REKLAMA
Przedstawiciele Generacji Z to obecnie grupa wiekowa o rosnącej sile nabywczej - to właśnie oni i ich potrzeby będą kształtować rynek mody i dóbr luksusowych, jak prognozuje Euromonitor. Jakie trendy według nich zdominują najbliższe kilka lat w handlu? Oto 4 najważniejsze zjawiska.

Te trendy zdominują rynek mody i dóbr luksusowych [prognoza Euromonitor]

REKLAMA
REKLAMA

Przedstawiciele Generacji Z to obecnie grupa wiekowa o rosnącej sile nabywczej – to właśnie oni i ich potrzeby będą kształtować rynek mody i dóbr luksusowych, jak prognozuje Euromonitor. Jakie trendy według nich zdominują najbliższe kilka lat w handlu? Oto 4 najważniejsze zjawiska.

Czytaj także: Mierzenie ubrań 2.0? Tommy Hilfiger wprowadza innowacyjny program AR

Marketing influencerów: kluczowy trend we współczesnym handlu

Pokolenie Z zostało znacznie bardziej wyeksponowane na rzeczywistość marketingu prowadzonego online, niż tego odbywającego się poprzez tradycyjne kanały. I tak, to w konsekwencji uczyniło ich niewrażliwymi na standardowe reklamy telewizyjne czy radiowe. Przemawiają do nich za to metody promocyjne prowadzone w mediach społecznościowych przez gwiazdy, influencerów czy mikro influencerów.

Dlatego też nowy przekaz stosowany w komunikacji marek luksusowych z konsumentami będzie coraz bardziej nastawiony na influencer marketing. W ten sposób będą mogli przemówić do Generacji Z oraz jeszcze młodszej od nich Generacji Alpha. Gen Z to także pokolenie prosumentów: chcą oni kupować nie tylko same towary materialne, ale i całe doświadczenie za tym stojące. Znaczenie ma dla nich więc historia stojąca za marką, jej misja i ambasadorzy. Pragną oni również czuć autentyczną więź z ulubionymi markami i czuć się częścią ich “armii” – grupy zaangażowanych i oddanych fanów.

Wrażliwość konsumentów na cenę

Pokolenie Z dorasta w świecie galopujących inflacji, nie bez powodu więc znaczenie ma dla nich kwota, jaką trzeba zapłacić za wymarzony produkt. Ta potrzeba może również wpływać na kształtowanie się rynku dóbr luksusowych najbliższych lat.

Jak prognozuje Euromonitor, Pokolenie Z ma na uwadze ceny towarów podczas zakupów i najprawdopodobniej to się nie zmieni w najbliższych latach. Względy cenowe mogą być niepokojącym czynnikiem dla marek luksusowych, gdyż może to hamować ich wzrost i rozwój. Jednakże zjawisko to może stanowić optymistyczną perspektywę rozwoju dla innych brandów, np. z segmentu high end. Już od kilku lat zauważa się zwiększającą się liczbę nowo powstających marek, które plasują się pomiędzy sklepami sieciowymi a modą luksusową. Brandy te oferują wysokiej jakości, starannie zaprojektowane i przemyślane dobra z kategorii premium. Wszystko jednak w znacznie przystępniejszych cenach niż najbardziej luksusowe domy mody. Zjawisko wprowadzania zróżnicowanych przedziałów cenowych będzie najprawdopodobniej tylko się pogłębiać według Euromonitor.

Zaangażowanie społeczne trafi do mody najbliższych lat

Przedstawiciele Pokolenia Z nie boją się dzielić się w mediach społecznościowych swoimi poglądami na tematy społeczne lub polityczne. Tego też oczekują od ulubionych marek modowych i beauty – jasnego przekazu na społecznie zaangażowane i istotne tematy. W przypadku sektora mody i dóbr luksusowych odnosi się to przede wszystkim do sfery ekologii, zrównoważonego rozwoju i etycznego łańcucha produkcji.

Dzisiejsza branża kosmetyczna i modowa powinny więc mieć na uwadze globalne problemy. Strategie w duchu zrównoważonego rozwoju oraz modele społecznej odpowiedzialności biznesu, a także przejrzyste ich komunikowanie mogą być kluczem do zdobycia długotrwałej lojalności i uznania konsumentów młodszych pokoleń Generacji Z, ale także Millennialsów.

Jak podkreśla Euromonitor, „Pokolenie Z kupuje wartości i doświadczenia, a nie tylko towary luksusowe i modowe.”.

Cyfryzacja handlu koniecznością

Gen Z to pierwsze pokolenie, które w pełni dorastało w otoczeniu nowych technologii. Są one dla nich intuicyjne w obsłudze i są również nieodłączną częścią ich codzienności. Wszelkie platformy online to więc dla nich zupełnie naturalny wybór na robienie zakupów.

Jednak z tego powodu stawiają oni również wysokie wymagania przed dzisiejszymi markami. Oczekują oni spójnych i angażujących doświadczeń zakupowych, łączących sklepy fizyczne z internetowymi oraz mediami społecznościowymi. Potrzebują oni również swobodnego poruszania się pomiędzy różnymi kanałami dystrybucji czy urządzeniami. Łatwość obsługi platform zakupowych i ich rozwinięcie to więc dla przedstawicieli Generacji Z duża zaleta, tworząca pozytywny obraz marki. Jedną z ważnych innowacji dla Pokolenia Z jest także system phygital, który łączy w sobie doświadczenia fizyczne i cyfrowe.

Czytaj także: Jak radzą sobie najemcy w centrach handlowych? Sprawdź najnowsze dane

Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES