noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Stos plastikowych butelek po wodzie. Butelki są różnych rozmiarów i kształtów, a wszystkie są wykonane z przezroczystego plastiku.

Opakowania przyszłości? Globalny producent inwestuje w innowacje

REKLAMA
REKLAMA
noSlotData

Naukowcy z Centrum Opakowaniowego Unilever nie ustają w wysiłkach na rzecz opracowywania i wdrażania nowych technologii, które pozwolą na zwiększenie udziału plastiku PCR (pochodzącego z recyklingu) w opakowaniach. Celem jest nie tylko większe wykorzystanie recyklatu, ale także poprawa jego jakości.

Unilever wychodzi naprzeciw wyzwaniom współczesności, opracowując nowe formaty opakowań z plastiku PCR. Obejmują one m.in. tubki na pastę do zębów oraz opakowania elastyczne. Firma stawia również na zwiększenie wykorzystania aluminium i papieru pochodzących z recyklingu.

Współpraca z dostawcami to kluczowy element strategii Unilever. Wspólnie pracują nad opracowaniem nowych materiałów bioplastikowych, które będą produkowane z surowców odnawialnych lub na bazie papieru niepochodzącego z wycinki lasów.

Przeczytaj również: Koniec z kosmetycznymi miniaturkami w hotelach! Bruksela walczy z plastikowymi odpadami

Unilever ma już na swoim koncie szereg proklimatycznych rozwiązań. Przykładem jest marka Dove, która w 2019 roku ogłosiła ambitny plan walki z odpadami z tworzyw sztucznych. W Europie i Ameryce Północnej marka wykorzystuje butelki plastikowe wykonane w 100 proc. z recyklingu. 

Wprowadzanie zasad ekoprojektowania to kolejny ważny krok w kierunku ochrony środowiska. Unilever dąży do tego, aby opakowania miały jak najmniejszy wpływ na środowisko naturalne. Ekoprojektowanie pozwala na zwiększenie wartości zebranych odpadów i unikanie ich spalania po zakończeniu cyklu życia.

Obecnie, w skali globalnej 55 proc. naszych opakowań może być poddane recyklingowi (recyclable) bądź nadaje się do ponownego użycia lub kompostowania. Wskaźnik faktycznego recyklingu (recycled) uzależniony jest od wielu czynników, między innymi dostępności zakładów recyklingu czy skuteczności systemów zbiórki, a więc jest on w dużej mierze uzależniony od lokalnych uwarunkowań. W przypadku globalnego portfolio Unilever wynosi on 21 proc. – wyjaśnia Joanna Kałużna, Communication & Corporate Affairs Lead Poland & Baltics w Unilever. Firma pragnie sukcesywnie zwiększać tę liczbę. W tym celu chce kontynuować ekoprojektowanie opakowań (aktualnie już 72 proc. z nich technicznie nadaje się do recyclingu). Luka ta stanowi wyzwanie dla całej branży i wynika przede wszystkim z braku infrastruktury do zbiórki i recyklingu odpadów opakowaniowych. Współpracujemy z samorządami oraz innymi partnerami, aby tę lukę wypełnić, jednocześnie pracując nad wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań również w tym obszarze – zaznacza Joanna Kałużna. 

Unilever walczy o pozycję lidera w sektorze ekologicznych rozwiązań

Unilever stawia na innowacje i współpracę w walce z plastikowymi odpadami. Wraz z gigantem e-commerce, firmą Alibaba, wdrożył w Chinach maszyny do recyklingu wykorzystujące sztuczną inteligencję. Te inteligentne urządzenia automatycznie identyfikują i sortują tworzywa sztuczne, co znacznie usprawnia proces recyklingu. 

Do niedawna czarny plastik stanowił wyzwanie dla sortowni. Nie był on wykrywany przez maszyny segregujące, co oznaczało, że trafiał do odpadów mieszanych zamiast do recyklingu. W 2019 roku Unilever przełamał tę barierę, opracowując innowacyjną recepturę czarnego pigmentu, który jest widoczny dla maszyn segregujących. Dzięki temu czarny plastik z butelek po kosmetykach TRESemme i Lynx (Axe) może być poddany recyklingowi. kierując się troską o środowisko, udostępnił swoją innowacyjną recepturę innym producentom. To ważny krok w kierunku zwiększenia efektywności recyklingu czarnego plastiku na skalę globalną.

Przeczytaj również: Ten kraj chce ukarać ultraszybką modę za jej negatywny wpływ na środowisko

Współpraca kluczem do sukcesu

Przejście z modelu linearnego na cyrkularny w branży opakowań wymaga zaangażowania wszystkich stron: rządów, biznesu, konsumentów i świata nauki. Podkreśla to Joanna Kałużna, zwracając uwagę na znaczenie globalnej współpracy w tym procesie. Samodzielne działania poszczególnych grup nie wystarczą, aby osiągnąć odpowiednią skalę transformacji. Niezbędne jest wsparcie ze strony polityk publicznych, które stworzą sprzyjające środowisko dla nowych modeli opakowań. Unilever, jako członek Biznesowej Koalicji na rzecz Globalnego Traktatu w sprawie Tworzyw Sztucznych, opowiada się za wypracowaniem globalnych, zharmonizowanych zasad w tym obszarze. Prace nad takim dokumentem są prowadzone przez państwa ONZ, organizacje pozarządowe i biznesowe.

Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Tagi

biznes

moda

REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES