Według raportu Goldman Sachs, generatywna sztuczna inteligencja zautomatyzuje 26 proc. zadań w sektorach kreatywnych, co stawia aktorów, malarzy, ale również projektantów mody w obliczy poważnych wyzwań. Debata na temat wykorzystywania AI nabrała tempa w ubiegłym roku, po tym jak francuska marka odzieżowa The Kooples stworzyła kolekcję kapsułową w pełni zaprojektowaną przez innowacyjną technologię. Czy AI zastąpi projektantów mody? Czy maszyna może pokonać ludzką kreatywność?
Innowacje w mniejszych markach oraz sieciówkach
Przykład The Kooples pokazuje, że wciąż młoda sztuczna inteligencja na dobre przeniknęła do świata mody. AI stało się narzędziem wykorzystywanym przez marki, które w mniejszym stopniu stawiają na kreatywność, mocniej koncentrując się na dopasowaniu produktu do bieżących trendów sprzedażowych lub upodobań konsumenta. Nowoczesna technologia bez problemu analizuje wzory istniejące już na rynku. Ponadto potrafi zminimalizować koszty produkcyjne, co jest niezwykle ważne dla mniejszych przedsiębiorstw. Ten model wykorzystania AI, choć może poprawiać słupki sprzedażowe, nie jest twórczym działaniem, które dla wielu klientów jest ważnym elementem branży mody.
Jak sztuczna inteligencja wspomaga recykling odzieży?
Czy AI zastąpi projektantów? Branża luksusowa mówi “nie”
Gonzague de Pirey, dyrektor ds. omnichannel LVMH, podczas niedawnego wystąpienia w trakcie gali Fashion Reboot w Institut Français de la Mode przyznał, że branża dóbr luksusowych z dużą ostrożnością przygląda się sztucznej inteligencji. Podkreślił on, że konsumenci wybierający drogie artykuły cenią je za kreatywność, doświadczenie zakupowe oraz więź emocjonalną wytwarzaną z projektantem. Jego zdaniem technologia zawsze powinna ustępować miejsca kreatywności.
Podobnego zdania jest Gregory Boutté, dyrektor ds. klientów i dyrektor ds. cyfrowych w spółce Kering. – Jesteśmy niezwykle ostrożni w tematach, które są nierozerwalnie związane z ludźmi i kreatywnością. Myślę, że może nam to zająć więcej czasu niż innym branżom, aby w pełni wykorzystywać narzędzia AI – stwierdził Boutté w rozmowie z WWD.
Luksusowe brandy zdają sobie sprawę, jak ważna jest dla nich reputacja, którą mogłyby łatwo stracić przy nadmiernym wykorzystywaniu GenAI. Nicolas Gauthier, dyrektor ds. informacji i innowacji technologicznych w Chanel, uważa, że w branży mody kluczowa jest praca na bazie talentu i doświadczenia projektanta. Warsztat połączony z kreatywnością jest jego zdaniem znacznie ważniejszy od analiz przeprowadzanych przez sztuczną inteligencję.
Człowiek ceni kreatywność, której AI wciąż nie ma
Zawody kreatywne stanowią fundament naszej kulturowej tożsamości. Dla wielu obserwatorów rynku ochrona tych profesji przed wpływem sztucznej inteligencji to nie tylko zagadnienie prawne, ale również kwestia etyki i zachowania dziedzictwa kulturowego. AI oferuje narzędzia usprawniające pracę, aczkolwiek to człowiek nadaje produkowanym artykułom twórczy wyraz. I wciąż to on zwycięża ze znaną nam innowacją.
W proces ochrony kreatywnych zawodów zaangażowali się polscy politycy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rozpoczęło prace nad ustawą regulującą wykorzystywanie AI przez pracodawców. Projekt jest jednak na wstępnym etapie budowy. Obecnie trwają konsultacje z ekspertami, partnerami społecznymi oraz przedstawicielami różnych sektorów rynku.
Zapytałam AI o najpiękniejsze damskie perfumy. Padło 8 konkretnych propozycji
Gdzie w branży mody znajdziemy sztuczną inteligencję?
Sztuczna inteligencja od miesięcy usprawnia pracę marek odzieżowych. Doskonałym przykładem polskiego brandu, który ochoczo stawia na innowacyjną technologię jest NAOKO. I choć AI w większości przypadków nie wtrąca się w proces twórczy, to angażuje się w obliczenia minimalizujące koszty. Dzięki nowoczesnym narzędziom brandy zużywają mniej tekstyliów do produkcji, aktualizują procesy logistyczne, poprawiają kampanie marketingowe czy zwiększają doświadczenia zakupowe klientów.
Morał? W 2025 roku sztuczna inteligencja nie wygryzie projektantów zatrudnionych w domach mody, dla których liczy się kreatywność. Już teraz może jednak stać się przyjacielem dla wszystkich, którzy chcą usprawnić wykonywane obowiązki!
Jak sztuczna inteligencja może pomóc Twojej marce? FashionBiznes.pl i Google podpowiadają
Zdjęcie główne: Spotlight