Za grupą H&M trudny okres. W pierwszych miesiącach bieżącego roku mierzyła się ona ze skutkami likwidacji działalności w Rosji. Między innymi to, odbiło się na zaledwie 1-proc. wzroście sprzedaży w walutach lokalnych. Na horyzoncie widoczne są jednak oznaki uzasadnionego optymizmu.
WYNIKI PIERWSZEGO PÓŁROCZA OBROTOWEGO (01.12.2022 – 31.05.2023)
– SPRZEDAŻ NETTO (czyli suma sprzedaży towarów): + 9 proc. rdr do 112,488 mln SEK (ok. 42,745 mln PLN)
– ZYSK BRUTTO (całokształt uzyskanych przez firmę dochodów): 56,224 mln SEK (21,175 mln PLN)
– ZYSK OPERACYJNY (różnica między przychodami a kosztami z działalności podstawowej): 5,466 mln SEK (2,077 mln SEK)
– MARŻA BRUTTO (stosunek zysku brutto ze sprzedaży do przychodów ze sprzedaży): 50 proc. (spadek z 52,2 proc.)
– MARŻA OPERACYJNA (udział zysku w przychodach ze sprzedaży): 4,9 proc. (spadek z 5,3 proc.)
Przeczytaj również: MUGLER X H&M – ZAPOWIEDŹ KOLEKCJI I KAMPANII
Czy to tylko chwilowa zadyszka ?
Swoje piętno na opublikowanych wynikach odcisnęły skutki związane z likwidacją działalności w Rosji. Ponadto w omawianym okresie grupa H&M mierzyła się ze wzrostem kosztów energii, surowców oraz samego frachtu. Mimo trudności kierownictwo z optymizmem spogląda w przyszłość. Nie bezpodstawnie.
– Solidna pozycja finansowa oparta na stabilnych przepływach pieniężnych i dobrze zbilansowanych zapasach sprawia, że grupa H&M jest stabilna. Nasze cele długoterminowe są aktualne. W przyszłym roku marżę na działalności operacyjnej założyliśmy na poziomie 10 proc. – powiedziała Helena Helmersson, dyrektorka generalna Hennes & Mauritz.
Zalążki pozytywnych zmian już są odczuwalne. Sprzedaż grupy H&M w okresie od 1 do 27 czerwca wzrosła rok do roku o 10 proc. w walutach lokalnych. Coraz lepiej ma się online. Ten kanał sprzedażowy odpowiada za realizację 30 proc. przychodów. Poprawiają się również warunki gospodarcze.
– Czynniki zewnętrzne wpływające na nasze koszty zakupowe wciąż się polepszają, prace nad programem kosztowo-efektywnościowym idą pełną parą, a duża część pracy, którą wykonaliśmy w ostatnich latach zaczyna przynosić efekty – podsumowuje Helmersson.
Zdjęcie główne: Pexels
Przeczytaj również: Centra handlowe zapominają o pandemii. Obroty najemców wzrosły o 9 proc.