REKLAMA
polska stylistka

Jola Czaja podsumowała 2022 rok w branży fashion. “Moda po pandemii nie jest już tak zachłanna i bezcelowa”

REKLAMA

Jola Czaja jest stylistką z ponad 20-letnim stażem, która stoi za wizerunkiem wielu polskich gwiazd. Mawia, że po takim czasie w branży jest również “architektem, który pomaga budować rzeczywistość”. Z uwagą śledzi trendy i wydarzenia modowe, które z humorem omawia na swoim Instagramie. Teraz postanowiła podsumować dla nas 2022 rok w świecie mody. Na co Jola Czaja zwróciła uwagę?

Jak podsumowałabyś 2022 rok w branży mody?

Powiedziałabym, że 2022 rok to powrót eventów i pokazów mody – rebranding mody po pandemii. Moda po pandemii nie jest już tak zachłanna i bezcelowa. W social mediach pojawiają się rolki, które zmuszają do publikowania długiego tekstu. Komercyjne media szukają misji w swoich działaniach. Pojawienie się MATY na okładce “Vogue’a” to ważny komunikat od młodego pokolenia, które chce mieć swoje własne ikony i żyć na własnych zasadach. Poza tym, dzięki twórczości Sanah ludzie słuchają wierszy Szymborskiej, a o Dawidzie Podsiadło możemy mówić, że jest współczesnym poetą. To wszystko przenika się z modą, konsumenci stają się bardziej świadomi, a to wymaga od marek większego zastanowienia się nad komunikacją i przesłaniem.

Jakie koncepty/wydarzenia w branży szczególnie przykuły Twoją uwagę?

Na pierwszym miejscu kolekcja Valentino jesień/zima 2022/2023, cała w różu. Wprowadziła bardzo odważny kolor do kolekcji high fashion. Poza tym w 2022 roku wróciły pokazy mody, sesje lookbookowe, wizerunkowe, kolekcje dedykowane na dany sezon, ścianki, czerwony dywan. Złota czołówka polskich projektantów, po przerwie wywołanej pandemią, ponownie zaprezentowała swoje kolekcje na wybiegach – MMC, Zień, Jemioł, Paprocki&Brzozowski. Świętowaliśmy również rocznice polskich stacji telewizyjnych, które od dłuższego czasu wytyczają kierunek estetyczny w polskich mediach i naszej krajowej społeczności – 30-lecie Polsatu, 25-lecie TVN, 70-lecie TVP.

Co więcej? Obserwowaliśmy powrót Lindy Evangelisty, czyli hołd w stronę ikon świata modelingu lat 90-tych. Z kolei projektant Balmain, Olivier Rousteing, zrobił kolekcję inspirowaną twórczością Jeana Paula Gaultiera. Młody artysta zrobił prawdziwy ukłon w stronę mistrza. Dzięki takim działaniom młode pokolenie – wpatrzone we współczesnych influencerów – może dowiedzieć się nieco więcej o historii mody i osobach, które kształtowały wolność w wyrażaniu siebie poprzez ubrania.

Kampanie jakich marek przypadły Ci do gustu w mijającym roku?

Uwielbiam używanie nowoczesnych technologii przy realizacji filmowych akcentów w kampaniach. Jestem pod wrażeniem pięknego obrazu jakie stworzyło Burberry.

Duże wrażenie zrobiło też na mnie działanie Balenciagi podczas pokazu kolekcji na sezon jesień/zima 2022/2023. Wypuszczenie modelek w inscenizowaną śnieżycę było bardzo ważnym, odważnym, a także potrzebnym komunikatem. Cieszę się, że są marki, które wykorzystują swoje zasięgi do przypominania odbiorcom o ważnych sprawach.

Najważniejszy trend 2022 roku to…

Pojawienie się oversizowych męskich garniturów w modzie kobiecej, a także gorsety, które stały się widocznym elementem stylizacji.

Najlepszy projektant 2022 roku to…

Jacquemus. Kolekcja Nike, stworzona we współpracy z tym projektantem, zrobiła na mnie bardzo pozytywne wrażenie.

Jakie trendy Twoim zdaniem zdominują rynek w 2023 roku?

Przede wszystkim wymiana ubrań między kobietami. Dawniej ważne było posiadanie ubrań kupionych w salonach. Obecnie jest moda na wymianę, zdobywanie ubrań z drugiej ręki. Nawet celebrytki pojawiają się w vintage kreacjach na wielkich galach.

Poza tym, większa naturalność wśród kobiet – idąc tropem Francuzek, które do upiększania używają najczęściej tylko szminki. Nienaturalność, przerysowane rysy odchodzą do lamusa. Ważniejsze staje się dbanie o swoje zdrowie, medytacja i coaching.

Dodatkowo, podejście holistyczne do naszego sposobu życia. Kobiety się edukują, zmieniają, dzielą się doświadczeniem, wyzbywają się seksualizacji. To także dotyczy mężczyzn – coraz mniej osób dziwią mężczyźni noszący naszyjniki z perłami, malujący paznokcie. Męska moda uwalnia się od schematów i kulturowego wyobrażenia na temat męskości. Przełamywane są schematy. Każdy czerpie z mody to, co chce i nie pyta nikogo o pozwolenie.

Zobacz także: Najbardziej pożądane ubrania, marki i projekty 2022 roku. Kto znalazł się na szczycie?

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES