kampania Gucci SS 2020

PETA nagrodziła marki przyjazne zwierzętom. Wśród wyróżnionych Burberry i Nanushka

REKLAMA

PETA co roku pilnie przygląda się światu mody i wyróżnia te marki, które podejmują działania przyjazne zwierzętom. Tym razem organizacja People for the Ethical Treatment of Animals w konkursie PETA Fashion Awards 2022 nagrodziła m.in. domy mody Burberry i Balenciaga. Z jakiego powodu?

Czym jest PETA Fashion Awards?

Działania PETA w znacznym stopniu przyczyniły się do poprawy dobrostanu norek, świń, królików i wielu innych gatunków. Wszystko przez ich różnorodne protesty, pikiety czy… nabywanie akcji znanych firm odzieżowych. Skąd ten pomysł? Otóż to sprawdzona strategia tej organizacji, która regularnie stara się kupować minimalną liczbę akcji uprawniającą do udziału w walnych zgromadzeniach akcjonariuszy. W ten sposób przedstawiciele PETA mogą wpływać na decyzje kierownictwa firm, których działalność ta organizacja uważa za szkodliwą lub nieetyczną.

Od 2013 roku PETA także cyklicznie świętuje i prezentuje modę wolną od okrucieństwa. W corocznym konkursie PETA Fashion Awards wyróżnia marki, które podejmują ekologiczne i przyjazne zwierzętom działania. W poprzednich latach nagrodzono np. Stellę McCartney, Vivienne Westwood, Coach, Versace, Jeana Paula Gaultiera czy Gucci. Uzasadnieniem było m.in. wprowadzenie zakazu używania futer czy kampanie skutecznie promujące modę pozbawioną udziału zwierząt.

– Rewolucja w modzie wegańskiej naprawdę nadeszła – od wybiegów bez futer, po luksusowe projekty wykonane z roślin. Naszymi nagrodami Fashion Awards PETA co roku nagradzamy te postępowe marki, które dokonują zmiany dla zwierząt i planety

– stwierdziła w komunikacie prasowym wiceprezes PETA ds. programów i operacji w Wielkiej Brytanii, Elisa Allen.

Zobacz także: PETA zapłaci milion dolarów osobie, która wynajdzie wegańską alternatywę dla wełny

Nagrodzeni w tegorocznym konkursie PETA

Tym razem w PETA Fashion Awards 2022 do grona wyróżnionych dołączyły kolejne znane marki. W kategorii “Najlepszy moment w branży luksusowej” nagrodzono Burberry. Wszystko przez to, że dom mody podjął decyzję o zakazie stosowania skór egzotycznych. Jako “Najlepszy moment na wybiegu” uznano Fashion Week w Kopenhadze, który był wolny od futer. Z kolei Balenciaga została laureatem nagrody “Najlepszy produkt luksusowy” za wegański płaszcz wykonany ze skóry roślinnej Ephea. Ten nowoczesny materiał na bazie grzybni, opracowano specjalnie dla tego domu mody. Wiadomo, że łączy w sobie zamysł zmniejszenia śladu ekologicznego z zachowaniem właściwości użytkowych i technologicznych skóry.

Nagrodzony płaszcz od Balenciagi.

Co więcej? Frida Rome została nagrodzona za najlepsze wegańskie torby, Cannaba (na bazie konopi Ecopel) za najlepszą wegańską wełnę, a Pilgrim za najlepszą odzież męską. Ponadto marka obuwnicza LØCI zdobyła tytuł “Najlepszych wegańskich butów”, a Nanushka – “Najlepszego wegańskiego materiału” za skórę Okobor, która jest wyłącznym produktem tej firmy. To nowa alternatywa dla skóry, z podkładem w 100% pochodzącym z recyklingu oraz bardziej odpowiedzialnym składem.

“Projektantem roku” okazała się z kolei Sarah Regensburger. To ona podczas Fashion Weeku w Londynie zaprezentowała całkowicie wolną od udziału zwierząt kolekcję. W swoich projektach wykorzystuje zrównoważone materiały, jak skóra z kaktura czy jersey z bambusa. Rebecca Cappelli została uhonorowana nagrodą za promowanie zmian, dzięki swojemu filmowi dokumentalnemu pt. “Slay”. Natomiast H&M okrzynięto “Łajdakiem roku” po tym, jak marka cofnęła zakaz dotyczący używania kaszmiru i moheru w swoich produktach.

Grafika udostępniona przez PETA dotycząca wycofania zakazu H&M.

Przeczytaj również: Raport o zrównoważonej modzie nie napawa optymizmem. Czołowe marki w 2022 roku zwiększyły emisję CO2

Newsletter

FASHION BIZNES