Standardową ofertą marek modowych jest stanowisko “fashion buyer”, w Polsce znane jako kupiec mody. To miejsce dla specjalisty, który odgrywa istotną rolę w produkcji nowych kolekcji. Na czym dokładnie polega ten zawód i jakie umiejętności są potrzebne do jego wykonywania? Przypominamy rozmowę z Leeanne Walsh, która opowiedziała nam o specyfice tego stanowiska.
Podstawowe obowiązki kupca mody
Kreatywność i umiejętność analizowania trendów – to podstawowe cechy, którymi powien charakteryzować się kupiec mody. Stanowisko zapewnia realny wpływ na wygląd kolekcji i wiąże się ze stałą współpracą z projektantami. Kupiec rozpoznaje potrzeby klienta, zanim ten sam o nich pomyśli. Warto wiedzieć, że obserwacja trendów to nie tylko nadążanie za modą uliczną czy mediami społecznościowymi, które zwiastują hity nadchodzącego sezonu. Kupiec modowy musi analizować decyzje zakupowe klienta i tendencje rynkowe. Dodatkowo, dobór elementów nowej kolekcji musi pokrywać się z profilem danej marki. Kupiec może pracować dla platformy obsługującej kilka brandów lub dla konkretnej firmy w celu jej rozwoju. W 2015 roku rozmawialiśmy z Leeanne Walsh, która pracowała wówczas w Avenue 32 jako Senior Buyer. Z czym wiąże się praca kupca mody w platformie multibrandowej?
– Przede wszystkim to pozyskiwanie nowych marek i kierowanie spotkaniami, podczas których odbywa się prezentacja brandów. Na tych spotkaniach poznajemy markę, wybieramy poszczególne elementy, które będą dostępne u nas później w sklepie. Innym kluczowym elementem jest codzienne monitorowanie handlu w sezonie, a także śledzenie trendów i rozwoju poszczególnych firm. Najlepszym elementem pracy kupca mody jest znajdowanie nowej marki i doprowadzanie jej do momentu wdrożenia na platformę i uruchomienia sprzedaży. To bardzo ekscytujące – móc obserwować wzrost wydajności nowych marek
– powiedziała Leeanne Walsh w wywiadzie z Fashion Biznes w 2015 roku.
Zobacz także: Opublikowano listę najmodniejszych marek świata. Dom mody Valentino zepchnął z podium Balenciagę
Jakie wykształcenie musi mieć kupiec mody?
Przy rekrutacji na stanowisko kupca mody wykształcenie związane z branżą jest zdecydowanie dużym atutem (jak dyplom merchadising lub stricte kupiectwa mody), co nie oznacza, że inne kierunki dyskwalifikują kandydatów. Studia pomocne w dążeniu do tego stanowiska, to także studia związane z ekonomią i prowadzeniem biznesu. W dzisiejszych czasach rodzaj ukończonych studiów jest mniej ważny, niż same umiejętności – wielu z nas nie pracuje w zawodzie dyktowanym przez ukończony kierunek. Kupiec mody z założenia jest zaznajomiony z obecnym rynkiem, chociażby dzięki stażom w lokalnych firmach. Przygotowywanie kolekcji musi pokrywać się z wiedzą nie tylko na temat teraźniejszych skłonności mody, ale także jej historii. Z tego względu na stanowisku kupca mody doskonale odnajdą się osoby, które pracowały w branży jako stylistki lub styliści. Dobrym początkiem jest także staż na stanowisku asystenta kupca mody. W tym przypadku rekomendujemy śledzenie zakładki “Oferty pracy” na naszym portalu.
– Jako kupiec trzeba być otwartym na wszystkie nowości. Nie rozróżniamy nowych trendów na lepsze i na gorsze. Trend na lata siedemdziesiąte był tak silny dla kolekcji wiosna-lato, że pozostaje on nadal na jesień-zimę. Widzisz, z tymi trendami też tak jest, że czasami nie współgrają ze sprzedażą. U nas, na Avenue 32, było tak na przykład z futrami – od kilku sezonów sprzedają się rewelacyjnie, a na wybiegu nie zobaczymy ich zbyt często
– zdradziła nam Leeanne Walsh.
Z jakich programów korzystają kupcy mody?
Podstawowe narzędzia, z których korzysta kupiec mody to Excel i PowerPoint. Te dwa programy pozwalają na oszacowanie efektów sprzedaży i potrzeb klientów, a później prezentowanie wyników w wewnętrznym gronie firmy oraz klientom. Przed rekrutacją na stanowisko kupca mody warto odbyć szkolenie przede wszystkim z Excela. Dzięki temu analiza danych rynkowych (a w tym praca z liczbami) nie będzie nie stanowiła żadnego utrudnienia. Profesjonalne kursy z Excela online są dostępne m.in. na platformie Udemy.
Jak kupcy wybierają elementy do kolekcji?
Praca kupca jest determinowana przez rodzaj firmy, w której pracuje. Przy pojedynczych markach modowych konsultuje z projektantem potrzeby rynku i bierze udział w procesie produkcyjnym. Przy przygotowywaniu kolekcji w multibrandowych platformach, takich jak Zalando czy Asos, praca opiera się w dużej mierze na researchu.
– Zakup kolekcji na platformie sprzedażowej różni się od zakupu w butiku stacjonarnym. Online nigdy nie uchwyci się jakości materiału czy funkcjonalności poszczególnego ubioru. W Avenue co sezon odbywa się edycja z “kuratorem”, podczas której wybieramy najlepsze kolekcje, tak, aby później klienci byli jak najbardziej zadowoleni z zakupów. Pierwszą częścią procesu jest szczegółowe zapoznanie się z ich lookbookiem. Ważne jest, aby był on bardzo dobrze przygotowany i przede wszystkim czytelny. Jeżeli zwróci on moją uwagę, sprawdzam jakość i trwałość poszczególnych ubrań, a także szukam tej oryginalności – pierwiastka, który wyróżni się na tle pozostałych marek. Na koniec sprawdzam, jak daną markę przyjmują klienci i jaki mamy feedback od nich. Obecnie mamy dwa sezony zakupowe: pre i główną. Pracujemy sześć miesięcy do przodu
– mówiła Leeanne Walsh w wywiadzie z Fashion Biznes w 2015 roku.
Stanowisko kupca mody jest ściśle związane z pracą zespołową. Z tego względu przed złożeniem CV warto zastanowić się, czy teamwork odpowiada naszym oczekiwaniom względem codziennym zadaniom. Komunikatywność i umiejętność pracy w zespole przekłada się na sukces firmy i zgodne podejście w rozwoju marki. Jak powiedziała Leeanne Walsh, dobry kontakt z klientem leży w interesie nie tylko kupca, lecz całej kadry firmy.
– Jako zespół stale musimy się upewniać, jak na wprowadzane kolekcje reagują nasi klienci. Feedback nie zawsze jest pozytywny – słuchamy czego zdaniem projektantów zabrakło w asortymencie, a później to uzupełniamy. Mamy fantastyczny zespół VIP i dla niego odbywają się cotygodniowe spotkania. Dzięki tym wiernym klientom wiemy, czego mamy szukać dalej, bo robimy to tak naprawdę dla nich
– stwierdziła Leeanne Walsh.
Przeczytaj też: W jakie torebki warto zainwestować? Wiemy, które można odsprzedać z zyskiem
Ile zarabia kupiec mody?
Zarobki kupców mody są zależne od budżetu, którym dysponuje dana firma. Polskie zarobki są bardzo zróżnicowane. Według danych zebranych przez platformę wynagrodzenia.pl, przeciętne wynagrodzenia kupca (niekoniecznie związanego z modą) w 2020 r. wahały się między 6-12 tys. zł. Różnica wynika ze stażu pracy oraz szczebla kariery kupca. Polskie stawki są niższe od zagranicznych ofert. Platforma GlamObserver zebrała dane na temat pensji kupców mody z największych europejskich stolic. Według informacji podanych na stronie, kupiec mody może zarabiać między 22 000-36 000 funtów w Londynie, między 29 957 euro 46 642 euro w Mediolanie i między 35 000-42 444 euro w Paryżu.