noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Najwięcej Polaków kupuje prezenty w połowie listopada i na początku grudnia – wynika z najnowszych badań przeprowadzonych przez Klarnę. Według raportu, już teraz blisko połowa polskich konsumentów (49 proc.) rozpoczęła poszukiwania idealnego upominku. Zaledwie 1 proc. planuje pozostawić zakupy na ostatnią chwilę.

Polacy już w październiku zaczynają kupować świąteczne prezenty [badanie]

REKLAMA
REKLAMA
noSlotData

Najwięcej Polaków kupuje prezenty w połowie listopada i na początku grudnia – wynika z najnowszych badań przeprowadzonych przez Klarnę. Według raportu, już teraz blisko połowa polskich konsumentów (49 proc.) rozpoczęła poszukiwania idealnego upominku. Zaledwie 1 proc. planuje pozostawić zakupy na ostatnią chwilę.

Z czego wynika ten pośpiech? Przede wszystkim konsumenci chcą uniknąć stresu związanego z zakupami last minute (63 proc.), skorzystać z wyprzedaży i atrakcyjnych ofert (50 proc.). Chcą również mieć pewność, że produkty będą dostępne (46 proc.), a dostawa nie będzie opóźniona (41 proc.).

Przeczytaj również: Nastroje konsumentów od dawna nie były tak dobre

Budżet a prezenty

Polacy nie tylko wcześniej zaczynają myśleć o idealnych prezentach, ale także starannie planują, jaką kwotę są skłonni na nie przeznaczyć. Najwięcej respondentów na upominki planuje wydać między 400 a 800 zł (19 proc.). Najdroższe upominki trafią do dzieci (36 proc.), rodziców (28 proc.), a także matek i wnuków (11 proc.). 5 proc. Polaków zadeklarowała, że całkowicie zrezygnuje z tegorocznych zakupów. Powodami są brak środków finansowych (30 proc.), niepraktykowania tego zwyczaju (37 proc.) lub chęć zaoszczędzenia pieniędzy (12 proc.).

Nie tylko bliscy i przyjaciele – social media też inspirują

Mimo iż w wyborze prezentów większość z nas polega na własnych pomysłach (48 proc.) lub sięga po bezpośrednią sugestię osoby, która ma zostać obdarowana (41 proc.), a także radzi się rodziny i przyjaciół (33 proc.), to badania wskazują także na rosnące znaczenie mediów społecznościowych. Z danych wynika, że 23 proc. respondentów czerpie inspiracje z mediów społecznościowych. Wyniki wskazują jednak na rozbieżności między pokoleniami. Millenialsi (27-42 lata) najczęściej korzystają  w tym celu z Facebooka (70 proc.), „Zetki” (18-26 lat) z Instagrama (70 proc.), Tik Toka (59 proc.) oraz YouTube’a (50 proc.).

Przeczytaj również: Alkohol a cera. Zdradzamy jak na nią wpływa

Głodni wrażeń

Jednym z ciekawszych aspektów badania Klarny jest rosnące zainteresowanie prezentami w formie przeżyć. Połowa respondentów daje tego typu prezenty, ale znacznie więcej, bo aż 70 proc. Polaków deklaruje, że sami, zamiast tradycyjnego upominku, chcieliby dostać doświadczenia. Wśród najbardziej pożądanych atrakcji znajdują się bilety do teatru lub kina (44 proc.), wizyta w SPA (37 proc.), nocleg w luksusowym hotelu (33 proc.), voucher do restauracji (30 proc.) oraz kurs związany z zainteresowaniami (23 proc.).

Prezenty DIY? Millenialsi i osoby z Pokolenia X są na tak!

Badania Klarny ukazują również, że prawie co trzecia osoba (32 proc.) wykonuje prezenty dla bliskich własnoręcznie. Ci, którzy podejmują taką inicjatywę, często decydują się na zrobienie swetrów, czapek czy szalików (25%), domowych przysmaków, takich jak pierniczki lub przetwory (39%), a także  biżuterii DYI (20%). Co ciekawe, te własnoręcznie wykonane prezenty cieszą się największą popularnością wśród osób w wieku od 27 do 58 lat.

Motywacje do tego są różnorodne: Polacy wierzą, że takie prezenty mają głębsze znaczenie i wartość, bo można je lepiej dopasować do osobowości i preferencji obdarowywanego (50 proc.), pozwalają wyrazić kreatywność i stworzyć coś unikalnego, czego nie można kupić w sklepie (44 proc.). 29 proc. ankietowanych zostało zachęconych do dawania prezentów DIY przez osoby, którym podarowali tego typu upominek w poprzednich latach. Z kolei 27 respondentów jako motywację do wręczania własnoręcznie wykonanych podarunków podaje również oszczędność pieniędzy.

Przeczytaj również: O której godzinie najlepiej jeść śniadanie?

Zdjęcie główne: mat. prasowy

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES