REKLAMA

#CareerMonday: Zawody w branży mody, o których nie mieliście pojęcia

REKLAMA

Wiele osób marzy o pracy w świecie mody. Często jednak wyobrażając sobie kierunki w tej branży myślimy o zawodzie projektanta, modelki, fotografa czy redaktora w znanym czasopiśmie. Gdy nie widzi się siebie w żadnej ze wspomnianych wyżej ról, można się szybko zniechęcić do podjęcia wyzwania pracy w modzie. Możliwości jest jednak znacznie więcej, a na rynku w ostatnich latach pojawiły się zawody, o których wiele osób nie ma jeszcze pojęcia. Sprawdźcie naszą listę nietypowych stanowisk w modowym świecie.

Skype stylista

W świecie, gdzie mamy ciągły dostęp do internetu, tradycyjne zawody ewoluują i przebijają się te bardziej nowoczesne. Taka zmiana zaszła także w znanym od dawna zawodzie stylisty. Na potrzeby klientów z różnych części świata, coraz więcej specjalistów udziela porad online. Jak wygląda taka praca? Stworzyłam mój cały biznes poprzez Skype, który pozwolił mi stylizować ludzi z całego świata – mówi w rozmowie z magazynem „Teen Vogue” Brenna Lyden, CEO firmy Third & Loom. Brenna zaczynała stylizować używając Skype poprzez swój blog modowy Chic Street Style. Obecnie ubiera klientów z Kanady, Austarlii, USA czy Anglii, używając programu komputerowego. Spotkania odbywają się przez wideo rozmowę, Brenna wysyła zdjęcia stylizacji poprzez iCloud i tworzy je w programie PowerPoint. Moja praca zawiera w sobie wszystko to, co tradycyjny zawód stylisty. Po prostu odbywa się w wersji online, na multimedialnej platformie, która pozwala zabieganym ludziom z całego świata w prosty sposób zaoszczędzenia cennego czasu – mówi Brenna.

>>> Przeczytaj również: #CareerMonday: Ile powinienem sobie płacić?

Prawnik mody

Zawód prawnika mody to nic innego, jak praca z prawem modowym. Osoby piastujące takie stanowisko są radcami prawnymi agencji modelek, agencji kreatywnych, projektantów czy korporacji związanych z branżą mody. Prawnicy mody muszą przebijać się przez trudne tematy, jak zatrudnienie, kontrakty, własność intelektualna, znaki towarowe, patenty, ale również jest to niezwykle kreatywna praca – mówi w rozmowie z „Teen Vogue” Fabio Leonardi, adwokat w firmie Pillsbury Winthrop Shaw Pittman.

Jest to praca pełna przeróżnych kwestii prawnych, z którymi muszą się zmierzyć firmy modowe, jak przepisy bezpieczeństwa produktu lub klienta, czy ochrona praw modelek, mówi Leonardi. Pracując blisko z markami i agencjami talentów, prawnicy modowi pomagają nadać kształt kampaniom, znakom towarowym czy projektów. Rekrutują talenty i podnoszą rozpoznawalność marki na skalę światową – dodaje Leonardi.

Scenograf pokazów i sesji

Właściwie zaaranżowana przestrzeń pokazu czy sesji pomaga odnieść sukces projektantom i markom. Tym przede wszystkim zajmują się scenografowie, ale nie tylko. Na co dzień musisz być producentem, księgowym, agentem, bo ja nie mam agenta sama negocjuję stawki, ustalam swój grafik, managerem projektu, no i oczywiście projektantem — na co zazwyczaj zostaje najmniej czasu – mówi w rozmowie z „i-D” Anna Szczęsny, która tworzy koncepcje pokazów mody, kampanii, reklam telewizyjnych oraz wystaw. Talent jest na dalszej pozycji — chyba, że się jest utalentowanym ponadprzeciętnie, wtedy niedociągnięcia organizacyjne zostaną Ci czasem wybaczone – dodaje Anna.

Proces projektowania scenografii wygląda inaczej dla każdego klienta. Zazwyczaj zaczyna się od prezentacji moodboardu, który zainspirował powstanie kolekcji lub od zdjęć gotowych ubrań. To na tej kanwie możemy zacząć tworzyć narrację pokazu. Od tego momentu przyglądam się lokalizacji, w której będziemy pracować, żeby jak najlepiej wykorzystać przestrzeń. Potem przedstawiam klientowi wstępny pomysł. Następnie razem pracujemy nad wizją scenografii. Pracujemy do momentu, w którym czujemy, że wszystko do siebie pasuje i tworzy atmosferę, która idealnie współgra z kolekcją – mówi dla Vogue.pl Randall Peacock, producent i scenograf pokazów mody Tommy’ego Hilfigera.

Modowy inżynier 3D

Modowy inżynier to zawód przyszłości, o którym do tej pory niewiele osób słyszało. Jego praca polega na przenoszeniu projektów do odpowiedniego programu, który jest następnie drukowany za pomocą drukarki 3D. Dzięki nowej technologii marki mogą tworzyć projekty, które wcześniej były niemożliwe do wykreowania.

Druk 3D ma obecnie ogromny wpływ na branżę mody, więc wielu inżynierów i programistów współpracuje z projektantami, aby wprowadzić innowacje do ich pracy – mówi Kiri Picone z iD Tech. Rola druku 3D w modzie będzie coraz większa i stanie się normą w wielu domach mody w przeciągu następnych lat, dodaje David Tal, założyciel agencji konsultingowej Quantumrun. Praca ta zawiera w sobie pobranie projektu od projektanta, przełożenie go na plik 3D, wydrukowanie ukończonej pracy przy użyciu druku 3D. Najnowsze modele drukarek pozwalają projektantom na stworzenie sukienek czy biżuterii, które wcześniej były niemożliwe do stworzenia, dodaje Tal.

Model techniczny

Praca modela technicznego może być dobrą alternatywą dla osób, które marzą o pracy modelki na wybiegu. Zamiast prezentować ubrania na pokazach, modele techniczni odwiedzają pracownie projektantów i firm, aby mierzyć ubrania. Są niezwykle ważni dla projektanta, który dzięki nim widzi, jak ubranie leży na konkretnym typie budowy ciała i może dobrze dopasować rozmiar. Podejmując się pracy jako model techniczny trzeba uzbroić się w cierpliwość, bo zwykle do przymierzenia jest sporo różnych projektów. Model musi także dawać szczerą opinię, aby projektant wiedział, czy ubranie wymaga poprawek.

Choreograf pokazów mody

Chodzenie po wybiegu jest trudniejszym zadaniem niż mogłoby się wydawać. Często wymaga więcej planowania niż powiedzenie modelkom, by zwyczajnie szły przed siebie, a następnie wróciły za kulisy. Choreograf na pokazie mody dba o każdy ruch, gesty, ekspresje, a czasem nawet kroki, jak w układzie tanecznym. Musi dopasować modelki do muzyki, projektów, które prezentują na wybiegu oraz do konkretnego nastroju sprzyjającemu pokazowi.

Coolhunter

Coolhunter to osoba, która zajmuje się obserwacją, wykrywaniem i przewidywaniem nowych trendów konsumenckich. Jego głównym zadaniem jest obserwacja danej grupy społecznej. Zadaniem analityka trendów jest także sprawdzanie reakcji konsumentów na już wprowadzony na rynek produkt. Coolhunting to zawód dla osób, które charakteryzują się między innymi łatwością nawiązywania kontaktów, odpowiednim stylem i znajomością trendów, ale przede wszystkim potrafią przeniknąć do danej grupy, poznać jej zwyczaje. Na podstawie prowadzonych przez coolhuntera obserwacji, firmom łatwiej jest dostosowywać konkretne produkty do danej grupy konsumentów.

 

 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES