[WYWIAD] Jak zmienia się edukacja w modzie- Ula Wiszowata i Agnieszka Oleksyn-Wajda

253
Od lewej Agnieszka Oleksyn-Wajda i Ula Wiszowata- kierowniczki Akademii Biznesu Mody na Uczelni Łazarskiego

Wiele się mówi o brakach w edukacji biznesowej i prawnej w branży mody. Kiedy Ula Wiszowata i Agnieszka Oleksyn-Wajda budowały program studiów „Prawa i zarządzania w sektorze mody” na Uczelni Łazarskiego 4 lata temu, nikt nie wiedział czy proponowana wiedza zainteresuje studentów. A jednak. Program podyplomowy mocno skorelowany z biznesem okazał się być strzalem w dziesiątkę, którego dyplomy ma dziś w ręku ponad stu studentów. Kierowniczki studiów nie zamierzają poprzestawać na jednym programie, właśnie zbudowały drugi- „Prawo i zarządzanie w sektorze dóbr luksusowych”. Dziś opowiadają o trudnościach z jakimi przyszło im się zmierzyć, o osiągnięciach minionych semestrów a także o rekrutacji na nadchodzący rok akademicki.

Trzeci rok studiów podyplomowych Prawo i Zarządzanie w Sektorze Mody na Uczelni Łazarskiego już Wami. Czy czymś Was zaskoczył? 

Ula Wiszowata: Kolejny rok pełen wrażeń z 33 słuchaczami. Co roku grupa jest inna, mamy wrażenie, że poziom i wymagania rosną. I chociaż wydawało nam się, że opanowałyśmy program i wykładowców do perfekcji, to zaskoczyła nas pandemia. Dosłownie z dnia na dzień zmuszone byłyśmy przenieść wykłady w tryb zdalny. 

Agnieszka Oleksyn-Wajda: Edukacja w czasie pandemii to prawdziwy poligon doświadczalny dla kadry wykładowej, kierowników, słuchaczy oraz wsparcia administracyjno-technicznego. Decyzje o kształceniu na odległość podjęliśmy natychmiast w odpowiedzi na wprowadzone restrykcje związane z epidemią. Wymagało to zgranej współpracy, wzajemnego wsparcia, zaangażowania i determinacji wszystkich członków zespołu. Dzieliliśmy się dobrymi praktykami. Zarządzanie edukacją, sposób komunikacji oraz przekazywania wiedzy zmienił się w błyskawicznym tempie. Niezbędna była oczywiście dobra wola wszystkich uczestników tego procesu. Każdy z nas stanął przed wyzwaniem, któremu musiał właściwie natychmiast sprostać. Wykładowcy musieli opanować sztukę prezentacji przed kamerą oraz obsługę nowoczesnych, cyfrowych narzędzi. To wymagało samorozwoju i zmiany myślenia o dydaktyce. Niezmiernie ważne było niekonwencjonalne podejście do zarządzania wiedzą. Otwartość słuchaczy miała w tym procesie nie mniejsze znaczenie. W tym przypadku wszyscy zdaliśmy egzamin. Okazało się, że nasz ogromny wysiłek zaowocował, zdaniem słuchaczy, najwyższym poziomem prowadzonych zajęć, wywiązaniem się ze swoich zobowiązań i zachowaniem ciągłości procesu dydaktycznego. Śmiało możemy się pochwalić, że szybka transformacja metody kształcenia wyróżnia nas na rynku edukacyjnym. 

>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Rusza gigantyczny projekt „Przepis na rozwój- Kompetencje szyte na miarę”. Uzyskaj 80% dofinansowania do edukacji

Finał brzmi optymistycznie, oznacza to, że nauka zdalna sprawdziła się?

Ula: Jak najbardziej. Pierwsze reakcje na zdalny tryb nauki nie były optymistyczne, ale już po pierwszym wirtualnym zjeździe okazało się, że nie taki diabeł straszny jak go malują. Osoby dojeżdżające z różnych zakątków Polski mogły spokojnie dokończyć naukę w zaciszu własnego domu bez potrzeby podróżowania do Warszawy. Jakość przekazywanej wiedzy była identyczna bo prezentacja pokazana i omówiona w klasie czy na ekranie komputera jest przecież taka sama. Dodatkowo kontakt z wykładowcą, możliwość zadawania pytań, komentowania prezentacji na czacie, to wszystko pozostało. 

Agnieszka: To doświadczenie otworzyło nas na innowacyjne rozwiązania. Widząc wiele atutów nauki na odległość, biorąc też pod uwagę niepewną pandemicznie przyszłość, planujemy przeprowadzenie większej ilości zajęć w formie zdalnej. 

No właśnie. Wydaje się, że pandemia nie zniknie tak szybko. W jaki sposób zamierzacie poradzić sobie w nadchodzącym roku akademickim? 

Ula: Już postanowiłyśmy, że część zjazdów bez względu na sytuację odbędzie się zdalnie. Nie chcemy ryzykować zdrowia naszych słuchaczy. A być może nawet zachęcić wszystkich tych, dla których dojazdy do Warszawy co drugi weekend uniemożliwiały zapisanie się a studia.

Agnieszka: Zapewniamy wysoki poziom kształcenia na odległość. Taka forma zajęć umożliwia dodatkowo zaproszenie na gościnne występy wyjątkowych prelegentów, którzy nie mieliby szansy dotrzeć do nas osobiście. Oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważny jest kontakt osobisty między słuchaczami oraz z kadrą wykładową. Dlatego, jeśli tylko sytuacja epidemiczna na to pozwoli, spotkamy się w przysłowiowej ławce na spotkaniu otwierającym program studiów, w środku semestru oraz na koniec roku szkolnego. Nie ominie nas ani integracja, ani wizytacja w kilku polskich firmach odzieżowych, co słuchacze wyjątkowo sobie cenią.

Akademia Prawa i Biznesu Mody nawiązała strategiczną współpracę z agencją G Poland

Agnieszka:  Działalność Akademii Biznesu i Prawa Mody to przede wszystkim oferta edukacyjna opracowana we współpracy z biznesem. Niezwykle ważny jest dialog przemysłu z nauką. Chcemy kształcić kadry, które rozwiną branżę, odniosą sukces również za granicą. Dlatego współpraca z pasjonatami z branży jest kluczowa. A tacy są właśnie przedstawiciele międzynarodowej agencji multibrandowej GPoland. Chcą dzielić się swoją wiedzą, doświadczeniem, rozwijać rynek. Wspólny cel połączył nasze siły i mamy nadzieję, że słuchacze w kolejnych edycjach będą mogli czerpać z tego korzyści odbywając staże, znajdując pracę w tej agencji, współpracując z nią medialnie. Wspólnie otwieramy drzwi i dajemy szanse nowym pokoleniom pracowników-pasjonatów.   

Ula: Sukcesywnie dążymy do tego, aby nasi słuchacze mieli możliwość osobistego poznania przedstawicieli branży, być może nawet nawiązania współpracy. Mamy już wiele takich przykładów studentów, którzy zmienili pracę jeszcze w trakcie trwania studiów i są tam zatrudnieni do dziś. Zależy nam na zbudowaniu społeczności wokół Akademii, w końcu te studia są dla naszych studentów, a ich talent może być doceniony w największych polskich spółkach odzieżowych.

To właśnie między innymi dlatego studia z Prawa i zarządzania w sektorze mody otrzymały niedawno wyróżnienie.

Agnieszka: Ostatnie 3 lata naszej działalności to ciężka praca nad rozwojem tego projektu. Osadziliśmy Akademię Biznesu i Prawa Mody mocno na rynku poprzez zaangażowanie w różnych inicjatywach, również międzynarodowych. Jesteśmy członkiem Związku Przedsiębiorców Przemysłu Mody Lewiatan oraz Sektorowej Rady ds. Kompetencji Przemysłu Mody i Innowacyjnych Tekstyliów, dzięki czemu mamy realny wpływ na profesjonalizację branży mody. Jesteśmy też członkiem Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej. Współpraca jednostek edukacyjnych z biznesem jest kluczowym elementem kształcenia wydajnych i nowoczesnych pracowników branży mody.

Aktywnie działamy na rzecz promocji zrównoważonego rozwoju w przemyśle modowym, również na arenie międzynarodowej. Od lutego 2019 r. jesteśmy członkiem grupy roboczej (Promoting broader climate action) działającej pod egidą ONZ w ramach wsparcia Karty Działań Przemysłu Modowego na Rzecz Klimatu.

Ponadto prowadzimy działalność badawczo-rozwojową. Ściśle współpracujemy z Instytutem Zrównoważonego Rozwoju na Uczelni. Jeszcze przed wybuchem pandemii natomiast udało się nam zorganizować drugą edycję konferencji Fashion Economy – merytorycznego wydarzenia dla branży połączonego z publikacją kolejnej edycji raportu KPMG we współpracy z naszą Akademią dotyczącego branży mody w Polsce.

>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Studia podyplomowe „Prawo i zarządzanie w sektorze mody” z prestiżowym Certyfikatem „Studia z Przyszłością”

Wspieramy i współpracujemy również z branżą retail. Jesteśmy partnerem powołanego przez Retail Institute Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji NextGenLab, dedykowanego poszukiwaniu i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań. W 2020 roku prace Centrum koncentrują się na realizacji programu Challenger 2.0., którego celem jest włączenie m.in. studentów i absolwentów uczelni wyższych w proces tworzenia w centrach i sieciach handlowych szeregu udoskonaleń. I w tym miejscu bardzo zachęcamy wszystkich chętnych, kreatywnych, z otwartą głową – do wzięcia udziału w tym programie. Myślę, że może być to dla wielu młodych ludzi niezwykła przygoda, a w przyszłości bardzo ceniony punkt w życiorysie. Ponadto te osoby będą miały realny wpływ na przyszłość centrów handlowych w Polsce. Takie okazje nie zdarzają się często. (https://nextgenlab.com.pl – pod tym linkiem można znaleźć więcej informacji na temat programu i rekrutacji).

Biorąc pod uwagę całokształt działalności edukacyjnej oraz badawczo-rozwojowej, zostaliśmy wyróżnieni decyzją Komisji Akredytacyjnej Certyfikatem i Znakiem Jakości „Studia z Przyszłością” 2019/2020.  My tę przyszłość rzeczywiście chcemy budować i ulepszać.

Jakie plany macie na zbliżający się rok akademicki? 

Ula: Każdego roku ulepszamy program i zapraszamy do współpracy najlepszych ekspertów. tym roku do współpracy zaprosiliśmy, m.in. Michała Zaczyńskiego, który poprowadzi zajęcia z Pracy z mediami. 

Agnieszka: Dołączą do nas również przedstawicielki wiodącej agencji licencyjnej ELC Brands – Anna Przybylska (Country Manager w Polsce) oraz Dagmara Ciborska (Senior Licensing Manager), a także reprezentacja z GPoland – Eliza Radomska (Senior Brand Manager) oraz Natalia Listowska (Visual Mechandiser). Swoją drogą na uwagę zasługuje historia Natalii właśnie. W pierwszej edycji była naszą słuchaczką. Została z nami, by wspierać pracę Akademii, również w zakresie organizacji eventów, a od najbliższej edycji będzie prowadzić zajęcia praktyczne dla słuchaczy w siedzibie GPoland, gdzie objęła rolę managera showroomu. 

Rozwijamy ponadto Akademię o kolejny kierunek studiów. Trwa nabór na kierunek Prawo i Zarządzanie w Sektorze Dóbr Luksusowych

Dlaczego akurat obrałyście kierunek zarządzania rynkiem dóbr lukusowych?

Agnieszka: Rynek dóbr luksusowych rozwija się dynamicznie zarówno na świecie, jak i w Polsce. Zgodnie z raportem KPMG z 2019 r. „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Luksus przez pokolenia”, grupa bogatych i bardzo bogatych konsumentów stale rośnie. Powiększa się również grupa tzw. konsumentów aspirujących.W tym kontekście, edukacja w zakresie zarządzania w sektorze dóbr luksusowych z uwzględnieniem aspektów prawnych może okazać się w obecnej sytuacji strategiczna i priorytetowa dla dalszego rozwoju tego sektora.

Ula: Tak jak wspomniała Agnieszka, ten segment prężnie się rozwija a liczba majętnych Polaków nieustannie rośnie. Jest również coraz więcej osób, które chciałyby wprowadzić swoją ofertę produktu czy też usługi premium na rynek. Chcemy pokazać im jak to się robi we współpracy z polskimi ekspertami i międzynarodową kadrą z takich firm jak Berluti, LVMH Paris, LVMH Moët Hennessy, „Vogue Polska”, Warsaw Sneakerstore czy Morgan Philips Executive Search. 

Rekrutacja trwa do końca września. Więcej informacji o programie a także wykładowcach znajdziecie TUTAJ.