Pangaia, jeden z najgorętszych start-upów modowych czasów pandemii, odnotował stratę netto sięgającą 50,4 miliona dolarów w 2022 roku.
Przeczytaj również: Moda w duchu eko. Ubrania tych marek są przyjazne planecie
Sprzedaż firmy, która zasłynęła z popularnych dresów podczas pandemii, spadła o 42 proc. rok do roku do 37,1 mln dolarów. Oznacza to dalszy spadek w stosunku do szczytowego poziomu 76 mln dolarów w 2020 r.
O problemach firmy zaczęto mówić już w 2021 roku. Pangaia walczyła wówczas o utrzymanie komercyjnego rozmachu generowanego na początku pandemii. Firma miała jednak trudności z utrzymaniem dynamiki i udowodnieniem swojej szerszej wizji wykorzystania swojej marki jako platformy marketingowej do sprzedaży reszcie branży innowacyjnych materiałów przyjaznych dla klimatu. Firma odnotowała stratę operacyjną w wysokości 41,5 mln USD w 2021 r. w wyniku spowolnienia sprzedaży i rosnących inwestycji.
Dowiedz się więcej: Pangaia – fenomen dresów, za którymi szaleją Lewandowscy, Bieberowie czy J Lo
Pangaia – co to za marka?
Za powstaniem marki Pangaia stoi szerokie grono naukowców, inżynierów, artystów, projektantów, myślicieli. Firma wyrosła z inkubatora innowacji materiałowych Future Tech Labs, inwestorki i influencerki Miroslavy Dumy. Firma w 2019 roku przekształciła się w venture capital, a jej gwałtowny sukces na początku przyciągnął wsparcie wielu znanych nazwisk, w tym funduszy przez Willa Smitha i Leonardo Di Caprio. W jednym z wywiadów dla L’Officiel, przedstawicielki marki ujawniły, że research i praca nad technologiami wykorzystywanymi przez Pangaię zajęły aż 10 lat.
Marka Pangaia to coś więcej niż zwykła odzieżowa firma. Można ją opisać jako firmę zajmującą się nauką materiałową, która poprzez swoje produkty i działania dąży do pozytywnego wpływu na środowisko. Pangaia stara się minimalizować swój wpływ na każdym etapie produkcji, od pozyskiwania surowców po opakowania. Wszystkie produkty wykonane są z innowacyjnych, zrównoważonych materiałów, np. PANHemp™ z konopi lub PANGAIA™ FLWR™ z alg. Kolejnym ważnym dla marki elementem jest wpływ społeczny. W zgodzie ze swoją nazwą, tworzy produkty dla wszystkich grup wiekowych oraz płci, a na bilboardach i w reklamach celebruje różnorodność etniczną.
Przeczytaj również: Start’upy, które zmieniają świat mody: ekologiczne farbowanie tkanin, czyli Recycrom