REKLAMA
Jednego możemy być pewni. Egoistyczne życie koncentruje się wyłącznie na tym co teraźniejsze. Jaki los czeka przyszłe pokolenia? Jakie źródła pokryją rosnące zapotrzebowanie na energię elektryczną? Czy zmiana naszych codziennych nawyków ma realny wpływ na ochronę klimatu? Odpowiedzi na te i inne pytania poszukaliśmy w raporcie przygotowanym przez instytut Civey na zlecenie Fundacji E.ON.

Czy kolejne pokolenia mają szanse na jakościowe życie pomimo zmian klimatycznych? Wiemy, co myślą o tym Europejczycy [raport]

REKLAMA
REKLAMA

Jednego możemy być pewni. Egoistyczne życie koncentruje się wyłącznie na tym co teraźniejsze. Jaki los czeka przyszłe pokolenia? Jakie źródła pokryją rosnące zapotrzebowanie na energię elektryczną? Czy zmiana naszych codziennych nawyków ma realny wpływ na ochronę klimatu? Odpowiedzi na te i inne pytania poszukaliśmy w raporcie przygotowanym przez instytut Civey na zlecenie Fundacji E.ON.

Przeczytaj również: „Mam wizję, że w końcu zobaczę skórę z polskich jabłek i będę mogła zrobić z nich buty”. O zrównoważonych materiałach rozmawiamy z Agnieszką Ziółek, założycielką marki Agazi.

Jak informują inicjatorzy badania, jego głównym celem było poznanie bieżących obaw, spostrzeżeń i motywacji Europejczyków w kontekście prowadzonej transformacji energetycznej oraz zachodzących zmian klimatycznych. Podstawą raportu była analiza przeprowadzonej ankiety.

– Zrównoważony rozwój jest jednym z kluczowych filarów strategii realizowanej przez Grupę E.ON. Wierzymy, że każde, nawet najmniejsze działanie ma znaczenie. W walkę o klimat musimy włączyć się wszyscy – instytucje publiczne, prywatne przedsiębiorstwa oraz poszczególni obywatele. Dlatego naszym celem jest nie tylko wdrażanie nowoczesnych, przyjaznych dla środowiska technologii, ale również działania edukacyjno-świadomościowe. Realizujemy je m.in. poprzez prowadzenie międzynarodowych badań i analiz dotyczących transformacji energetycznej, czy ochrony klimatu we współpracy z instytucjami naukowymi i badawczymi – powiedział Andrzej Modzelewski, prezes E.ON Polska.

Przeczytaj również: „Dla nas Green to nie zysk, to obowiązek działania na rzecz planety.” Wywiad z Justyną Garbowską, Garnier Brand Champion & Sustainability Leader Consumer Product Division L’Oréal i Michelle Thew – CEO Cruelty Free International

Ochrona środowiska – poważny problem?

Europejczycy, niezależnie od swojego pochodzenia, mają podobne wyobrażenia dotyczące przyszłości. Zgodnie z danymi z raportu stworzonego przez instytut Civey na zlecenie Fundacji E.ON, większość z nich obawia się negatywnych skutków zmian klimatycznych. Ponad połowa respondentów jest zdania, że przyszłe pokolenia nie będą mogły prowadzić dobrego życia. W Polsce taką opinię wyraziło aż 75 proc. zapytanych. Pokazuje to jak ważna powinna być dbałość o zrównoważony styl życia i rozwijanie proekologicznych postaw.

Cieszy fakt, że rośnie świadomość w tym zakresie. Około 80 proc. Polaków we wszystkich grupach wiekowych uważa, że może przyczynić się do ochrony klimatu zmieniając swoje codzienne nawyki. Aby realizować ten cel, ankietowani najczęściej wskazywali takie działania, jak zmniejszenie temperatury ogrzewania domu. Również mówili o wykorzystywaniu produktów organicznych, czy też kupowaniu ubrań z drugiej ręki.

Wykres przygotowany przez instytut Civey na zlecenie Fundacji E.ON

Przeczytaj również: Jesienny szot, który poprawi Twoją odporność

Energia odnawialna rozwiązaniem na przyszłość

We wszystkich przebadanych krajach panuje zgodność co do stwierdzenia, że drogą do zielonej, zrównoważonej przyszłości jest rozwój energii odnawialnej. W skali europejskiej na pierwszy plan wysuwa się zdecydowanie energia słoneczna i wiatrowa. Są one postrzegane jako źródła, które mogą w długoletniej perspektywie zaspokoić większość zapotrzebowania na energię elektryczną. Jednocześnie atom pozostaje istotnym źródłem energii elektrycznej w perspektywie ankietowanych, szczególnie w Polsce. W naszym kraju aż 40 proc. badanych określiło go jako główne źródło energii w przyszłości. Podobne tendencje są również widoczne w Czechach oraz, choć w mniejszym stopniu, również w Szwecji.

Osiągnięcie neutralności klimatycznej będzie dla niektórych państw członkowskich Unii Europejskiej szczególnym wyzwaniem. Część tych krajów jest mocniej uzależniona od paliw kopalnych lub wysokoemisyjnych gałęzi przemysłu. W związku z tym Europejczycy mają duże wątpliwości, czy do 2035 roku zapotrzebowanie na energię zostanie w całości pokryte ze źródeł odnawialnych. W Polsce aż 63 proc. respondentów odpowiedziało, że ten cel nie będzie możliwy do zrealizowania. Jeszcze bardziej pesymistyczne nastawienie prezentują mieszkańcy takich krajów jak Francja, Niemcy i Czechy.

Wykres przygotowany przez instytut Civey na zlecenie Fundacji E.ON

Przeczytaj również: H&M wprowadzi zielone obligacje

Świadome podejście do ochrony klimatu

– Dzięki międzynarodowym doświadczeniom Grupy E.ON wiemy, jak ważne jest efektywne wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w systemie energetycznym. Może być to kluczowe w zbalansowaniu działania systemu przesyłowo-wytwórczego. W dłuższej perspektywie wiemy również, że inwestycje w OZE są opłacalne kosztowo. Choć cena zielonej energii na początku jest stosunkowo wysoka, to przy spojrzeniu perspektywicznym i konsekwentnym inwestowaniu w to rozwiązanie przynosi ono w końcu realne oszczędności – komentował Andrzej Modzelewski.

Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji E.ON jasno wskazują, że w Europie widoczne jest coraz większe zaangażowanie w kwestie ochrony klimatu. Społeczeństwa wierzą, że nie jest jeszcze za późno na zmiany, które pozwolą uniknąć katastrofy ekologicznej. W trosce o przyszłe pokolenia chcą żyć w sposób bardziej zrównoważony. Droga do zielonej przyszłości w poszczególnych krajach europejskich nie zawsze jest spójna, ale nadrzędny cel jakim jest ochrona klimatu pozostaje niezmienny. Większość obywateli prezentuje pozytywne nastawienie wobec transformacji energetycznej, przemysłowej i społecznej w kierunku neutralności klimatycznej. Chcieliby natomiast widzieć realizację konkretnych planów działania zarówno w skali krajowej, jak i na poziomie Unii Europejskiej.

Przeczytaj również: Małgosia Bela z synem w kampanii H&M Holiday 2023

Zdjęcie główne: Pexels

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES