REKLAMA
Polska Rada Centrów Handlowych opublikowała informacje dotyczące rozwoju powierzchni sprzedażowych w naszym kraju. Zgodnie z treścią raportu w fazie planowania, przygotowywania inwestycji bądź budowy jest ponad 1,2 mln mkw. GLA (powierzchnia najmu brutto).

Polska Rada Centrów Handlowych zaskakuje danymi. Galerie ponownie w natarciu?

REKLAMA
REKLAMA

Polska Rada Centrów Handlowych opublikowała informacje dotyczące rozwoju powierzchni sprzedażowych w naszym kraju. Zgodnie z treścią raportu w fazie planowania, przygotowywania inwestycji bądź budowy jest ponad 1,2 mln mkw. GLA (powierzchnia najmu brutto).

Przeczytaj również: Jak kształtuje się dynamika sprzedaży detalicznej w Polsce? Najświeższe dane

Galerie handlowe – powierzchnia handlowa w 2025 roku

W Polsce do końca 2025 roku otwarta zostanie przestrzeń handlowa o łącznej wielkości 1,2 mln mkw. GLA. Obrazując jej skalę podkreślmy, że jest to łącznie 9 proc. obecnej bazy nowoczesnych centrów handlowych. W ciągu najbliższych trzech lat powstanie 110 obiektów (w tym 98 parków handlowych), a 26 już istniejących zostanie dodatkowo rozbudowanych. Łącznie inwestycje dotknął 136 parków, centrów handlowych, obiektów wielofunkcyjnych (mixed-use) oraz centrów wyprzedażowych (outlety).

– Polska Rada Centrów Handlowych przygotowała bazę obiektów handlowych w budowie, która obejmuje bardzo szeroki przekrój, w tym bardzo małe projekty o powierzchni od 2 tys. mkw. GLA. Łącznie jest to 136 parków i centrów handlowych, obiektów mixed-use i outletów z terminem uruchomienia do końca 2025 r. Ich powierzchnia obejmuje w sumie 1,2 mln mkw. GLA co oznacza, że w ciągu najbliższych trzech lat powierzchnia handlowa w Polsce zwiększy się o ponad 9 proc. Ponad 75 proc. planowanej i realizowanej powierzchni dotyczy parków handlowych, a pozostałe ok. 25 proc. to centra handlowe i obiekty mix-used. Na koniec I półrocza 2023 r. całkowita powierzchnia handlowa w Polsce przekroczyła 13 mln m.kw. GLA – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Unsplash

Przeczytaj również: LPP idzie po swoje! [najnowsze dane finansowe]

Galerie handlowe – planowane inwestycje

Do końca 2023 roku planowane jest otwarcie łącznie 25 nowych obiektów handlowych o powierzchni ok. 186 tys. mkw. GLA. W 2024 roku inwestorzy chcą uruchomić kolejnych 48 projektów, których łączna powierzchnia wynieść ma około 490 tys. mkw. GLA. W 2025 roku otwarcia doczekać ma się 37 nowych obiektów, o łącznej powierzchni ok. 344 tys. mkw. GLA. Nowe inwestycje dotyczą przede wszystkim bardzo małych oraz małych galerii o powierzchni od 2 do 20 tys. mkw. GLA.

W podziale na województwa w inwestycjach dominuje Mazowsze, gdzie w najbliższych trzech latach powstanie blisko 22 proc. nowej powierzchni handlowej. W województwie śląskim przybędzie jej ponad 10 proc., a w dolnośląskim ponad 9 proc.. Podobnie wygląda sytuacja pod względem liczby nowych obiektów handlowych: 22 powstaną na Mazowszu, w województwach śląskim i wielkopolskim przybędzie ich po 11, a w województwie łódzkim otwartych zostanie 9 obiektów.

Przeczytaj również: Dolce&Gabbana buduje najwyższy wieżowiec w Miami. Rośnie nowy trend wśród marek modowych?

Galerie handlowe – bieżące dane

Na koniec I półrocza 2023 roku powierzchnia handlowa w przekroczyła 13 mln mkw. GLA. W pierwszym półroczu otwarto 12 nowych obiektów, w tym 1 centrum handlowe i 11 parków handlowych. W podziale na rodzaje obiektów handlowych za 82 proc. powierzchni odpowiadają centra handlowe, 16 proc. to parki handlowe, a 2 proc. stanowią centra wyprzedażowe.

Przeczytaj również: 3 dodatki z sieciówek, które wyglądają, jak od projektanta

Przygotowanie danych: PRCH, zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES