Polskie marki, o których być może nie wszyscy jeszcze słyszeli. Na dobre rozgościły się w szafach redaktorek mody, stylistek i fanek ubrań z polską metką. Przyglądamy się, kogo śledzić i czyje ubrania warto zakupić, nim wkrótce pojawi się przy nich status sold out.
Przeczytaj również: Na czym polega fenomen The Frankie Shop – marki, która podbiła social media?
Sonia and the Gypsies – wzorzyste kwiaty
Polska marka, której mogą pozazdrościć nam mieszkanki Kopenhagi. Za Sonia and the Gypsies stoi Aga Zapalska, na co dzień związana z marką Baltica. W swoim autorskim projekcie urzeka dziewczęcymi wzorami, w niezwykle komfortowym i przyjemnym wydaniu. Choć od kilku sezonów serca miłośniczek scandi style mocno biją do pikowanych kwiecistych kurtek, marka regularnie poszerza swój asortyment o coraz to kolejne nowości. W efekcie znajdziemy tam szeroki wybór szortów, bluz czy akcesoriów – wszystkich silnie nawiązujących do charakterystycznej estetyki marki. Wszystkie ubrania z metką „Soni” powstają w Polsce, w małych lokalnych szwalniach. Kolekcje są limitowane i warto na nie polować, bo rozchodzą się w mgnieniu oka. Zamówienia można składać przez Instagram lub kupić w lokalnych koncept storach (m.in. Blask Store, ul. Mysia 3).
She is Sunday – podróż mamy z córką
Ciao! Koszulki z włoskim sloganem rozpromieniły damskie serca, nie dając zapomnieć o wakacjach nawet w ponure dni. Marka She is Sunday to wspólne rodzinne dzieło Karoliny Miko i jej mamy Marioli Rutkowskiej. Karolina przez lata zdobywała doświadczenie w popularnych markach modowych, ubierając też największe gwiazdy estrady: Brodkę, Natalię Kukulską czy Bovską. Pani Mariola z kolei od wielu lat profesjonalnie zajmuje się krawiectwem. Z połączenia wspólnych talentów, doświadczenia i serca do mody, nie mogło powstać nic innego jak marka odzieżowa, zarażająca optymizmem, radosnymi hasłami i energetyzującymi kolorami. W asortymencie She is Sunday znajdziemy damskie T-shirty, bawełniane bluzy, jak i sukienki doskonałe na letnie wojaże, jak i wakacje w mieście. Doskonała recepta, by zatrzymać włoski letni klimat w szafie na dłużej.
Orage Studio – celebrowanie momentów w swoim stylu
Polska marka najczęściej widywana na zdjęciach redaktorek i stylistek? Tego lata bez wątpienia było to Orage Studio, które wyprowadziło domowy styl na polskie ulice. Marka doskonale wpisała się asortymentem w szał na piżamowe spodnie, a ich propozycje śmiało mogą konkurować z pożądanymi projektami Tekla. Marka wprowadziła zabawę fasonem, oryginalnymi wycięciami i niecodziennymi akcentami. Nie brakuje tu energetyzujących kolorów, chociażby na popularnym modelu przeskalowanej koszuli w odcieniu gumy balonowej. Wszystko w hołdzie wygody i nonszalanckiego luzu na co dzień.
Przeczytaj również: L’Oreal otwiera Le Visionnaire. Marka odnowiła zabytkowy budynek w Paryżu
MANY RHIZOMES – poplątane bawełniane sznurki
Ręczne robótki są coraz bardziej w trendach. Przekonuje o tym Zuza Piekoszewska – artystka i projektantka stojąca za powstaniem marki MANY RHIZOMES. Tworzone przez nią projekty coraz silniej podbijają media społecznościowe, a listy oczekujących na torebki stają się coraz dłuższe. Nic dziwnego, skoro te zgrabne plecionki przypominają małe dzieła sztuki. Po inspiracje do stworzenia marki twórczyni sięgnęła do współczesnego stylu Koreanek i Japonek, choć sama nazwa łączy się z teorią kłączy pochodzącą od francuskiego filozofa Deleuze. Do linii dzierganych na szydełku torebek, projektantka coraz chętniej włącza elementy minimalistycznej odzieży tworzonej wspólnie z mężem Pricem, krawcem pochodzącym z RPA.
Monday Artwork – minimalistyczność z nutą szaleństwa
Warszawska marka Monday Artwork to odpowiedź na potrzeby kobiet poszukujących klasycznej bazy i uniwersalnych projektów na lata. Wbrew pozorom, nie ma tu miejsca na nudę. Stworzone w duchu zrównoważonej mody projekty to kwintesencja ponadczasowej mody i zabawy fasonem. Podążając za ideą mody zrównoważonej, marka Monday Artwork zrezygnowała z tworzenia sezonowych kolekcji. W zamian za to, regularnie powiększa swój asortyment o kolejne modele. Efektem jej działań ma być stworzenie doskonałej szafy kapsułowej. Za modowym konceptem stoi Luiza Kubiś, właścicielka popularnych warszawskich concept store’ów Lui.
Toska – precyzja, emocje i dotyk
Z miłości do minimalizmu powstała krakowska marka Toska. Jej założycielka, Anna Ziemniak, tworzy ukojenie dla poszukujących prostoty, spokoju i ciekawych form pośród gąszczu królujących w modzie krzykliwych kolorów i wzorów. Uwagę przyciągają tu oversizowe ubrania w spokojnej bazowej kolorystyce, których znakiem szczególnym stają się nieoczywiste kroje. Projekty te dopełniają charakterystyczne w formie elementy biżuterii, od wykonanych z recyclingowanego srebra pierścionków po kolczyki i nausznice, które również są autorskim dziełem założycielki. Inspiracją do stworzenia projektów stała się natura, a proces tworzenia marki od A do Z odbywa się z największym poszanowaniem środowiska. By uprościć proces produkcji, Anna Ziemniak stawia w kolekcji na jeden rodzaj włókna. Dotychczasowe projekty Toska powstały zaledwie z dwóch rodzajów bawełny, a za ich powstaniem stoją małe, lokalne polskie szwalnie.
Przeczytaj również: Te marki produkują wyłącznie z surowców naturalnych lub recyklingu. Ranking 5 brandów
Vinnci – ekologiczne ubrania vintage
Czy moda na upcycling ma szansę zdetronizować masowe projekty? Patrząc na wyjątkowe pomysły polskiej marki Vinnci, mamy coraz mniej wątpliwości. Oryginalne projekty z drugiej ręki natychmiast pokochały redaktorki influencerki i stylistki. Za upcyclingowym projektem stoją Karolina Ramus i Marta Ammar, które pokazują, jak kreować trendy z drugiego obiegu. Założycielki Vinnci ingerują w konstrukcję ubrań vintage, tworząc z nich zupełnie nowe modowe looki. Za Ideą powstania Vinci było wsparcie zrównoważonej mody, stąd twórczynie marki stawiają na pełną transparentność, dzieląc się realnymi kosztami produkcji. “Pragnęłyśmy stworzyć markę, która pozwoli się cieszyć modą bez wyrzutów sumienia” – podkreślają.
OSSIER – self-love i moda
Jak rozpalić apetyt na markę, która jeszcze nie miała oficjalnej premiery? Wystarczy spojrzeć na działania Oliwii Bugały, popularnej influencerki i właścicielki agencji Cheers Stories, która jeszcze przed wypuszczeniem modowego brandu, zgromadziła na jego instagramie już 15 tysięcy obserwujących. Zajawki opublikowane w sieci wskazują, że Ossier będzie skupiać się na bazowych elemetach damskiej garderoby w modowym wydaniu. W zapowiedziach dostrzegamy przeskalowane garnitury, oversizowe marynarki czy luźne spodnie. Nie brakuje też wygody w postaci minimalistycznych sportowych setów czy dresowych zestawów. Czy marka spełni modowe oczekiwania oczekujących? Z przekonamy się już wkrótce, bo premiera Ossier zbliża się wiekami krokami.
Przeczytaj również: Polskie marki, które znajdziesz stacjonarnie w Krakowie
One Shirt – nowa, ponadczasowa klasyka
One shirt, one size, many ways to wear – brzmi motto polskiej marki odzieżowej, która z prostego minimalistycznego asortymentu uczyniła swój największy atut. Idea One Shirt stawia na kreatywność w tworzeniu rozmaitych stylizacji z wykorzystaniem niewielkiej ilości ubrań. Podstawą asortymentu są oversizowe koszule, które pasują do wszystkiego. Z powodzeniem mogą stanowić bazę stylizacji do biura, element codziennej garderoby, jak i idealne dopełnienie wakacyjnych zestawów. Moje koszule są ponadczasowe, niesezonowe, gdy pokochasz któryś z modeli, wiem, że będziesz wracać po kolejne kolory czy klasyczne biele – podkreśla założycielka marki Karolina Pawlak. Wbrew nazwie, w asortymencie One Shirt znajdziemy też supermodne szorty niczym bokserki pożyczone z męskiej szafy. Warto śledzić w poszukiwaniu ponadczasowych rozwiązań z modowym akcentem.
SEM FIM – ubrania dla kobiet żyjących pełnią życia
Chcielibyśmy, aby SEM FIM brand było niekończącą się historią o kobiecie. O kobiecie, która chce chłonąć życie, doceniać, dziękować, po prostu być. – podkreślają twórcy marki, Kamila Mraz, popularna twórczyni internetowa @cam_myy wraz z mężem Mateuszem. Sem Fim to bez wątpienia ukłon w stronę kobiecości w modzie. W asortymencie marki królują więc romantyczne sukienki, luźne wygodne koszule czy ciekawie wykończone topy. Uwagę przykuwa dbałość o detale i jakość materiałów. Klimat SEM FIM przywodzi na myśl beztroskie wakacje spędzone nad brzegiem oceanu i to właśnie w takim wydaniu idealnie sprawdzi się debiutancka linia marki. Wraz z nadejściem jesieni, czekamy na kolejne, opowiedziane z czułością modowe historie.
Dlaczego warto wybrać ubrania polskich marek?
Polskie marki modowe stawiają na wysoką jakość materiałów i precyzyjne wykonanie. Dbają o detale, tkaniny i staranność, co przekłada się na trwałość i komfort noszenia ich ubrań. Minimalizm, luz, a jednocześnie klasyka i elegancja. Wielu polskich projektantów wprowadza ekologiczne rozwiązania. Świetnym przykładem jest Anna Ziemniak, założycielka marki Toska:
– Postanowiłam szyć ubrania z tkanin z jednego włókna, tak żeby potem można było łatwo poddać je recyklingowi. Używam guzików z kokosa, które są w stanie się rozłożyć. Myślałam też o rozwiązaniach, które wydłużą używanie ubrań. Wszystkie rzeczy dopasowują się do sylwetek, za pomocą wiązań i troczków. Mają zachęcać do zabawy ubraniem, ich stylizacji na różne okazje, ale też nie ograniczać, nie opinać czy przeszkadzać, kiedy zmieni nam się sylwetka. Nie wyobrażam sobie chodzenia w niewygodnych rzeczach. Wszystko testuję na sobie – opowiedziała o swojej idei w wywiadzie dla magazynu Zwykłe Życie.
Zdjęcie główne: mat.prasowe
Przeczytaj również: Jak założyć markę modową? Inspiracje i lekcje od gigantów branży