Rok 2023 w modzie rozpoczął się pod znakiem Yayoi Kusamy, której monumentalne rzeźby i psychodeliczne kropki tymczasowo stały się częścią miejskiej tkanki Paryża oraz Londynu. Jej prace zapraszały potencjalnych klientów do butików marki Louis Vuitton, a ogromne zainteresowanie instalacjami potwierdziły skuteczność współpracy między luksusowymi markami a uznawanymi artystami. Kusama to nie jedyną artystką, która w tym roku przyczyniła się utrzymania relacji między sztuką a modą. Jak rozwijał się art branding na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy?
Sztuka w kampaniach gigantów modowych
KAWS x Uniqlo
Z okazji wydania nowego artbooka, prezentującego twórczość KAWSA, Uniqlo wyprodukowało kolekcję ubrań z oryginalną grafiką artysty. Brian Donnelly, znany pod pseudonimem KAWS, jest jednym z najpopularniejszych artystów sztuki współczesnej na scenie międzynarodowej. Wielokrotnie współpracował z branżą modową, a jego projekty pojawiły się w kolekcjach takich marek jak The North Face, Dior, Sacai czy Louis Vuitton.
— Cieszę się, że wypuszczam nową książkę Phaidon Contemporary Artist Series z moim wieloletnim partnerem Uniqlo. Aby uczcić tę okazję, zaprojektowałem małą kapsułową kolekcję T-shirtów i bluz, które będą dostępne przez ograniczony czas — powiedział przy okazji premiery nowej kolekcji, będącą kolejną odsłoną kolaboracji Uniqlo x Kaws.
Czytaj więcej: UNIQLO x JW ANDERSON AW 2023. Tę kolekcję warto sprawdzić
Dior x Pietro Ruffo
Od dłuższego czasu marki modowe inwestują nie tylko w odzież i akcesoria, ale także produkty wnętrzarskie. Projektują je architekci, artyści wzornictwa przemysłowego, tudzież malarze i graficy. W tym roku dom mody Dior po raz kolejny zdecydował się na współprace z Pietrem Ruffo. Włoski artysta, związany przede wszystkim z architekturą, na potrzeby kolekcji Cruise 2024 stworzył pełną zastawę stołową oraz ozdoby świąteczne z motywem Butterfly Around the World.
Czytaj więcej: Dior na stole wigilijnym? To kolejna współpraca domu mody ze znanym włoskim artystom
Frank Gehry x Louis Vuitton
W 2015 roku Renzo Piano zaprojektował torebkę Whitney spod szyldu Max Mary, będącą miniaturą stworzonego przez niego budynku Whitney Museum of American Art. W tym roku doczekaliśmy się podobnej współpracy, zainicjowanej przez dom mody Louis Vuitton. Fasada Louis Vuitton Foundation zaprojektowana przez Franka Gehry’ego znalazła swoje odzwierciedlenie w nowej, asymetrycznej torbie marki LV.
O Louis Vuitton przeczytasz także tu: Nicolas Ghesquière z przedłużonym kontraktem. Designer pozostanie w szeregach Louis Vuitton
Sztuka jako scenografia pokazów mody
Prosty schemat – minimalistyczny wybieg oraz modelki ubrane w projekty domów mody – to dziś za mało. W natłoku informacji dostarczanych przez media społecznościowe potrzebujemy wyróżniających się kadrów, które przez unikalny koncept zapiszą się w naszej pamięci na stałe. Jedną z metod utrwalających postrzeganie mody w przestrzeni sztuki jest uwzględnianie prac znanych artystów w scenografii sezonowych pokazów mody.
Magdalena Abakanowicz x Alexander McQueen
W tym roku Sarah Burton po 27 latach pożegnała się z domem mody Alexandra McQueena. Zrobiła to w wielkim stylu, szczególnie dla polskiej publiczności. Na ostatnim pokazie projektantki pojawiły się wspaniałe rzeźby autorstwa nieżyjącej już Magdaleny Abakanowicz.
Burton zobaczyła abakany na wystawie „Everly Tangle of Thread and Rope” organizowanej w przestrzeni Tate Modern. Niedługo później dyrektorka Centralnego Muzeum Włókiennictwa otrzymała maila z prośbą o wypożyczenie dzieł na potrzeby pokazu. Rzeźby Abakanowicz okazały się idealnym dopełnieniem projektów z wiosennego pokazu marki Alexander McQueen.
Czytaj więcej: Z Tate Modern na wybieg McQueena. Prace polskiej artystki na Fashion Weeku w Paryżu
Lynda Benglis x Loewe
Na podobny ruch gruntujący relację mody i sztuki zdecydowała sie marka Loewe. 29 września na wybiegu hiszpańskiego domu mody oczom widzów ukazało się 6 wielkoformatowych rzeźb z brązu. Artystka, znana m.in. z kontrowersyjnego autoportretu z dildo, na potrzeby kolekcji stworzyła także “rzeźby do noszenia”, czyli jej debiutancką biżuterię spod szyldu marki Loewe.
Przeczytaj też: Ilona Glapa, stylistka Loewe: “znajomość języka jest świetnym dowodem determinacji do pracy na zagranicznym rynku”
Oskar Zięta x MMC
Moc rzeźby doceniła nie tylko zachodnia część Europy. W tym roku na listopadowym pokazie MMC Studio za scenografię posłużyły metaliczne rzeźby Oskara Zięty. Znany polski architekt nie raz współpracował z Rafałem Michalakiem i Iloną Majer. Tym razem jego prace zmierzyły się z przestrzenią nowootwartej przestrzeni Bohema. Charakterystyczny błysk srebrnych form zbiegł się modową z wizją duetu projektantów.
Nasza relacja z pokazu: Za nami pokaz MMC Studio. Wydarzeniu przyświecało hasło “Historia, która trwa”
Art branding na polskim rynku
Ewa Juszkiewicz x Louis Vuitton
Louis Vuitton co roku wydaje nowe projekty torebek Artycapucines, których szatę graficzną projektują artyści z całego świata. W tym roku modele zostały uzupełnione o ilustracje 5 nowych artystów i artystek, wśród których znalazła się polska graficzka, Ewa Juszkiewicz. Ilustracja na torebce Juszkiewicz to miniatura obrazu „Ginger Locks” z 2021 roku. Przedstawia kobietę w niebieskiej sukience ujętą od klatki piersiowej, której twarz zakrywają misternie ułożone loki.
— Od samego początku chciałam, aby torba odzwierciedlała istotę i charakter moich obrazów, mieliśmy to na uwadze przez cały proces. Odzwierciedlanie kolorów i różnych tekstur było dla mnie kluczowe. Jestem pod wrażeniem rezultatu, jaki osiągnęli rzemieślnicy Louis Vuitton. Połączenie różnych technik i materiałów, takich jak ręcznie barwiona skóra i wielowarstwowy nadruk, sprawiły, że efekt końcowy jest piękny i wyrafinowany — powiedziała w wywiadzie.
Artcapucines w wydaniu Ewy Juszkiewicz trafiły do butików marki w cenie 9200 euro za sztukę.
Czytaj więcej: Polska artystka zaprojektowała torbę Louis Vuitton. Model kosztuje prawie 10 tysięcy euro
Mad Illustrators & Anna Glik
W kontekście polskiego art brandingu nie możemy zapomnieć o działalności wschodzącej marce Mad Illustrators, która opiekuje się modowymi współpracami 13 polskich artystów i artystek. W tym roku na ogromną uwagę zasłużyła należąca do agencji Anna Glik. Artystka stworzyła kolaże do kampanii m.in. Manolo Blahnik oraz Maison Margiela Fragrances. Serie kolaży Glik pojawiły się także w jednym z wydań australijskiego Vogue’a.
Zdjęcie główne: Spotlight Launchmetrics