Aliganza od 20 lat znajduje się w czołówce najlepszych polskich agencji modowych. W przeszłości kadra firmy pracowała dla klientów takich jak Dior, Versace, Victoria’s Secret czy Prada. Obecnie do bazy Aliganzy należą m.in. Monki oraz Swarovski. O tegorocznych sukcesach, zmianach w branży i perspektywie na najbliższą przyszłość rozmawiamy z Renatą Stradowską, właścicielką polskiej agencji Aliganza.
Jak podsumowałabyś 2022 rok w branży mody?
Rok 2022 był rokiem zmian, w kontekście politycznym, społecznym i ekonomicznym. Wybuch wojny spowodowanej agresją Rosji na Ukrainę, kończąca się pandemia, panujący na świecie kryzys. Taka rzeczywistość wymusiła konieczność wdrożenia zmian w strategiach komunikacji, bo niektóre klasyczne rozwiązania przestały mieć rację bytu. W Aliganzie jesteśmy nastawieni na wszelkiego rodzaju innowacje, jednak najpierw zawsze je testujemy, a dopiero później oferujemy naszym partnerom biznesowym. Wiemy, że liczy się efekt i cele wyznaczone przez Klienta, dlatego stawiamy jakość usług ponad ilość proponowanych działań.
Czy ten rok zmienił priorytety i potrzeby marek, z którymi pracujecie?
W obecnej sytuacji wiele klasycznych rozwiązań nie przynosi już oczekiwanych efektów. Wobec tego musimy działać niestandardowo, odpowiadając tym samym na potrzeby naszych klientów, poszukujących rozwiązań nastawionych jednocześnie na wizerunek i sprzedaż. Takie zadanie wymaga niemałej kreatywności. Otwieramy się na nowe możliwości, nowe platformy, formaty i wspólnie z klientem wybieramy najlepsze opcje dla brandu. Branża e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie i coraz większe budżety są lokowane w digitalu. Z tego względu działania agencji Aliganza skupiają się głównie na pracy w tym środowisku. Do współpracy wybieramy najczęściej media online i influencer marketing, który odpowiednio używany, stał się jednym z najefektywniejszych narzędzi marketingowych.
Jak Aliganza zmieniała się na przestrzeni ostatnich miesięcy?
W 2022 r. zdaliśmy sobie sprawę, jak ważne jest doświadczenie i praca nad własnym rozwojem. W drugiej połowie roku postanowiliśmy skupić się na budowaniu swojej pozycji na Linkedinie i odświeżaniu strony internetowej. Oprócz tego, przykładamy większą uwagę do regularnego prowadzenia kanałów social media oraz bloga agencji. Pogłębiający się kryzys gospodarczy będzie wyzwaniem dla całego rynku. Wierzymy, że rozwaga w podejmowaniu decyzji biznesowych, partnerskie relacje z Klientami i skupienie się na priorytetach pozwoli nam przejść przez kryzys stosunkowo bezpiecznie. Już nie raz Aliganza była wystawiona na próby spowodowane czynnikami zewnętrznymi. Zawsze udawało się nam wyjść z nich obronną ręką.
Największa niespodzianka w branży PR w 2022 roku, to…
Zdecydowane przesunięcie granicy tabu i tego, co wypada, a co nie. W komunikacji niewiele już potrafi zdziwić odbiorcę. W gąszczu newsów, memów i click baitów walka o uwagę nabiera tempa. Niektórzy co raz prześcigają się, aby dostarczyć jak najbardziej „atrakcyjny” content. Presja jest ogromna i z roku na rok coraz bardziej narasta. Musimy nauczyć się odpuszczać, reagować z rozwagą na dynamiczne zmiany. Nie możemy trzymać się sztywno założonego planu, ale niezależnie od okoliczności zawsze mieć z tyłu głowy DNA marki klienta. Natychmiastowe reagowanie na trendy daje dobre efekty i jest niezwykle ważne, ale nie można się tym zachłysnąć. Zdefiniowanie głównej osi komunikacji i konsekwencja jest podstawą przetrwania i długofalowych sukcesów.
3 najciekawsze polskie kampanie z 2022 roku, to…
„Jestem przyszłością”, będąca kontynuacją „Jestem kobietą” biżuteryjnej marki YES. Nowatorska, odważna wzruszająca, krzepiąca. Idealny przykład budowania emocji wokół marki, a także wyjścia z wartościami poza estetyczny świat mody.
Mata jako ambasador marki adidas. Mural, nowy salon, a przede wszystkim Mata jako pierwszy mężczyzna na okładce polskiego wydania Vogue.
Współpraca Fundacji Itaka i Reserved. Oprócz wielu ciekawych kolekcji kapsułowych ogranych estetycznymi kampaniami (np. z Blancą Miro; Magdą Mołek czy re.Design), marka wyszła poza samą modę i wzięła udział w projekcie Telefon Zaufania Młodych, który niesie realną pomoc osobom potrzebującym wsparcia.
Na jaki rynek nastawia się branża PR w 2023 roku?
Wynikiem pandemii i lockdownu stało się tworzenie contentu prawdziwe autentycznego (aż do bólu). W zasadzie obecnie źle postrzega się wyretuszowane kampanie, zdjęcia i wideo „jak z obrazka”. Ich produkcja kompletnie się nie opłaca, a wręcz spotyka się z falą krytyki. Naturalność jest obecnie priorytetem.
Niezwykle ważne jest adaptowanie komunikacji do nowych warunków i rozwiązań technologicznych. Nie da się ukryć, że świat idzie do przodu bardzo szybko, a zmiany następują z miesiąca na miesiąc. Jednakże mimo wielu automatyzacji na rynku, branża komunikacyjna to przede wszystkim relacje międzyludzkie. Człowiek jest w centrum wszystkich działań. W 2023 roku chcemy skupić się na budowaniu społeczności wokół marek, gdyż poczucie przynależności i wyznawania wspólnych wartości jest niezwykle ważne. Co więcej, zamierzamy jeszcze bardziej niż zwykle zadbać o etyczność działań PR. W proponowaniu usług dla naszych klientów stawiamy rzecz jasna na realizację założonych celów oraz kreatywność. Widzimy jednak, że zwykłe planowanie to nie wszystko. Dobra strategia poprzedzona researchem i wysnuciem odpowiednich wniosków to zdecydowanie podstawa na przyszłość.
Przeczytaj też: Jola Czaja podsumowała 2022 rok w branży fashion. “Moda po pandemii nie jest już tak zachłanna i bezcelowa”