REKLAMA
Na czym polega sukces pokazu mody?

Jak zmierzyć sukces pokazu mody? Nowe metody komercjalizacji wybiegowego show

REKLAMA

Pokaz mody to już nie tylko show prezentujące nową kolekcję marki, ale także duża akcja marketingowa i szansa na sukces finansowy. Przybliżamy sposoby, w jakie można zmierzyć zasięgi i efekty współczesnych pokazów mody.

Czytaj także: 10 NASZYCH ULUBIONYCH RZECZY H&M Z KOLEKCJI FALL FASHION I H&M STUDIO A/W 23

Komercjalizacja pokazów mody

Dawniej pokazy mody służyły głównie jako kameralna wystawa dla kupców, redaktorów mody i branżowych insiderów. Była to także forma ukazania tego, jak wygląda nowa kolekcja marki i jakie trendy zdominują kolejny sezon. Jednak przed współczesnymi brandami stawiane są nowe wyzwania. Dziś show ma nie tylko informować, ale i zachwycać, czasem szokować i zapadać w pamięć, a w efekcie generować zyski. Na przełomie lat z eventów typowo branżowych, pokazy mody stały się wydarzeniami kulturalnymi na większą skalę, niemal o zasięgach koncertów muzycznych.

Nie bez powodu więc marki modowe zaczęły korzystać z zabiegów marketingowych znanych wcześniej z korporacji działających w branży rozrywkowej. Jednym z dobrych przykładów takich działań był czerwcowy pokaz Louis Vuitton z debiutującym za sterami marki Pharrellem Williamsem. Wydarzenie miało znamiona koncertu popowego. Gwiazdy zasiadające w pierwszych rzędach, jak Rihanna, przybyły na wydarzenie łodziami, na miejscu serwowano szampana, a na wybiegu pojawiły się nie tylko modelki, ale i gwiazdy muzyczne. Koncern LVMH zdecydowanie na oszczędzał na produkcji całego show, a wydarzenie zdecydowanie zapadło w pamięć.

Czytaj także: Pharrell Williams zaledwie podkreślił DNA Louis Vuitton. Czekam na więcej | lamode

Instagramowy wymiar pokazów mody

Chodź teatralność pokazów nie jest niczym nowym, to ich „instagramowość” już tak. Sukces współczesnych pokazów mody nierzadko mierzony jest dziś właśnie popularnością w social mediach. I tak, ile osób opublikowało lub udostępniło nagrania z pokazów, ile było like’ów dla konkretnych sylwetek z kolekcji, jak kliknięcia te przekładają się na sprzedaż kolekcji.

Co więcej, dziś w pierwszych rzędach pokazów nie zasiadają już tylko celebryci. Obecnie są to także internetowi influencerzy i ikony muzyki działające w social mediach. To właśnie oni generują content w social mediach na temat marek: kierują uwagę na konkretne brandy i inicjują ich „kluby” fanów.

Zasięgi w social mediach to nowe narzędzie w badaniu popularności marki modowej. Natomiast efektowny pokaz mody to tylko kolejny wydatek marketingowy, który może – choć nie musi – przełożyć się na monetyzację marki. Miesiące Tygodni Mody – jak choćby właśnie trwające międzynarodowe pokazy na sezon wiosna/lato 2024 – to gorące okresy do analizowania popularności marek w sieci.

Jednym z popularnych branżowych narzędzi jest MIV. Algorytm opracowany przez markę Launchmetrics, który bada i analizuje liczbę postów i ogólne zaangażowanie w mediach społecznościowych, a także artykuły w prasie lub na blogach. Następnie na tej podstawie mierzy siłę i kulturowy wpływ danej marki. Dzięki temu brandy mogą sprawdzić efektywność obranych strategii marketingowych, w tym doboru ambasadorów marki.

Duże znaczenie w obecnej modzie ma także EMV. Jest to kluczowy wskaźnik wydajności oznaczający wypracowaną wartość medialną i wskazujący na finansowe osiągi, dzięki interakcjom marek z konsumentami w mediach społecznościowych.

Sukcesu pokazu mody: na czym polega?

Na ogólny sukces pokazu mody wskazują oczywiście także wyniki sprzedażowe. Szybka i intratna sprzedaż projektów z najnowszej kolekcji zwykle oznacza, że pokaz z pewnością się udał. Wskaźnikiem komercyjności i sukcesu pokazu może być także historia. Jest to jednak kryterium działające w dłuższej perspektywie. Jednak czyż nie jest doskonałym dowodem na skuteczność marketingową show fakt, że ciągle wspomina się go kilka, a nawet kilkanaście lat później?

Finalnie, w szerszej perspektywie na sukces pokazu mody pracuje wiele elementów. Są to zapadające w pamięć, kulturowe momenty (np. innowacje podczas pokazów lub unikatowe stylizacje celebrytów na czerwonym dywanie). Jednka także świadomość marki (skojarzenia marki z ulubionymi gwiazdami, powszechne rozumienie estetyki marki) i jej kapitał kulturowy. Ponadto opowiadana historia – storytelling, a także komercyjny wymiar kolekcji (wyniki sprzedażowe projektów).

Całość tworzy harmonijny obraz tego, czym powinien być udany pokaz mody.

Zobacz także: PRADA WIOSNA-LATO 2024: STUDIUM BRZYDOTY

Zdjęcie główne: Launchmetrics/Pokaz Prada SS2024

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES