serwuje przegląd najważniejszych wydarzeń i zjawisk, które wydarzyły się w ostatnim czasie w świecie mody. Jego profil obserwuje już 417,7 tysięcy fanów, a liczba ta stale rośnie. Bernard Garby nie jest jednak byle kim – obejmuje stanowisko dyrektora mody w brytyjskich wydaniach Harper’s Bazar, ELLE i Esquire. Z obserwatorami dzieli się więc nie tylko swoim spojrzeniem, ale także wiedzą i doświadczeniami, które zdobywa od wielu lat. „Po prostu bądź sobą” – mówi w wywiadach. „Nie bądź sztuczny, bo kiedy jesteś sztuczny, ludzie to czują. Czują tę energię”.

Matěj Pakulski, @Czech Guy in Warsaw

Zapewne w chwili pisania tego artykułu na kanale @Czech_Guy_In_Warsaw na TikToku powstaje kolejny film, w którym jego autor Matej opowiada o tym czym różnią się linie konkretnych domów mody, jak rozpoznawać podróbki czy jak poprawnie wymawiać nazwy znanych marek. Każdy z jego filmów ogląda kilkaset tysięcy odbiorców i każdy wywołuje kontrowersje. Matej jest tym autorem, który nie przebiera w słowach. Jego subiektywne oceny mogą zaboleć, zwłaszcza tych, którzy zostają ocenom przez niego poddani. Ale influencer stara się wnosić do swojego contentu wartość edukacyjną. Tłumaczy odbiorcom, dlaczego czegoś nosić nie wypada, jaka jest różnica między denimem a jeansem, albo jak marki kopiują siebie nawzajem. W bezpardonowy sposób obnaża nastawione na ogromną sprzedaż kampanie marketingowe i reinterpretuje słowa wielkich twórców mody. Jest w tym wszystkim bezkompromisowy, ale media społecznościowe również. Dziś na TikToku ma ponad pół miliona polubień. Recenzenci mody z mediów społecznościowych to właśnie on!

@czech_guy_in_warsaw MELISSA? KALOSZE/BALERINY?????️????????️ #melissa #baleriny #moda #fashion #fashiontiktok #dlaciebie #dc #fyp #foryou #workofart ♬ dźwięk oryginalny – Matěj – FashionGuy

Wojciech Szczot FashionBiznes.pl: Jak zaczął się projekt @CzechGuyInWarsaw? Co zainspirowało Cię do tego, by recenzować modę na TikToku? 

Matěj Pakulski (CzechGuyInWarsaw): Zabrakło mi wśród modowych influencerów w Polsce na Tik Toku prawdy i odwagi. Nikt nikogo nie chce urazić – większość chce być lubiana przez wszystkich. Wiele osób uważa o znanych markach to samo co ja – mało kto decyduje się, by powiedzieć to na głos. Chcę być głosem rozsądku i jednocześnie wiem, iż nie jestem dla każdego. 

W swoich ocenach jesteś bardzo bezkompromisowy. Nie boisz się, że marki będą Cię odbierać jako hejtera? 

Nie, nie boję się. Moje treści są edukacyjne i zawierają subiektywne wypowiedzi, do których mam pełne prawo. Wychodzę z założenia, iż prawda sama się nie obroni – zamierzam jej pomóc. Hejt jest formą przemocy, którą tłumię na moim kanale w zarodku. 

Masz zamiar monetyzować swoją popularność w mediach społecznościowych? 

Tak, ale nie za wszelką cenę. Moją wartością jest szczerość, którą kultywuję podczas podjętych współprac. Nie mogę sobie pozwolić na to, by stracić zaufanie gości na moim kanale. Jestem niezależny finansowo i nie muszę współpracować z markami, których nie rekomenduję. 

Chcesz być konkurencją dla mediów modowych? 

Chcę z nimi żyć w symbiozie. Uważam, iż zdrowa konkurencja może przerodzić się w owocną współpracę – mniej lub bardziej świadomą. Obie strony wytyczają standardy i ten wywiad jest tego idealnym przykładem.  

Jaka jest Twoja misja jako recenzenta mody z TikToka? 

Świadomość. Chcę, by Polacy stali się świadomymi konsumentami i podejmowali własne, niezależne decyzje. By wiedzieli, iż tandetne logo nie podkreśla ich statusu społecznego. Jednocześnie zachęcam do bycia sobą – jest to moje motto życiowe, które nigdy mnie nie zawiodło. 

Co dzisiaj najbardziej denerwuje Cię w światowej modzie?

Masowe, nielegalne produkowanie podróbek – kradzież własności intelektualnej. Hipokryzja, za którą stoją ludzie zarzucający osobom z luksusowymi torebkami materializm i jednocześnie kupujący podróbki na bazarach. To jest szczyt materializmu – dla niektórych sensem życia stało się bierne posiadanie. 

Przeczytaj również: Te marki produkują wyłącznie z surowców naturalnych lub recyklingu. Ranking 5 brandów

Zdjęcie główne: mat. prywatny

 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES