noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Zdjęcia do kolekcji Missguided. Dziewczyny w różowych ubraniach siedzą na motocyklu.

Upadek Missguided. Co się stało z gigantem fast fashion?

REKLAMA
noSlotData

Pod koniec maja przyszłość marki Missguided stanęła pod znakiem zapytania. Miesiące zalegania z płatnościami dla dostawców i powiększające się długi doprowadziły giganta fast fashion do upadku. Pracownicy firmy dowiedzieli się o bankructwie marki przez nagraną wiadomość głosową, a klienci – przez niedostępność strony internetowej sklepu. 

Przeczytaj również: Słynna hiszpańska sieciówka nie chce być nazywana fast fashion. “Jesteśmy jak najdalej od tego”

Missguided była jedna z najczęściej wyszukiwanych przez Polaków marek w Google oraz jedną z najpopularniejszych marek fast fashion w Europie. Zakłócenia łańcucha dostaw, rosnące koszty i inflacja doprowadziły ją do ogłoszenia bankrutctwa. Pod koniec maja zarząd zatrudnił specjalistów z Teneo do oceny opcji strategicznych. Finalnie okazało się, że firma doradcza nadzorowała proces upadłościowy Missguided. 

Co doprowadziło do upadku Missguided?

Największym problem, z którym przez wiele miesięcy zmagała się platforma Missguided to zadłużenie liczone w milionach funtów. Jeden z dostawców odzieży, JKS Fashions z Manchesteru, 10 maja złożył wniosek o przymusową upadłość Missguided. Lokalny sąd miał rozpatrzyć sprawę w lipcu, a sklep przestał funkcjonować już w czerwcu.

Według zaangażowanych, zarząd Missguided ignorował prośby fabryk o uregulowanie płatności – nie odbierał telefonów i zbywał wizyty wierzycieli policją. Jeden z właścicieli zakładu tekstylnego przyznał, że przez brak środków finansowych musiał sprzedać biżuterię rodzinną, by wypłacić swoim pracownikom pensję. Pomimo rosnącego napięcia między firmą a dostawcami, Missguided nadal składało zamówienia w fabrykach.

Trudno uwierzyć w to, że marka o tak ogromnym zasięgu może zetknąć się z problemami finansowymi. W przypadku Missguided wpływ na bankructwo miała duża konkurencja, m.in. ze strony Shein i Boohoo. Oprócz tego, sytuację dopełniło pogorszenie zaufania ze strony konsumentów oraz promocyjne ceny, które na dłuższą metę nie pokrywały kosztów produkcji. 

Przeczytaj więcej: Co to jest “fast fashion”? Sprawdźcie, jak szybka moda zmieniała się na przestrzeni lat

Kto został nowym właścicielem Missguided?

Problemy finansowe Missguided rozpoczęły się jeszcze w 2021 roku. Jesienią ubiegłego roku platformę przed upadkiem uratował inwestor detaliczny Alteri, wspierany przez firmę inwestycyjną Apollo. Chwilowo, ponieważ w grudniu Alteri ogłosił zwolnienia w ramach planu naprawczego. Później prezes Missguided, Nitin Passi, ustąpił ze swojego stanowiska. Kolejne fale wewnętrznego kryzysu zmusiły markę do poszukiwania nowego kupca. Nieoficjalnymi zainteresowanymi była firma JD Sports i chińska platforma modowa Shein.

Tym razem schemat się powtórzył. Konkurs na przejęcie obumierającej firmy fast fashion wygrał koncern Frasers Group. Missguided zostało sprzedane za 20 milionów funtów, a jego nowym właścicielem został 57-letni Mike Ashley. To brytyjski miliarder, który założył Sports Direct w ramach Fraser Group w 1982 roku. Obecnie jego firma ma ponad 800 sklepów.

Masowe zwolnienia- co się stało z pracownikami Missguided?

Nadchodzące zamknięcie Missguided było równoznaczne z pozbawieniem pracy ponad 400 osób, które pracowały dla marki fast fashion. Trudno mówić o etyce pracy w kontekście marek fast fashion. Brak szacunku do jednostki i środowiska jest wpisane w filozofię firm tego pokroju. Przebieg zwolnień w Missguided nie wyłamuje się ze schematu postępowania typowej marki fast fashion. Co się stało?

Jako, że firmę przejął koncern Frasers Group, nie wszyscy z kadry Missguided stracili pracę. Pracodawcy odrzucili 80 osób, a sposób wypowiedzenia umowy pozostawiło – delikatnie mówiąc – wiele do życzenia. Zarząd marki skontaktował się ze wszystkimi pracownikami podczas spotkania online za pomocą wcześniej nagranej wiadomości. Po komunikacie zarząd automatycznie wyciszył pracowników. Nie mieli szansy, by w jakikolwiek sposób odnieść się do swojej trudnej sytuacji i przedyskutować warunki wypowiedzenia. Niektórzy pracownicy dowiedzieli się o zwolnieniu na urlopie, za pośrednictwem znajomych.

Dzień po masowych zwolnieniach pod siedzibą Missguided w Manchesterze stanęli ochroniarze, którzy sprawdzali wszystkie identyfikatory członków personelu. Mieli upewniać się, że osoby wchodzące do budynku nie zostały wcześniej zwolnione.

Przeczytaj również: Jak Shein zostało największą marką fast fashion na świecie? Oto case study chińskiego giganta odzieżowego

Missguided – plany na przyszłość

Mike Ashley ma wizję naprawy Missguided, które ma przyczynić się do poszerzenia portfolio Frasers Group (“zwłaszcza, że ma ona sprzedawców odzieży, takich jak Jack Wills“). Firma w pierwszej kolejności planuje zająć się odbudową relacji z dostawcami oraz dostosować Missguided do obecnego rynku sprzedaży.

Kiedy strona Missguided wznowi działalność? Nie wiadomo. Obecnie trwa wyprzedaż produktów ze starego magazynu. Mimo zachęcającego hasła “80% obniżki na wszystko”, większość koment pod postem informacyjnym to skargi oburzonych klientów. Niezrealizowane zamówienia, niezwrócone koszty zakupów oraz brak kontaktu z obsługą klienta – to tylko nieliczne z kwestii, które przedstawiają obraz obecnej reputacji Missguided. 

SHEIN ogłasza przejęcie Missguided

Missguided, odważna i przyszłościowa marka odzieżowa, która dotychczas należała do Frasers Group, zawarła spółkę joint venture z założycielem marki, aby zarządzać i obsługiwać firmę.

Missguided dołącza teraz do rodziny marek SHEIN, wspierając jej wysiłki w zaspokajaniu zapotrzebowania klientów na różnorodne produkty oraz dostarczaniu ekscytujących doświadczeń zakupowych. Marka Missguided będzie zarządzana przez spółkę joint venture, a jej produkty i kolekcje będą wytwarzane zgodnie z wiodącym w branży modelem produkcji na żądanie, stosowanym przez SHEIN. Ubrania oraz dodatki Missguided będą dostępne na stronach internetowych SHEIN oraz w ich aplikacji mobilnej.

Wspólne przedsięwzięcie, do którego przystąpiliśmy wprowadza nową formę partnerstwa dla SHEIN, jako element naszego mocnego zobowiązania do zaspokajania potrzeb klientów. SHEIN ma na celu ożywienie marki Missguided, wykorzystując jej unikalną osobowość i napędzając jej globalny rozwój poprzez model produkcji on-demand SHEIN, ogromny know-how z zakresu e-commerce, a także globalny zasięg. – powiedział Donald Tang, prezes SHEIN. 

Przeczytaj również: Kantar ujawnia najcenniejsze marki świata 2023. Zaskakujący debiut chińskiego giganta fast fashion

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData