noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Nawyki świąteczne. fot. Unsplash

Czas radości i… zanieczyszczeń. Taką cene klimat płaci za święta

REKLAMA
REKLAMA
noSlotData

Czy spędzanie czasu z rodziną przy wigilijnym stole może mieć swoje mroczne oblicze? Owszem. Coroczne nastrajanie się na święta, spędzanie godzin w centrach handlowych na poszukiwaniu często nietrafionych prezentów znajduje swoje odzwierciedlenie w danych statystycznych.

Ekolodzy określają święta “największą coroczną katastrofę ekologiczną na świecie”. Za to odpowiedzialny jest w dużej mierze agresywny marketing, który skłania nas do podejmowania impulsywnych decyzji zakupowych. Pierwsze przesłanki o świętach (a więc i konsumpcji) pojawiają się już na początku listopada. Konsumenci decydują się na zakup odzieży imprezowej, która w 2022 roku według danych Statista w okresie świątecznym stanowiła 37% najczęściej kupowanych rzeczy na świecie. Z kolei według danych zebranych przez organizację Hubbub, co ósma osoba dorosła w 2021 roku planowała kupić co najmniej jedną nową sztukę odzieży na czas grudniowych spotkań, z aż 12,3 miliona z nich miała zostać zwrócona do sklepów stacjonarnych lub drogą elektroniczną.

Zobacz też: Polacy już w październiku zaczynają kupować świąteczne prezenty [badanie]

Wzrost odpadów z gospodarstw domowych to nietrafione prezenty na święta

Odzież imprezowa nie jest największą przeciwniczką spokojnych świąt, o jakich marzymy. Na czele grudniowego marnotractwa stoją piętrzące się pod choinką prezenty, które, bardzo często, okazują się nietrafione. Na szycie listy najczęściej kupowanych prezentów plasują się produkty kosmetyczne – według badań platformy analityczno-badawczej UCE Research i Grupy Blix, wybiera je aż 69,5% Polaków. Pozostała część inwestuje m.in. w perfumy (33,9%) oraz ubrania (33,6%). Tylko niewielka część niechcianych produktów odnajduje drugie życie na rynku wtórnym lub jest zwracana do sklepów drogą internetową. Wystarczy spojrzeć na dane – od początku grudnia aż do Nowego Roku odpady gospodarstw domowych rosną przeciętnie o 25%. Pozostała prędzej czy później zasila wysypiska śmieci – według szacunków Enviromental Capital Group z 2020 roku, wartość wyrzuconych prezentów osiąga około 5,8 miliarda funtów rocznie.

Czytaj więcej: 69 proc. Polaków przyznaje, że podwyżki cen wpłyną na ich świąteczne wydatki [raport]

Papiery prezentowe, czyli produkty jednorazowego użytku

Na wysypiskach nie brakuje także zużytych opakowań i papierów do pakowania prezentów. Same papierowe opakowania tylko z Wielkiej Brytanii wystarczyłyby, aby pokryć Big Bena 260 000 razy. Według IEMA, każdego roku wykorzystuje się około 125 000 ton takiego papieru. Niestety, większość opakowań nie nadaje się do recyklingu z powodu swojego składu, a jedynie od 6% do 8% z nich może być ponownie wykorzystana w produkcji.

Na początku nowego roku pojawią się dane dotyczące konsumpcji w sezonie świątecznym. Te statystyki pozwolą nam ocenić, czy i jak zmieniły się nasze nawyki zakupowe w porównaniu do poprzednich lat. Czy odzwierciedlą rosnącą świadomość ekologiczną i deklaracje dotychczasowe deklaracje konsumenckie? O tym więcej przeczytacie w artykule: Globalny popyt na zakupy świąteczne w grudniu spadnie?

Czytaj również: Prezenty z drugiej ręki? Wiele z nas dostanie je pod choinkę

Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES