praca zdalna home office

Co zrobić, by praca zdalna była efektywna?

Podczas pandemii firmy musiały umożliwić pracownikom pracę zdalną. Mimo zakończenia okresu intensywnej walki społeczeństwa z koronawirusem, wiele korporacji pozostało przy tej formie wykonywania zadań. Pracownicy polubili komfort pracy z domu, jednak niektórzy nadal mają problemy ze skupieniem, gdyż są rozpraszani przez obowiązki domowe czy podjadanie. Jak tego uniknąć i sprawić, by praca zdalna była efektywna?

1. Ustal plan dnia

Mimo tego, że podczas pracy zdalnej możemy rozpocząć realizację zadań, o dowolnej porze, dobrze wyznaczyć sobie określony termin. Eksperci radzą, że ustalenie sztywnych godzin pracy oraz odpoczynku to klucz do osiągnięcia work life balance w przestrzeni domowej. Bez tego możemy odwlekać obowiązki, by rozpocząć je “potem” lub wręcz przeciwnie – możemy siedzieć dłużej przed komputrerem, nie pozostawiając czasu na relaks. Żadna z tych dwóch opcji nie jest jednak odpowiednia.

2. Nie pracuj w piżamie

Jest to niezwykle wygodne – otworzyć oczy, sięgnąć ręką po laptopa i zacząć pracę. Lepiej jednak wstać wcześniej, dać sobie czas na rozbudzenie, zjeść śniadanie i się przebrać. W ten sposób damy mózgowi sygnał, że “jesteśmy gotowi do kolejnych zadań”. Dzięki temu nie będziemy zasypiać przed komputerem, gdyż nieco się rozbudzimy.

Zobacz także: Jak uniknąć wypalenia zawodowego? Sprawdź skuteczne rady

3. Wyznacz i zorganizuj miejsce do pracy

Dobrze wyznaczyć sobie spokojne miejsce w domu, w którym będziemy wykonywać swoje obowiązki. Praca zdalna z łóżka najczęściej nie jest efektywna. Ponadto w pozycji półleżącej z upływem godzin mogą zacząć boleć plecy. Warto zadbać zatem o wygodne miejsce, w którym będziemy mogli zachować prawidłową postawę i nie nadwyrężać kręgosłupa. Co więcej, dobrze jeżeli ta przestrzeń będzie posprzątana (gdyż chęć uporządkowania gratów może pojawić się w momencie, gdy najważniejsza powinna być praca) i nie będzie się znajdowała w centrum mieszkania (wtedy po zakończeniu zawodowej części dnia nie będziemy myśleć o obowiązkach).

4. Ustal swoje priorytety

Warto każdego dnia wypisywać sobie listę rzeczy do zrobienia i spośród nich wybierać swoje priorytety. Można rano realizować np. trzy najtrudniejsze dla nas zadania, po to, by reszta dnia upłynęła nam w milszej i mniej nerwowej atmosferze. Jak podała Aleksandra Choińska, ekspertka marki Lorus: “Brak odpowiedniego zarządzania czasem to problem naszego społeczeństwa. Aż 36 proc. Polaków nie planuje swojego dnia, co następnie znajduje odzwierciedlenie w stresie, nerwowości i braku wolnej chwili”. Na bok należy też odłożyć media społecznościowe. Twórcy internetowi publikują obecnie treści o każdej porze dnia i trudno ignorować ciągłe powiadomienia na telefonie. Dobrze zatem w godzinach pracy korzystać wyłącznie z telefonu służbowego, prywatny odkłądając na bok, bądź włączając w nim tryb “nie przeszkadzać”. Można także wyciszać po prostu powiadomienia.

5. Zrób sobie przerwę

Należy pamiętać o tym, by robić sobie przerwy. Siedzenie 8 godzin przy komputerze nie jest zdrowe. W biurze w ramach odpoczynku można rozmawiać ze współpracownikami. W domu jednak jesteśmy zdani na siebie. Warto zatem co jakiś czas zapewnić sobie trochę ruchu, np. przejść się po mieszkaniu i podlać kwiaty czy wykonać kilka prostych ćwiczeń. Można także zrobić sobie przerwę na jedzenie – jest to ważny punkt dnia, ponieważ niektórzy podczas pracy zdalnej zapominają o posiłkach. Najlepiej jest gotować dania wieczorami np. na 2 dni. Wystarczy je wtedy jedynie odgrzać i nie rozpraszamy się podczas pracy gotowaniem.

Przeczytaj również: Jaki wpływ na kreatywność ma nuda? “Daje nam możliwość pewnej refleksji”

Newsletter

FASHION BIZNES