REKLAMA

4F i Viamoda Szkoła Wyższa rozpoczynają wspólny projekt ku zwiększeniu obiegu cyrkularnego odzieży

REKLAMA

4F i Viamoda Szkoła Wyższa rozpoczynają wspólny projekt zawodowy Circular Design 4F x Viamoda. Od października studenci specjalności Projektowanie ubioru i zarządzanie technologią rozpoczną prace z ubraniami zebranymi w programie Wear_Fair. Projekt jest częścią strategii 4F Change. Najlepsi studenci dostaną możliwość odbycia wakacyjnego stażu w OTCF.

Projekt Circular Design 4F x Viamoda będzie realizowany w ramach strategii 4F Change, którą marka 4F wdraża od stycznia 2022 r. Jednym z głównych założeń strategii jest obieg cyrkularny odzieży. W wybranych sklepach 4F powstały strefy Wear_Fair, gdzie można oddać niechciane ubrania, które m.in. wykorzystają studenci Viamoda.

Celem projektu Circular Design 4F x Viamoda jest wykorzystanie talentu i kreatywności studentów do odkrycia potencjału używanej odzieży i wzmacniania cyrkularnego obiegu ubrań. Zadanie studentów VIAMODA będzie polegało na zaproponowaniu takich rozwiązań projektowych, które pokażą wady i ślady zużycia w nowym świetle, wydobędą ich walory estetyczne i uczynią z produktu niepełnowartościowego produkt wyjątkowy, unikatowy.

Przeczytaj również: Ubraniomat od 4FxUDO już w Krakowie

– Dla marki 4F ten projekt idealnie wpisuje się w realizowanie strategii środowiskowej 4F Change. Przemysł odzieżowy ma wpływ na zachodzące zmiany klimatyczne, a przechodzenie na modele cyrkularne jest jednym z kluczowych kierunków dla działań naprawczych. Drugi obieg ubrań, ich naprawa, recykling i upcycling to fundamenty programu Wear_Fair, który rozpoczęliśmy w styczniu tego roku. Właśnie dlatego od samego początku rozmów z VIAMODA proponowaliśmy te trzy kierunki dla zespołów projektowych. Jesteśmy przekonani, że współpraca biznesu z uczelnią wyższą w obszarze zrównoważonego podejścia do projektowania z jednej strony otwiera przestrzeń na rozwój i innowację dla obu stron, z drugiej w znaczący sposób przyczynia się do świadomego kształcenia przyszłych projektantów, którzy swoje przyszłe kolekcje będą tworzyć w zupełnie innych warunkach środowiskowych, niż miało to miejsce do tej pory.

– mówi Przemysław Feliga, ESG Project Manager

Zespoły projektowe

Studenci zostaną podzieleni na trzy zespoły projektowe, których zadania będą odpowiadały poszczególnym obszarom strategii 4F Change. Studenci zajmą się działaniami z wykorzystaniem znoszonej i uszkodzonej odzieży. Zespół UPCYCLE skoncentruje się na formie wybranych ubiorów, tworząc nowe projekty za pomocą technik dekonstrukcji. Zespół RECYCLE zajmie się pracą z materiałem, działaniami powierzchniowymi. Używana odzież zostanie pocięta i wykorzystana do stworzenia nowych materiałów za pomocą tkania, dziania. Powstaną patchworki, faktury i aplikacje, które staną się punktem wyjścia do zaprojektowania ubiorów. Wyzwanie trzeciej grupy studentów REPAIR będzie polegało na wymyśleniu kreatywnych sposobów naprawy zepsutych ubrań lub takich, które noszą ślady zużycia. 

Wszystkie zespoły będą pracować z opiekunami merytorycznymi z ramienia uczelni i 4F. Projekt rozpoczną warsztaty w siedzibie OTCF S.A. (właściciela m.in. marki 4F) w Krakowie. Studenci biorący udział w projekcie odbędą praktyki zawodowe, a najlepsi uczestnicy projektu otrzymają w nagrodę płatne wakacyjne 3-miesięczne staże.

– Naszym celem było stworzenie projektu zawodowego zawierającego wszystkie elementy istotne dla studenta wzornictwa w procesie edukacji, takie jak osadzenie w realiach rynku, rozwój indywidualnych predyspozycji i stylu projektowego, praca zespołowa, projektowanie holistyczne obejmujące cały obszar pracy nad projektem, stworzenie możliwości pokazania prac studentów szerszej publiczności, zagadnienia etyczne i ekologiczne w modzie, a także szeroki mentoring obejmujący zarówno pedagogów z uczelni, jak i przedstawicieli firm z branży odzieżowej. Te hasła przełożyliśmy na konkretne elementy projektu.

– mówi dr Dominika Łukawska-Milczarska, Prorektor VIAMODA Szkoły Wyższej w Warszawie.

Jednocześnie studenci specjalności Komunikacja marki, fotografia i visual branding stworzą koncepcję komunikacji projektu. Celem grupy będzie pokazanie etapów pracy nad kolekcjami w mediach społecznościowych oraz na stronie 4F i Viamoda, opracowanie koncepcji sesji zdjęciowej i finalnej prezentacji projektu.

Projekt będzie trwał cały rok akademicki 2022/2023. W czerwcu odbędzie się sesja zdjęciowa, a także prezentacja projektów w ramach dorocznej prezentacji kolekcji dyplomowych VIAMODA UPGRADE. Finalne projekty będzie można zobaczyć w salonie 4F w Arkadii w Warszawie.

Przeczytaj również: Czy Igor Klaja podbije rynek odzieży luksusowej? Twórca 4F nawiązuje współpracę z Moliera2

Tagi

4F

REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES