REKLAMA
Bimba Y Lola

BIMBA Y LOLA: marka, która robi furorę w Europie. Na czym polega jej fenomen? [case study]

REKLAMA
REKLAMA

BIMBA Y LOLA to hiszpańska marka modowa założona w 2005 roku przez siostry Uxía i Maria Dominguez. Marka szybko zdobyła popularność, sukcesywnie rozszerzając działalność na kolejne kraje nie tylko w Europie, ale i na całym świecie. We wrześniu 2021 roku BIMBA Y LOLA miała swoją premierę na polskim rynku i od razu stała się fenomenem. W tym studium przypadku przeanalizujemy sukces marki w Polsce oraz strategie, które zastosowała, aby osiągnąć wyznaczone cele.

Analiza rynku

Według opublikowanego 6go kwietnia 2023 roku raportu Banku Światowego na temat krajów zaliczanych przez Bank do regionu Europy i Azji Środkowej „wzrost gospodarczy w Polsce może znacząco spowolnić w tym roku z powodu wysokiej inflacji, zaostrzonej polityki monetarnej, skutków inwazji Rosji na Ukrainę oraz spowalniającego popytu u głównych partnerów handlowych”. Mimo to „eksperci Banku spodziewają się, że produkt krajowy brutto (PKB) Polski wzrośnie w 2023 r. o 0,7 procent w porównaniu z 4,9 procent w roku ubiegłym. W 2024 r. z kolei wzrost może przyspieszyć do 2,6 procent dzięki odbiciu konsumpcji prywatnej i inwestycji, a także wyższych wydatków publicznych.”. Polska jest jednym z największych rynków w UE – z populacją liczącą ponad 38 milionów ludzi. To sprawia, że jest atrakcyjnym miejscem dla marek szukających możliwości poszerzenia bazy klientów i zwiększenia przychodów. Przemysł modowy w Polsce jest bardzo konkurencyjny, a lokalne i międzynarodowe marki stale walczą o udziały w rynku.

Rynek modowy stale rośnie, a co więcej – coraz większa liczba konsumentów staje się bardziej świadoma trendów w modzie, a przede wszystkim poszukuje wysokiej jakości oraz unikalnych produktów. Polska zajmuje 40 miejsce spośród 190 krajów w rankingu Banku Światowego Ease of Doing Business Index 2020, który mierzy stopień łatwości rozpoczęcia oraz prowadzenia działalności gospodarczej w różnych krajach. Polska osiąga szczególnie wysokie wyniki w takich obszarach jak rozpoczynanie działalności gospodarczej, uzyskiwanie kredytów oraz ochrona inwestorów mniejszościowych. (źródło: Bank Światowy)

Strategia rynku

Strategia BIMBA Y LOLA w Polsce została oparta na unikalnym i odważnym wizerunku, który wyróżnia ją spośród innych marek modowych na rynku. BIMBA Y LOLA to synonim zabawy, kreatywności, autentyczności i bycia sobą w każdej chwili. Koncept zdecydowanie rezonuje z docelową grupą odbiorców niemal od pierwszego dnia. Marka używa jasnych kolorów i odważnych projektów w swoich kampaniach marketingowych, co pomaga jej wyróżniać się na rynku. Grupa docelowa BIMBA Y LOLA to przede wszystkim kobiety w wieku 25-45 lat, które są świadome najnowszych trendów, cenią niepowtarzalny design i odważne połączenia kolorów i materiałów. Niemniej jednak, estetyka marki oraz jej inkluzywność z powodzeniem trafiają również do młodszych odbiorców.

Najczęściej sprzedawanymi rzeczami w sklepach Bimba Y Lola są zdecydowanie akcesoria, a przede wszystkim torebki – podkreśla Aleksandra Krajewska, PR Managerka zajmująca się marką Bimba Y Lola. Widać to nie tylko w wynikach sprzedaży, ale też na ulicach polskich miast. Polki pokochały torebki BIMBA Y LOLA za szalone projekty, wzory i materiały, energię, kolory oraz spontaniczność.

Jednym z kluczowych aspektów strategii marki w Polsce jest koncentracja na dostarczaniu unikalnych produktów, wyróżniających się na tle konkurencji. BIMBA Y LOLA znana jest z dbałości o szczegóły projektów, nieoczywistych wzorów i łączenia materiałów w niestandardowy sposób. Marka koncentruje się również na tworzeniu kolekcji limitowanych, które są dostępne tylko przez krótki czas.

Marketing i Promocja

Strategia marketingowa BIMBA Y LOLA w Polsce jest skupiona na tworzeniu angażującego doświadczenia dla odbiorców. Launch marki był szeroko komentowany w mediach, co zaowocowało dużym zasięgiem organicznym (zarówno online jak i offline) na poziomie zasięgowym sięgającym ponad 4,1 mln. Świetny zabiegiem ze strony marki było zaangażowanie polskiej modelki Julii Banaś do kampanii, która została zaprezentowana równocześnie z wejściem BIMBA Y LOLA do Polski. Banaś użyczyła również swojego głosu do charakterystycznego video towarzyszącego kampanii jesień/zima 2021, co również nie umknęło uwadze i zainteresowaniu mediów.

My jako ICON Agency chcieliśmy zacząć z przytupem. Marki tak kreatywne, otwarte i kolorowe to wyjątkowa rzadkość. To naprawdę była duża (!) premiera, zaciekawiliśmy nią ogromną grupę osób. Zaczęliśmy od dotarcia do najbardziej zasięgowych twórców internetowych. Chcieliśmy, żeby wiadomość o samym wejściu marki do Polski, ale przede wszystkim o jej wyjątkowości dotarła do każdego. Postawiliśmy również bardzo mocno na micro influencerów, którzy cechują się bardzo zaangażowanymi grupami odbiorców. Do tego zrobiliśmy wszystko, aby dotrzeć do twórców opinii, przedstawicieli mediów w Polsce, tworząc niespotykany do tej pory love brand, na tak wielką skalę – podkreśla Aleksandra Krajewska.

Co istotne marka rozpoczęła swoją działalność w Polsce nie posiadając żadnego sklepu stacjonarnego – pierwsze dwie lokacje pojawiły się dopiero w połowie listopada (w Galerii Mokotów i Złotych Tarasach), co pokryło się terminowo z drugą kampanią zaprezentowaną w polskich mediach. Technonature również była szeroko komentowaną aktywacją, głównie ze względu na jej bohaterkę – Lourdes Leon, czyli córkę Madonny.

Wszystkie planowane działania z mediami są zintegrowane z aktywacjami angażującymi influencerów będącymi ucieleśnieniem świata #BIMBAYLOLIZED. Głównym celem marki jest stworzenie społeczności, która obejmuje ludzi ze różnych środowisk, bez względu na płeć, pochodzenie, wiek, czy nawet liczbę followersów itp. Liczy się osobowość oraz sposób, w jaki komunikują się ze swoją społecznością i wyrażają siebie. BIMBA Y LOLA koncentruje się na kreatywności, naturalności oraz zabawie przejawiającej się niejednoznacznym podejściem do stylu. Od początku swojego istnienia w Polsce marka otworzyła już 4 sklepy stacjonarne w kluczowych lokalizacjach w Warszawie i Poznaniu, planuje dalej otwierać kolejne. Wszystkie punkty zostały zaprojektowane w sposób wyrażający DNA marki, tworząc wyjątkowe doświadczenie dla swoich klientów.

BIMBA Y LOLA aktywnie korzysta z platform social media, aby dotrzeć do grupy docelowej w Polsce. Co istotne marka nie posiada lokalnych kanałów na platformach takich jak Instagram, Facebook i TIK TOK, ale tam aktywnie wspiera i udostępnia treści polskich influencerów. BIMBA Y LOLA tworzy zaangażowaną społeczność za pomocą hasztagu #BIMBAYLOLIZED, który stał się hasłem marki. Hasztag w naturalny sposób buduje community wokół BIMBA Y LOLA i daje twórcom internetowym platformę do dzielenia się stylizacjami. Profil na Instagramie marki oraz hasztag to również narzędzia do regularnego udostępniania informacji o nowych produktach i kolekcjach. Marka angażuje się we współprace z artystami, w tym malarzami, grafikami, piosenkarzami nie tylko, aby kreatywnie promować produkty i zwiększać świadomość marki, ale także w naturalny sposób nawiązuje do swoich korzeni.  

Bimba Y Lola: rezultat

Strategia BIMBA Y LOLA w Polsce okazała się wielkim sukcesem, czego efektem są otwarcia nowych sklepów, szeroki i wciąż rosnący zasięg medialny, a w ślad za nim stale rosnąca społeczność #BIMBAYLOLIZED w mediach społecznościowych. Tym samym BIMBA Y LOLA stale zwiększa swój udział w rynku. Unikalny i charakterystyczny wizerunek marki, w połączeniu z nastawieniem na dostarczanie szalonych i unikalnych doświadczeń trafił do grupy docelowej w Polsce. Co więcej, gang #BIMBAYLOLAIZED obejmuje wielkie nazwiska, takie jak Jessica Mercedes, Julia Wieniawa, Maffashion, Julia Kostera, Joanna Horodyńska i wiele innych – już ponad 100 influencerów użyło tego ikonicznego hasztagu.

Marka jest również bardzo widoczna w mediach – zarówno online, jak i offline – co zaowocowało do tej pory 159 publikacjami (w tym obecnością produktów w modowych sesjach zdjęciowych, publikacjami notek prasowych oraz licznymi packshotami). Ważne jest również to, że BIMBA Y LOLA w jasny sposób pokazuje, że płeć nie definiuje tego, co można nosić na co dzień. Nie mniej ważne jest to, że również lokalne sklepy odniosły ogromny sukces, a klienci doceniają wyjątkowe doświadczenia związane z marką, które oferują sklepy.

Jak to się przekłada na realne wyniki finansowe? Aleksandra Krajewska podkreśla, że nie może wiele zdradzić, ale na ten moment “Polska ma jedne z najlepszych wyników sprzedaży ze wszystkich rynków, na których marka jest obecna. I nie zamierzamy zwalniać!”

Wnioski

Sukces BIMBA Y LOLA w Polsce opiera się na tworzeniu unikalnego doświadczenia dla inkluzywnej społeczności #BIMBAYLOLIZED – do której każdy może należeć. Strategia marketingowa i promocyjna marki koncentruje się na seedingach do przedstawicieli mediów oraz influencerów, wspieraniu mediów online i offline, dostarczaniu świetnych i rozpoznawalnych treści, dzięki czemu odnosi ogromny sukces w stałym zwiększaniu świadomości marki oraz pozyskiwaniu lojalnych klientów. BIMBA Y LOLA jest fenomenem na polskim rynku ze względu na swój całościowy, charakterystyczny wizerunek. W rzeczywistości najbardziej wpływowym czynnikiem, który działa na korzyść marki, jest jej podejście do zabawnych projektów, mieszanie struktur i tkanin, świeża i żywa paleta kolorów. BIMBA Y LOLA wyłoniła się jako odważny kreator mody, a co więcej – stylu życia, który w naturalny sposób wtopił się w krajobraz streetwearu w Polsce.

Dodatkowo, za jej wielki sukces można uznać także podejście marki do kwestii inkluzywności. BIMBA Y LOLA jest dla każdego, bez względu na płeć, pozycję, pochodzenie, wiek itp. Marka wyznaje wartości takie jak pewność siebie, autentyczność, szacunek, miłość i ciało pozytywność. Strategia BIMBA Y LOLA w Polsce jest doskonałym przykładem na to, że marki mogą odnieść sukces na bardzo konkurencyjnych rynkach, skupiając się na swojej wyjątkowości, dostępności i budowaniu silnej, zaangażowanej i lojalnej społeczności. I nadal pozostając prawdziwymi.

Przeczytaj też: Giełdowe Spółki Fashion w Polsce – analiza

REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES