upominek bożonarodzeniowy

O jakich prezentach świątecznych marzą Polacy? Znamy wyniki badań Klarny

REKLAMA

Wielkimi krokami zbliża się Boże Narodzenie. W związku z tym miliony osób starają się wybrać idealne prezenty świąteczne dla swoich bliskich. Niektórzy od dawna wiedzieli, co kupić. Inni z kolei podejmują decyzję pod wpływem impulsu, licząc, że trafią w gusta obdarowywanych osób. Okazuje się jednak, że święta to dla większości Polaków niezwykle stresujący czas. Z jakiego powodu?

Przedświąteczny stres

Tradycja obdarowywania prezentami świątecznymi znana jest od XIII wieku i nawiązuje do darów jakie złożyli Trzej Królowie Jezusowi podczas wizyty w Betlejem. W Polsce zwyczaj jest obecny jednak dopiero od XIX wieku. Wiadomo, że wprowadzali go królowie i magnateria, obdarowując drobiazgami swoich dworzan i służbę. Najpóźniej ta praktyka przyjęła się z kolei na wsi, gdzie dopiero w okresie międzywojennym dzieci zaczęły otrzymywać drobne słodycze, orzechy czy jabłka.

Dziś u wielu osób prezent świąteczny momentalnie wywołuje uśmiech na twarzy. Nie jest tak jednak u wszystkich. Dlaczego? Otóż wybór odpowiedniego podarunku pod choinkę to przecież nie lada wyzwanie. Postanowiła się temu przyjrzeć Klarna, która przeprowadziła badania we współpracy z agencją badawczą Dynata na reprezentatywnej grupie polskich konsumentów w wieku od 18 do 75 lat. Okazało się, że 79 proc. Polaków odczuwa radość na myśl o świętach. Przyjemność sprawia nam możliwość spędzenia czasu z rodziną (76 proc.) oraz kupowanie prezentów dla bliskich osób (33 proc.). Pojawiają się jednak także negatywne emocje.

Dla 36 proc. Polaków kupowanie prezentów jest stresujące. Niepokój związany z obdarowywaniem innych może być związany z przekonaniem, że idealny upominek to taki, który będzie miał szczególne znaczenie dla drugiej osoby (71 proc.). Potwierdzają to też dane dotyczące czasu, który poświęcamy na znalezienie odpowiedniego prezentu – ponad połowa Polaków (51 proc.) z dużym wyprzedzeniem stara się zaplanować świąteczne zakupy, by wybrać odpowiednie przedmioty dla bliskich

– czytamy w raporcie Klarny.

Zobacz także: Klarna ruszyła z pierwszą świąteczną kampanią “Najlepszy prezent – więcej czasu”

Wymarzone prezenty świąteczne Polaków

W badaniu okazało się, że najwięcej Polaków (aż 38 proc.) chciałoby znaleźć pod choinką kosmetyki. Niewiele mniej, bo 34 proc. przyznało, że ucieszyłoby się także z odzieży. 32 proc. marzy o biżuterii, 33 proc. o sprzęcie elektronicznym, 8 proc. o sprzęcie sportowym, a 5 proc. o rowerze lub samochodzie. 12 proc. respondentów natomiast zamiast rzeczy materialnych wolałoby przeżyć coś wyjątkowego, jak np. podróż.

Co więcej, jedynie 30 proc. Polaków twierdzi, że kocha wszystkie prezenty bez wyjątku, co pozostawia tych niezadowolonych w zdecydowanej większości. Wiadomo jednak, że możemy liczyć na naszych partnerów i partnerki, bo to właśnie od nich dostajemy najlepsze upominki pod choinkę. Najbardziej nietrafione podarunki sprawiają nam z kolei członkowie rodziny. A co robimy, kiedy dostaniemy coś, co nie trafia w nasze gusta? 41 proc. osób zatrzymuje rzecz bez komentarza, 23 proc. udaje, że się podoba, a 15 proc. przekazuje ją następnie komuś innemu.

Przeczytaj również: Na co najchętniej wydajemy pieniądze w Black Friday?

Klarna i pomoc w zakupie prezentów

Aby uniknąć niezręcznej sytuacji z zakupem nietrafionego prezentu, Klarna postanowiła pomóc konsumentom za pośrednictwem swojej aplikacji zakupowej. Dzięki możliwości stworzenia listy życzeń i podzielenia się nią z innymi, można łatwo podpowiedzieć bliskim, o czym marzymy i wskazać konkretne produkty (wraz z linkami do sklepów), w których można je kupić.

Ta funkcjonalność – tak jak korzystanie z apki Klarny – jest zupełnie bezpłatna, a listami można się dzielić nawet z osobami, które nie mają aplikacji. To taki nowoczesny list do Mikołaja dla dorosłych. W tym roku Klarna poszła o krok dalej przenosząc listy do do Świętego Mikołaja na większy format. Dzięki temu żartobliwie ujęte życzenia wybranych klientów Klarny – Karoliny, Weroniki i Anny – trafiły na city lighty i wiatę przystankową w ruchliwych miejscach w Warszawie

– powiedziała Agnieszka Jabłońska-Twaróg, która odpowiada za marketing Klarny w Polsce.

Sprawdź też: Czy do odzieży neutralnej płciowo należeć będzie przyszłość mody? Zaskakujące wyniki badań

Newsletter

FASHION BIZNES