W ostatnich latach sektor kosmetyczny był świadkiem ogromnego rozwoju sztucznej inteligencji (AI). Branża beauty coraz odważniej włącza transformację cyfrową do swoich modeli biznesowych, aby zapewnić konsumentom zindywidualizowane programy pielęgnacji skóry i produkty kosmetyczne dostosowane do ich konkretnych potrzeb. Według najnowszego raportu z InsightAce Analytic, oczekuje się, że wielkość globalnego rynku sztucznej inteligencji w branży kosmetycznej i kosmetycznej osiągnie 13,34 miliarda dolarów w 2030 r.
Przeczytaj również: Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje branżę beauty?
Nowe technologie już teraz zmieniają interakcje klientów z markami kosmetycznymi, wprowadzając wciągające i spersonalizowane doświadczenia. Sprawdzamy, które z popularnych marek kosmetycznych sięgnęły po wirtualne rozwiązania.
Shiseido
Shiseido to popularna japońska marka kosmetyków i firma macierzysta takich brandów jak Nars, Drunk Elephant i Tory Burch, jest świetnym przykładem jak wcielać inteligentne rozwiązania w życie. Bazując na sztucznej inteligencji, firma nie tylko przyspiesza własne badania, ale i umożliwia swoim klientom przewidywanie i rozwiązywanie kwestii skórnych zanim staną się realnym problemem.
Swoją przygodę ze sztuczną inteligencją marka rozpoczęła już cztery lata temu nawiązując współpracę z firmą Revieve, wiodącym innowatorem z branży AR. Na szczególną uwagę zasługuje wprowadza w ubiegłym roku inteligentny doradca ds. makijażu, Shiseido opisuje go jako narzędzie „umożliwiające dialog między konsumentem a osobistym profesjonalistą w dziedzinie urody”. Z technologii można korzystać za pośrednictwem strony internetowej Shiseido, gdzie klienci mogą przesyłać selfie i odpowiadać na pytania w oparciu o swoje cele kosmetyczne. Użytkownicy otrzymają wówczas listę polecanych produktów do wykonania pełnego makijażu i będą mogli „przymierzyć” produkty za pośrednictwem przesłanego selfie.
Duet współpracuje od 2019 roku, począwszy od wprowadzenia na rynek inteligentnego doradcy ds. pielęgnacji skóry, używanego obecnie na wszystkich rynkach Shiseido. Wprowadzanie innowacji w ramach partnerstwa firm ma pomóc Shiseido w realizacji misji stania się „wiodącą firmą zajmującą się dbaniem o urodę”.
Charlotte Tilbury
Na spersonalizowane doświadczenia stawia również marka kosmetyków Charlotte Tilbury.
Pod hasłem „Easy beauty for you” Charlotte Tilbury Beauty zachęca do skorzystania z aplikacji mobilnej, która w inteligentny sposób pomoże w dobraniu odpowiednich produktów do makijażu twarzy. System może okazać się wyjątkowo pomocny w dopasowanu odpowiedniego koloru produktu, co dla wielu jest problematyczną kwestią podczas zakupów w drogerii.
Ze spersonalizowanej usługi doboru produktów skorzystać można w szybki i intuicyjny sposób. Po załadowaniu selfie zrobionego w świetle dziennym, w ciągu kilku sekund aplikacja zarekomenduje kolory najlepiej dobrane do odcienia skóry.
Aplikacja Charlotte Tilbury Beauty oprócz inteligentnej pomocy przy doborze makijażu, posłuży również jako źródło inspiracji i wiedzy – system daje dostęp do szerokiej bazy darmowych materiałów video i wartościowych treści. Co więcej, klienci marki i użytkownicy aplikacji mają możliwość zakupu ekskluzywnych produktów marki dostępnych wyłącznie online. – Moja aplikacja jest jak posiadanie mnie w kieszeni 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Dzięki temu każdy, wszędzie, może nabrać pewności siebie! To pierwsze na świecie rozwiązanie w dziedzinie technologii beauty – podkreśla CEO Charlotte Tilbury.
Przeczytaj również: Wirtualny makijaż i analiza skóry, czyli jak aplikacje beauty kształtują rynek kosmetyczny
Christian Dior
Parfums Christian Dior, dział perfum i kosmetyków Christian Dior należący do Grupy LVMH uruchomił usługę konsultacji online na żywo dla klientów branży beauty. Nowa oferta umożliwi klientom wirtualne „przymierzanie” makijażu za pomocą AR, jednocześnie uzyskując porady na żywo. W inteligentnych rozwiązaniach Dior wspierany jest przez Perfect Corp. To szósta współpraca Diora z Perfect Corp w zakresie wirtualnych rozwiązań w witrynie Dior.
„Ta współpraca Dior x Perfect x Bambuser stanowi kamień milowy dla naszego Maison i stanowi ogromną szansę na rozwój i innowacje” – powiedziała w oświadczeniu Elodie Planchon, Direct Marketing Manager w Parfums Christian Dior. „Możemy wykorzystać naszą wspólną wiedzę, aby opracowywać nowe innowacyjne rozwiązania wielokanałowe, które wykraczają poza oczekiwania naszych klientów”.
L’Oreal
Podczas gdy giganci kosmetyczni wykorzystują sztuczną inteligencję do odkrycia potrzeb skóry, L’Oreal skupił się na kwestii pielęgnacji włosów. Koncern postawił na produkcję niestandardowych zestawów do farbowania włósów. Po konsultacjach video z kolorystami, L’Oreal wykorzysta spersonalizowane zamówienia e-commerce, by stworzyć indywidualne zestawy do farbowania włósow. Kosmetyczny gigant stworzył zrobotyzowany system przetwarzania, który wykorzystuje cyfrowe skanowanie kodów kreskowych, dane i sztuczną inteligencję do napełniania pojedynczych butelek zgodnie ze spersonalizowanymi zamówieniami w handlu elektronicznym. „System produkuje spersonalizowane produkty kosmetyczne “na żądanie” w fabryce. Maszyna składa się z kilku różnych stacji połączonych ze sobą współpracującymi robotami. System samoorganizuje się, a stacje samodzielnie ustalają, co muszą zrobić, aby wyprodukować produkty ” – czytamy w informacji prasowej.
Only Bio
OnlyBio, popularna polska marka kosmetyczna, również sięgnęła po innowacyjne rozwiązania. Dzięki wirtualnym technologiom i zaawansowanym algorytmom stworzyła nową linię kosmetyków do włosów „Hair in Balance AI by OnlyBio”. W skład linii wchodzą trzy rodzaje odżywek do włosów, specjalny szampon i wcierka stymulująca porost włosów. Jak potwierdza producent, wszystkie produkty „zostały opracowane z wykorzystaniem nowoczesnych metod i technik AI, co pozwoliło na stworzenie idealnych formuł, dostosowanych do indywidualnych potrzeb każdego typu włosów”.
Produkty OnlyBio to kosmetyki produkowane w Polsce przez Laboratorium Naturella. Za cel swojej działalności marka obrała uzyskanie ekologicznych składników, które nie szkodzą środowisku, są wegańskie i biodegradowalne. Tym samym każdy z produktów OnlyBio posiada 99 proc. Składników pochodzenia naturalnego.