noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Zarządzanie zmianą jest wyjątkowo ważne we współczesnym biznesie.

Dlaczego zarządzanie zmianą jest tak ważne we współczesnym otoczeniu rynkowym? Wyjaśniamy!

REKLAMA
noSlotData

Zarządzanie przedsiębiorstwem jest nierozerwalnie związane z koniecznością reagowania na zmiany, modyfikacją działalności czy przeprojektowywaniem procesów. Mimo to wielu przedsiębiorców uparcie trzyma się obranego przez siebie schematu i z niechęcią spogląda na zachodzące wokół przeobrażenia. Takie podejście może kosztować o wiele więcej, niż się wydaje. Wyjaśniamy, dlaczego warto zainteresować się zarządzaniem zmianą.

Materiał sponsorowany

Dynamika współczesnego otoczenia rynkowego

Przez ostatnie 150 lat ludzkość osiągnęła zawrotne tempo wzrostu, jakiego nie doświadczyliśmy przez całe tysiąclecia. W przeciągu niespełna 30 lat kasety magnetofonowe zamieniliśmy na płyty CD, następnie na pliki muzyczne w formacie mp3, a obecnie na usługi streamingowe. Historia nośników fonograficznych to tylko przykładowy wycinek niezwykłego postępu technologicznego, jaki ma miejsce od wielu dekad. Rozwijamy się naukowo i jako społeczeństwo – chociaż i tu zdarzają się kroki w tył. Na całym świecie zauważamy rewolucje obyczajowe, kulturowe i polityczne. 

Wydaje się więc, że funkcjonując w tak ogromnej dynamice, jesteśmy przygotowani na każdą ewentualność. Jednak różne wydarzenia wpływają na otoczenie rynkowe przedsiębiorstw w takim samym stopniu jak na nasze życie prywatne.

Znaczenie zarządzania zmianą dla współczesnych organizacji

Nietrudno zauważyć, że zarządzanie zmianą jest bardzo ważne dla współczesnych przedsiębiorstw. W dużych organizacjach tworzone są wyspecjalizowane działy zarządzania zmianą. Mniejsze biznesy są zdane wyłącznie na siebie. Sprawne, przedsiębiorcze oko w mig zauważy nadarzającą się okazję lub ewentualne ryzyko i w porę podejmie odpowiednie działania. Nie każdy jednak może pochwalić się tak czułą intuicją. W takim wypadku przyda się znajomość teorii oraz wprowadzenie podstawowych procesów zarządzania zmianą. Jest to istotne nie tylko z punktu widzenia pracodawcy, ale i pracowników, którzy będą przygotowani na przeobrażenia swojego miejsca pracy.

Warto zaznaczyć, że zmiana dla przedsiębiorstwa nie musi być związana z tak znaczącymi sytuacjami jak np. konflikt zbrojny czy pojawienie się nowej technologii. Równie ważne, o ile nie ważniejsze, są problemy, które mogą zaważyć na bieżącym funkcjonowaniu firmy. Mamy tu na myśli opóźnienia po stronie dostawcy, utrudnienie dostępu do odpowiedniego oprogramowania czy nawet brak połączenia z internetem. Takie sytuacje są bardziej prawdopodobne niż apokalipsa czy klęska żywiołowa.

Jeśli szukasz poradników dla początkujących przedsiębiorców, mogą Cię zainteresować artykuły na Firmove.pl.

Proces zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie

Proces zarządzania zmianą to nie procedura, którą uruchamiamy w sytuacji awaryjnej, a systematyczny plan działania. Jego podstawą jest identyfikowanie źródeł i potrzeby ewentualnych zmian. Każda sytuacja, która będzie wymagała podjęcia inicjatywy, powinna być dokładnie przemyślana i zaplanowana w taki sposób, aby osiągnąć zamierzony cel. Zaproponowana zmiana oczywiście może spotkać się z oporem ze strony pracowników i kierowników. Aby zminimalizować negatywne emocje, należy otwarcie informować wszystkie osoby w firmie o przyczynie i celu wprowadzania nowych rozwiązań. Pracownicy powinni rozumieć sens modyfikacji, dzięki czemu łatwiej je zaakceptują. Ostatnim etapem procesu zarządzania zmianą jest utrwalanie. Nowe wzorce mogą zostać pozornie przyjęte przez podwładnych i po jakimś czasie zastąpione starymi nawykami. Przygotowując zmianę, należy zbudować mechanizmy, które będą temu przeciwdziałać. Ich podstawą jest właśnie przekazywanie pracownikom pełnych informacji, w celu przekonania ich do słuszności przeprowadzanych zmian.

Zdjęcie główne: freepic.com

Przeczytaj również: Freelancerzy coraz bogatsi. Ich średnie zarobki wzrosły o 25 proc. rdr

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Tagi
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES