W burzliwych czasach spowodowanych wojną, ogromną inflacją i przez to niepewną gospodarką światową, ludzie zastanawiają się, w co ulokować pieniądze. Jedni kupują nieruchomości, drudzy dzieła sztuki, a jeszcze inni dobra luksusowe. Okazuje się, że dobrą inwestycją mogą być niektóre akcesoria znanych domów mody. Jakie torebki zatem warto kupić?
W 2014 roku powstała firma Rebag, która szybko stała się liderem w zakresie odsprzedaży luksusowych torebek, biżuterii, zegarków i drobnych wyrobów skórzanych. Na platformie są tysiące produktów, dzięki którym w łatwy sposób można odświeżyć swoją garderobę. Co roku firma publikuje także raport Clair, w którym przedstawia zmiany na rynku dóbr luksusowych związane z zachowaniem wartości produktów danej marki w procesie odsprzedaży.
– Tendencje zakupowe konsumentów w ciągu ostatniego roku bardzo się zmieniły. Tegoroczny raport Clair (…) pokazał, że klienci podejmują świadome decyzje dotyczące zakupów, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Mamy nadzieję, że te spostrzeżenia będą zapewniać przejrzystość na rynku dóbr luksusowych, wydłużać cykl życia produktu i zachęcać do cyrkularności mody
– powiedziała Charles Gorra, dyrektor generalna i założycielka firmy Rebag.
Zobacz także: Handel internetowy w Polsce. Jakie są najważniejsze trendy konsumenckie w 2022 roku?
Najlepsze luksusowe torebki roku 2022
Ze znanych domów mody trzy firmy wychodzą na prowadzenie pod względem odsprzedaży ich projektów. Dla nikogo chyba nie jest zaskoczeniem, że w czołówce znalazła się oczywiście marka Hermes. W ciągu ostatniego roku zyskała 15 punktów procentowych i jej torebki sprzedają się teraz średnio za 103% początkowej ceny detalicznej.
Louis Vuitton od 2021 roku zyskał 12 punktów procentowych i osiąga 92% przy odsprzedaży. Z kolei wartość Chanel zwiększyła się wraz ze wzrostem ceny na rynku pierwotnym, o 12 punktów procentowych do średniej wartości odsprzedaży na poziomie 87%. W ciągu ostatniego roku marka wielokrotnie podnosiła ceny torebek na rynku pierwotnym.
Hit rynku odsprzedaży
Wielkim wygranym tegorocznego rankingu okazała się firma Telfar. Wiadomo, że została dodana do strony Rebag w 2021 roku i szybko stała się hitem. Choć minęło już blisko 10 lat od momentu, w którym marka wypuściła torbę zwaną “The Bushwick Birkin”, nadal cieszy się ona wielkim zainteresowaniem. Ta typowa shopperka dostępna jest w trzech rozmiarach (małym, średnim i dużym), a jej prostokątny kształt urozmaicają paski na ramię, górny uchwyt i okrągłe logo “T” wytłoczone na wegańskiej skórze. Jej fankami są m.in. Oprah Winfrey, Madonna, Zoë Kravitz i Dua Lipa. Beyoncé zaś wspomniała o niej w “Summer Renaissance” – ostatnim utworze z jej najnowszego albumu “Renaissance” z lipca 2022 roku. To dodatkowo przysporzyło (i tak już głośnemu projektowi) popularności. Torba była częściej wyszukiwana i kupowana. Co istotne, na rynku odsprzedaży osiągała 195% wartości, co sprawiło, że stała się doskonałą inwestycją, która niesie ze sobą wyższą cenę na rynku wtórnym niż na rynku detalicznym.
Torebki dobre pod inwestycję:
- Gucci Soho Chain Crossbody (112% zachowanej wartości detalicznej podczas odsprzedaży)
- Prada Re-Edition 2000 Hobo (112% zachowanej wartości detalicznej podczas odsprzedaży)
- Louis Vuitton Petite Accessoires (124% zachowanej wartości detalicznej podczas odsprzedaży)
- Fendi Baguette (115% zachowanej wartości detalicznej podczas odsprzedaży)
- Telfar Shopping Tote (193% zachowanej wartości detalicznej podczas odsprzedaży)
- Chanel Wallet on Chain (92% zachowanej wartości detalicznej podczas odsprzedaży)
Silne marki 2022 roku
Ranking Clair wykazał, że najbardziej imponujące wzrosty w 2022 roku osiągnęły włoskie marki. Wartość Prady wzrosła o 11%, podczas gdy Gucci, Fendi i Bottega Veneta poszły w górę o 10 punktów procentowych od 2021 roku. Pradzie udało się to, dzięki współpracy w limitowanych edycjach z takimi nazwiskami, jak Cassius Hirst i Damien Hirst. Ponadto marka ujęła młodsze pokolenie odświeżeniem nylonowej kolekcji z początku 2000 roku. Tym bardziej, że z torebkami z tej linii widziane były m.in. Kendall Jenner, Kaia Gerber i Bella Hadid.
Na wzrosty Gucci wpływ miał film “House of Gucci”, kolekcja z Harrym Stylesem, a także stylizacje Jessiki Chastain podczas Oscarowej nocy. Marka Fendi zyskała, dzięki współpracy z Versace (kolekcja Fendace) oraz odrodzeniu torebki Fendi Baguette. Z kolei Bottega Veneta wzrosła, jednak jest zbyt wcześnie, by rozstrzygnać czy będzie się tak działo nadal po zmianie dyrektora kreatywnego, którym został Matthieu Blazy.
Przeczytaj również: Szokujące wyniki raportu. Tylko 10 proc. marek modowych płaci pracownikom w fabrykach godne pensje