Raport “Circular Fashion Is Now” to pierwsze badanie statystyczne start-up’u Recurate, przeprowadzone we współpracy z agencją BBMG. Recurate jest technologiczną usługą umożliwiająca uruchomienie zintegrowanych kanałów odsprzedaży w strukturze marek. Z programu re-commerce firmy korzysta m.in. Steve Madden, Outerworn czy Mara Hoffman. Jak według Recurate powinna kształtować się przyszłość re-commerce?
— Młodzi konsumenci poszukują trzech rzeczy: mody, zrównoważonego rozwoju i doświadczeń. Te potrzeby były zbyt długo w konflikcie. Tu pojawia się odsprzedaż i uwzględnia wszystkie wymienione kryteria – tymi słowami dyrektor operacyjny Recurate, Wilson Griffin, otwiera raport z ankiety przeprowadzonej wśród tysiąca osób z USA i Kanady, które sprzedają lub kupują używaną odzież. To pierwszy raport firmy, która została założona w 2020 roku. Dziś współpracuje z ponad 50 markami w kategoriach mody, akcesoriów, odzieży outdoorowej i obuwia. Pod koniec roku liczba partnerów ma wzrosnąć aż do 100.
Niezależnie od tego, czy dana firma uruchomiła platformę re-commercową, jej produkty są ponownie w sprzedaży na rynku wtórnym. Wystarczy spojrzeć na Vinted – większość znanych lub mniej znanych marek pojawia się wśród produktów wystawianych przez prywatnych sprzedawców. W ostatnim czasie wyszukiwanie terminu “pre-loved fashion” na e-Bay’u wzrosło aż o 700 proc., tylko za sprawą współpracy Love Island z amerykańską platformą sprzedażową. Recurate dobrze podsumowuje zdaniem “a movement going mainstream“.
Platformy re-commerce – czy odsprzedaż to globalny trend?
Według statystyki GlobeScan Healthy and Sustainable Living Global Consumer Insights z 2021 roku, najwięcej konsumentów re-commercu przypada na Australię. Nic dziwnego – Australia jest liderem zrównoważonej produkcji, a myśl o przyjaznej modzie silnie szerzą lokalni projektanci. Europa nie pozostaje w tyle – ponad połowa kupujących odzież na rynku wtórnym ujawnia się także w większości krajów zachodnich. Łącznie daje to obraz aż 74 proc. osób na świecie, które korzystają z recommerce’u.
Kim są użytkownicy re-commercu?
Recurate dzieli ankietowanych, a więc użytkowników re-commerce, na cztery grupy. W każdej z nich na prowadzenie wysuwają się kobiety, które częściej poszukują perełek w internecie, a także mają większe skłonności do cyklicznego odświeżania szafy. Pierwszą grupą są konsumenci, którzy chociaż kupują ubrania z drugiej ręki, nie przekazują ich dalej w obieg. Są to przeważnie osoby między 21 a 40 rokiem życia, mieszkające pod miastami. Kolejną grupą są sprzedawcy, którzy sprzedają ubrania na rynku wtórnym, ale sami nie korzystają z ich oferty. Przypisuje się im mieszkania blisko centrów miast. Z kolei cyrkularni (w oryginalnym tłumaczeniu circulars) to osoby, które z re-commercu czerpią pełnymi garściami – sprzedają i kupują rzeczy z drugiej ręki. To najważniejszy target dla Recurate – ten, który kształtuje przyszłość rynku wtórnego.
Które marki górują na rynku odsprzedaży?
Ankietowani przez Recurate* odpowiadają, że na rynku wtórnym najchętniej kupują produkty marek z średniej półki cenowej. Należą do nich m.in. J.Crew, Nike, Lululemon czy Levi’s. Pokrywa się to z opinią sprzedawców – aż 55 proc. z nich najchętniej wystawia ubrania i akcesoria tej kategorii. Dalszy plan zajmują marki fast fashion (Zara, Gap czy H&M), marki outdoorowe (REI, Backcountry, Patagonia) oraz marki niezależne. Najmniejszym zainteresowaniem cieszą się firmy luksusowe, takie jak Gucci, Supreme, Chanel czy Off-white.
*dane zebrane w 2022 roku w Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie
Dlaczego marki powinny uruchamiać platformy re-commerce?
Marki nie nadążają za popytem na odsprzedaż, chociaż wraz z uruchomieniem rynku re-commerce mogłyby dużo zyskać. Firmy, które uruchamiają wewnętrzne programy odsprzedaży mają szansę zgromadzić bardziej lojalnych klientów. Liczby są przekonujące: 9 na 10 klientów woli kupować rzeczy z drugiego obiegu prosto od marek. Forma ta jest znacznie przystępniejsza i warta zaufania, niż ogłoszenia udostępniane przez osoby prywatne na portalach aukcyjnych.
Usprawnienie rynku re-commerce może wiązać się z ofertą prostych odsprzedaży w obrębie witryny oficjalnego sklepu, stworzenie odpowiednich programów odbiorów, a w związku z tym dodawanie identyfikatorów cyfrowych do produktów (w celu ich uwierzytelnienia i zarządzania ich cyrkularnością).
Raport Recurate x BBMG “Circular Fashion Is Now” pobierzecie tutaj.
Przeczytaj też: Start-up’y, które zmieniają świat mody: AlgiKnit i dzianina z wodorostów