Polska branża beauty jest znana na całym świecie za sprawą firm, które lokalnie przodują w eksporcie produktów pielęgnacyjnych i make up’owych. Najnowsze badania “Forbesa” dowodzą, że Polska jest trzecim krajem w Europie pod względem największego przemysłu kosmetycznego, a jego wkład to 5 proc. produkcji unijnej. Ziaja, Eveline, Bielenda – to tylko niektóre z marek, które pojawiają się w zestawieniu 10 największych polskich firm kosmetycznych.
Przeczytaj także: Top 10 marek kosmetycznych ze 100 proc. polskim kapitałem. Te brandy trzeba znać!
1. Global Cosmed
Global Cosmed, kierowane przez Andreasa Mielimonka i Magdalenę Mielimonkę, zajmuje się produkcją artykułów chemicznych oraz kosmetyków. Główne zakłady fabryczne firmy znajdują się na terenie Polski i Niemiec. Do grupy należą m.in. marki, takie jak Bobini Baby, Bobini Kids, Apart oraz Biophen. W 2021 roku przychody Global Cosmed SA przekroczyły 351 mln zł.
2. Ziaja
Drugie miejsce w zestawieniu 10 największych polskich firm kosmetycznych należy do Ziai. Firma powstała w 1989 roku, a jej historia zaczęła się od kremu oliwkowego. Dziś oferta Ziai składa się z około 1200 preparatów pielęgnacyjnych oraz farmaceutyków. Przychody Ziai wyszacowano na około 290 mln zł. Ponad 20 proc. ubiegłorocznych zysków pochodzi z eksportu – Ziaja jest dostępna w ponad 30 europejskich krajach, a dystrybucja jej produktów za granicą uwzględnia też duże sieci handlowe, drogerie oraz apteki.
3. Eveline Cosmetics
Eveline Cosmetics jest własnością rodziny Kasprzyckich, którzy założyli firmę w 1983 roku. Produkty makijażowe marki co roku zgarniają nagrody w najważniejszych lokalnych plebiscytach. Obecnie są dostępne w sklepach na 6 kontynentach i w 70 krajach świata. Zyski brandu z 2021 roku szacuje się na 240 mln zł. Około 70% wspomnianych przychodów pochodzi z eksportu.
4. Oceanic
Grupa Oceanic prowadzi marki kosmetyczne, takie jak Long4Lashes, AA oraz AA Wings of Color, Oillan oraz Aquaselin. Produkty wymienionych linii są sprzedawane w ponad 40 krajach. Przychody firmy z 2021 roku są szacowane na około 226 mln zł, z czego 12 proc. stanowił eksport.
Przeczytaj również: Te polskie marki biją rekordy popularności na Zalando. Jedna z nich zwiększyła sprzedaż o 900 proc.
5. Orkla Care
Piąte miejsce w zestawieniu 10 największych polskich firm kosmetycznych należy do Orkla Care. To holding marek takich, jak Bio-Oil, Jordan czy Perspirex. Przez długi czas do grupy należały także Soraya i Dermika, jednak w 2020 roku Orkla Care sprzedało linie firmie Bielenda. Obecnie portfolio Orkla Care skupia się na produktach z kategorii Health, Home & Personal Care oraz Wound Care. W 2021 roku przychody przedsiębiorstwa wyniosły około 220 mln zł.
6. Cosmo Group
Cosmo Group dostarcza produkty do pielęgnacji i stylizacji paznokci. Jest właścicielem marek NEONAIL, NEONAIL Expert, MYLAQ oraz makijażowej NEO MAKE UP. Roczne przychody przedsiębiorstwa szacuje się na około 197 mln zł.
7. Dr Irena Eris
Portfolio firmy Dr Irena Eris opiera się na produkcji kosmetyków oraz działalności sieci instytutów kosmetycznych i pięciogwiazdkowych hotelów SPA. Firma tworzy produkty kosmetyczne w zakładzie produkcyjnym w Piasecznie. Jej receptury kosmetyczne są nieustannie doceniane przez bazę klientów z całej świata. W 2019 roku przychody Dr Irena Eris wynosiły ponad 300 mln zł. Nowsze statystyki informują o spadku zysków marki.
Przeczytaj również: TOP 10 polskich marek, których wartość wzrosła w ostatnich latach [RANKING]
8. Bielenda
Bielenda Kosmetyki Naturalne to polska firma kosmetyczna, która na rynku pojawiła się w 1990 roku. Markę założyła Barbara Bielenda. Obecnie jej syn, Marek Bielenda, jest prezesem przedsiębiorstwa. Oferta składa się z ponad 400 produktów kosmetycznych o naturalnych składach. Bielenda dystrybuuje je m.in. do Francji, Rumunii, Hiszpanii, Grecji, Estonii, Łotwy, Litwy, Holandii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Portugalii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz na Cypr. Według danych z 2020 roku, roczne przychody przedsiębiorstwa szacuje się na około 165 mln zł.
9. Dramers
Przedsiębiorstwo Dramers jest producentem z sektora chemii kosmetycznej oraz chemii gospodarczej. Równie istotną specjalizacją firmy jest produkcja marek własnych na zlecenie klientów. W skład linii należących do Dramers wchodzi Jean Marc, Professional Style, 4seasons oraz LOOK EXPERT. Dramers dystrybuuje produkty do 58 krajów, a roczne przychody firmy szacuje się na około 160 mln zł.
10. Torf Corporation
Torf Corporation jest odpowiedzialny za znaną Tołpę (której fundament stanowi ekstrakt z torfu, dodawany do kosmetyków firmy) oraz produkcję marek własnych. Dochody przedsiębiorstwa szacowanno na 126 mln zł (według danych z 2020 roku).
Dane pochodzą ze statystyk zebranych przez magazyn Forbes.
Przeczytaj też: #BeautyBiznes – pielęgnacja prosto z lodówki, czyli wyjątkowość marki Fridge