Znamy ranking najcenniejszych marek 2023. Zestawienie Best Global Brand 2023 ujawnia, że pomimo obserwowanego spowolnienia na rynku, luksus wciąż ma się bardzo dobrze.
Przeczytaj również: Gucci pozywa trzy marki. Chodzi o potencjalny plagiat projektów torebek
Best Global Brand 2023 to ranking ujawniający najcenniejsze marki na świecie. Już po raz 24. firma konsultingowa Interbrand przeanalizowała wartość najwiekszych graczy na rynku. Pomimo obserwowanego spowolnienia na rynku, ogólna wartość 100 najcenniejszych marek wzrosła o 5,7 proc. Kwota może jednak wydawać się niewielka, w porównaniu do ubiegłorocznych rekordowych wzrostów +16 proc. Jako powody spowolnienia, analitycy podają niepewność finansową, brak nastawienia na rozwój i stagnację. Utrudnieniem jest również niepewna sytuacja gospodarcza na świecie czy konflikty międzynarodowe.
W 2023 roku całkowitą wartość 100 najcenniejszych marek oszacowano na 3,3 biliona dolarów W roku ubiegłym wynosiła ona 3,1 biliona dolarów. “Po kilku latach silnego wzrostu marki weszliśmy w okres stagnacji, a tegoroczna tabela pokazuje umiarkowany wzrost ogólnej wartości marki. Firmy, które odnotowały wzrost wartości marki, w tym Airbnb ( miejsce 46.), LEGO (miejsce 59.) i Nike (miejsce 9.), przekroczyły ustalone normy kategorii i odgrywają bardziej znaczącą i znaczącą rolę w społeczeństwie i życiu konsumentów” – skomentował Gonzalo Brujó, CEO Interbrand.
Jedenasty rok z rzędu Apple pozostaje numerem 1 na świecie. Jest pierwszą marką, której wartość przekroczyła pół biliona dolarów. Najsilniej radzą sobie sektory motoryzacyjny i luksusowy, których warto wzrosła odpowiednio o 9 proc. i 6,5 proc. Największymi wzrostami wartości w tym roku może pochwalić się Microsoft (+14 proc.), Zara ( miejsce 43.) i Sephora ( miejsce 97.). Dwie popularne sieci handlowe zanotowały w 2023 roku wzrosty kolejno o 10 proc. i 15 proc.
Najcenniejsze marki 2023
- Apple
- Microsoft
- Amazon
- Samsung
- Toyota
- Mercedes
- Coca-Cola
- Nike
- McDonalds
Branża dóbr luksusowych wciąż rośnie
Sektor dóbr luksusowych po raz kolejny udowodnił, że niestraszny mu kryzys. Ta kategoria zaliczyła 6,5 procentowy wzrost wartości. Jak wskazują autorzy raportu, wynika to między innymi z elastyczności brandów luksusowych do wykraczania poza swoją kategorię w celu tworzenia luksusowych doświadczeń, jak restauracje, hotele czy pop-up’y. Hermès (nr 23) i Dior (nr 76) mną pochwalić się największymi wzrostami spośród marek luksusowych, odnotowując w tym roku wzrost wartości marki odpowiednio o 10,2 proc. i 8,4 proc.
Modowym liderem wśród TOP10 najcenniejszych marek po raz kolejny okazał się Nike. Wartość sportowego pioniera sukcesywnie rośnie, aktualnie osiągając poziom 53,7 mld dolarów. Pionierem sektora luksusowego stał się Louis Vuitton, który znalazł się na 14. miejscu zestawienia z 5 proc. wzrostem wartości marki. Spadek wsród marek odzieżowych (-2 proc.) zanotował jedynie dom mody Gucci.
Na liście nie zabrakło również popularnych sieci odzieżowej. Hiszpańska Zara uplasowała się na 43. w rankingu, osiągając imponujący 10 proc. wzrost. Tuż za nia, na miejscu 56. znalazł się szwedzki H&M z 5-procentowym wzrostem.
Przeczytaj również: H&M świętuje 20. urodziny w Polsce
Najcenniejsze marki modowe 2023:
- Nike – 9 miejsce, +7 proc.
- Louis Vuitton – 14. miejsce, +5 proc.
- Chanel, 22. miejsce, +6 proc.
- Hermès – 23. miejsce, +10 proc.
- Gucci – 34. miejsce, -2 proc.
- Adidas – 42. miejsce, +4 proc.
- Zara – 43. miejsce, +10 proc.
- H&M – 56. miejsce, +5 proc.
- Cartier – 74. miejsce, +4 proc.
- Dior – 76. miejsce, +8 proc.
Zdjęcie główne: Unsplash