Allegro Partner strategiczny serwisu
[show_slot id="top_premium"]

Polacy pokochali dobra luksusowe? Vinted zbadało nasze decyzje zakupowe

Vinted, internetowa platforma C2C mody używanej, spytała respondentów w Polsce o ich nawyki zakupowe dotyczące mody luksusowej z drugiej ręki. Wyniki badań wskazują, że Ci luksus identyfikują bardziej ze znaną marką niż wysoką ceną, a wraz ze wzrostem dochodów coraz częściej zaczynają poszukiwać konkretnych rzeczy o wartości ponad 500 euro. Przedstawiamy szczegóły badania.

Polecane wideopodcasty:

Najczęstszą motywacją do zakupu produktów premium są kwestie finansowe (54 proc.). Wielu badanych (niemal 16 proc.) taki zakup postrzega, jako dobrą inwestycję. Najczęściej poszukujemy ubrań z wyższej półki, choć mężczyźni sięgają również po zegarki, a kobiety po biżuterię i torebki. Za najdroższe rzeczy z drugiego obiegu, zakupione na przestrzeni ostatniego roku, respondenci z Polski płacili od 500 – 1000 euro.

Dlaczego sięgamy po luksusowe rzeczy z drugiej ręki?

Wyniki badań przeprowadzonych przez agencję badawczą Stem Mark na zlecenie Vinted wskazują, że ponad 71 proc. Polaków sięgając po rzeczy luksusowe kieruje się aktualnymi trendami modowymi, a ponad 16 proc. czerpie inspirację od influencerów. Respondenci wskazują przede wszystkim na wyższą jakość. Oprócz tego, że sięgając po rzeczy luksusowe z drugiej ręki chcemy przede wszystkim zaoszczędzić (54 proc.) czy upolować dobrą okazję (37 proc.) to niemal 16 proc. z nas widzi w tym dobrą inwestycję, a co czwarty (25 proc.) sięga po rzeczy używane, jako lepszy wybór dla klimatu.

Przeczytaj również: Polki coraz bardziej świadome ekologicznie w wyborach kosmetycznych [raport]

Co kupujemy najczęściej z drugiej ręki? Ile jesteśmy skłonni wydać na Vinted?

Jak wskazują badania, 3 na 5 respondentów w Polsce rozważyłoby zakup luksusowych rzeczy z drugiej ręki, a co trzeci z nas dokonał już takiego zakupu w ciągu ostatniego roku. Kobiety chętnie nabywają luksusowe ciuchy, torebki i biżuterię z drugiej ręki, mężczyźni zaś preferują zegarki.

W ciągu ostatniego roku 68 proc. ankietowanych za najdroższą rzecz luksusową z drugiego obiegu wydało od 500 do 1000 euro, a 30 proc. kobiet (versus 25 proc. mężczyzn) na ten cel przeznaczyło od 1000 – 5 000 euro. Niespełna 5 proc. (4,5 proc.) respondentów za wybraną rzecz z drugiej ręki zapłaciła ponad 5 000 proc.

Autentyczność produktów nie mniej ważna

Wyniki badań przeprowadzonych dla Vinted wskazują, że najważniejszym czynnikiem przy zakupie luksusowych rzeczy z drugiej ręki są jakość. Zaraz po niej cena i styl. Choć nie zawsze! Osoby o zasobniejszym portfelu są znacznie mniej zorientowane na cenę i większą uwagę przywiązują do stylu. Dla wielu z nich istotny jest widoczny branding i logo marki. To czy dana rzecz jest autentyczna jest istotne dla ponad 55 proc. respondentów, którzy kupują luksusowe rzeczy z drugiej ręki. 64 proc. respondentów z Polski luksusowe przedmioty z drugiego obiegu kupuje w sieci. Niemal 50 proc. w tym celu korzysta z Vinted.

Do najbardziej pożądanych w Polsce należą torebki Celine Triomphe i Lady Dior. Ale nie tylko! Na Vinted w 2023 roku Balenciaga zajęła wyższą pozycję na liście najlepiej sprzedających się marek w Polsce niż na innych rynkach europejskich. W ubiegłym roku także Polska była rynkiem (w porównaniu z Francją, Wielką Brytanią, Włochami, Holandią, Niemcami i Belgią), gdzie Jacquemus znalazł się w pierwszej 10-tce najlepiej sprzedanych marek w 2023 r. Wśród 3 najdroższych brandów sprzedanych w 2023 r. w Polsce na platformie Vinted gościł Rolex, Chanel i Hermès. A jakie są najbardziej lubiane przedmioty luksusowe z drugiej ręki? Według analizy Vinted, ten rok jak na razie należy do torebki Yves Saint Laurent, która podbiła serca członkiń platformy.

Przeczytaj również: Te marki modowe spotkasz nad polskim morzem 

Zdjęcie główne: mat. prasowy

[mc4wp_form id=”39582″]