REKLAMA

Jak zaaranżować przestrzeń w sklepie, aby przyciągnąć klienta?

REKLAMA
REKLAMA

Jesteśmy wzrokowcami. Naszą uwagę przyciągają wyraziste kształty, energetyczne kolory i duże napisy. Jeśli zależy nam na tym, by prowadzony przez nas sklep zachęcał do wejścia, musimy zadbać o jego odpowiedni wystrój. Wiele firm decyduje się na zatrudnienie wykwalifikowanego visual merchandisera. Wystarczy jednak, że poznamy kilka prostych tricków, a efektowną i praktyczną aranżację stworzymy sami.

>>> Przeczytaj również: Biuro businesswoman – pomysły na ciekawą aranżację

Wydawać by się mogło, że w sklepie odzieżowym najważniejsza jest… odzież. Przystępne ceny, wytrzymałe materiały i oryginalne kroje powinny nam zapewnić klientów bez dodatkowego wysiłku. Tymczasem na popularność marki i wysokość sprzedaży wpływa nie tylko produkt, który oferujemy, ale także cała oprawa, jaka mu towarzyszy. Co mamy na myśli? Między innymi aranżację wystawy, wystrój sklepu, jego wyposażenie, a nawet muzykę, jaką w nim puszczamy. Wszystkie elementy, które wchodzą w skład visual merchandisingu, skierowane są na ściśle określone cele: mają przyciągnąć uwagę klienta, wzbudzić jego zainteresowanie, wywołać potrzebę posiadania konkretnego przedmiotu oraz skłonić go do zakupu (z ang. AIDA – attention interest desire action). Co więc powinniśmy zrobić, by przyciągnąć do naszego sklepu klienta i zachęcić go do zrobienia zakupów? Musimy zadbać o sześć podstawowych elementów.

WYSTAWA

Na pierwszym miejscu znalazła się wystawa, ponieważ to właśnie ona przemawia do potencjalnego klienta jako pierwsza. Zwróćmy uwagę na to, by przykuwała uwagę. Co to oznacza? Nie wystarczy umieścić kilku manekinów z modnymi kreacjami. Takie rozwiązanie znajdziemy bowiem na każdej sklepowej witrynie. Kluczem do sukcesu jest oryginalna aranżacja. Zadbajmy o to, by manekiny ułożone były w nietypowy sposób – mogą odgrywać między sobą pewną scenkę lub przykładać twarz do szyby tak, jak gdyby próbowały nawiązać kontakt wzrokowy z przechodniami. Duże znaczenie ma także zagospodarowanie przestrzeni. Czasami warto zastosować zasadę „less is more”. Gdy zbyt wiele będzie się dziać na wystawie, zignorujemy ją, ponieważ większość witryn jest przeładowana. Jeden silny akcent może natomiast zdziałać więcej, niż kilka manekinów w efektownych stylizacjach. Pamiętajmy także, że na wystawie mogą się znaleźć nie tylko manekiny. Plakaty z chwytliwymi lub zabawnymi napisami będą oryginalnym rozwiązaniem. Co powiesz na „Regret nothing” lub „Stay wild”?

Redro.pl

WEJŚCIE

Drugim istotnym zagadnieniem jest wejście do naszego sklepu. Powinno być przestronne, by swobodnie mogły się minąć dwie osoby i by osoba na wózku inwalidzkim lub z dziecięcym wózkiem nie miała żadnych kłopotów. Jeśli nie możemy poszerzyć drzwi, koniecznie zadbajmy o to, żeby przy wejściu nie znajdowały się szafki ani stojaki z wieszakami, które uniemożliwią swobodne przemieszczanie się. Jeśli zaraz po przekroczeniu progu klient będzie zmuszony wyminąć meble i wychodzące właśnie osoby, nie będzie to najlepszą wizytówką naszego sklepu. Komfort podczas zakupów to niezwykle istotna kwestia. Możemy także zadbać o to, by na linii wejścia znajdowała się ciekawa stylizacja na manekinie lub efektowna dekoracja ściany, na tle której zaprezentowane są ubrania. W tej roli perfekcyjnie sprawdzą się efektowne fototapety. Wybierzmy deseń, pasujący do estetki naszego sklepu (np. wiktoriański, geometryczny lub folkowy) lub malowniczy widok, który pozwoli się zrelaksować.  

PRZESTRZEŃ

Kolejne zagadnienie wiąże się z przestrzenią w sklepie. Musimy zadbać o to, by odwiedzający nas goście mogli swobodnie poruszać się między półkami i stojakami z wieszakami. Wymaga to umiejętnego rozstawienia mebli, a także praktycznego zagospodarowania nawet niewielkiego metrażu. Jeśli klienci będą zahaczać o półki, a przechodząc alejkami, strącać ubrania z szafek, z pewnością szybko zrezygnują z zakupów w takim miejscu. Jeśli zależy nam na tym, by nasz sklep prezentował się elegancko i profesjonalnie, postarajmy się, by panował w nim porządek i ład oraz żeby liczba zaprezentowanych ubrań nie przerosła wystawienniczej powierzchni. W sytuacji, gdy sklep jest bardzo duży, zadbajmy o to, by oznaczyć kasy i przymierzalnie.  

Redro.pl

WYPOSAŻENIE

Zakupy mają być przyjemnością, dlatego kolejnym elementem, na który musimy zwrócić uwagę, jest wyposażenie. Wszystkie prezentowane ubrania, torebki, buty czy akcesoria powinny być na wyciągnięcie ręki. Oznacza to, że wieszaki znajdujące się zbyt wysoko, by po nie sięgnąć lub odzież położona tak nisko, że musimy się po nią schylać, nie jest na właściwym miejscu. Gdy klient będzie musiał czekać, by ktoś z obsługi podał wybrany produkt, prawdopodobnie zniechęci się i zrezygnuje z zakupów. Kupując wyposażenie, zadbajmy także o wieszaki pokryte welurem, z których ubrania nie będą spadać oraz meble, które będą efektowne. Jeśli mamy odrobinę fantazji, zdecydujmy się na klasyczne szafki i regały, które ozdobimy za pomocą samoprzylepnej naklejki.     

DODATKI

O aranżacji wnętrz, także tych sklepowych, decydują dodatki, które nadają całości charakteru. Jeśli dysponujemy przestronnym metrażem, postawmy na eleganckie fotele, na których można odpocząć, dizajnerskie lampy i żyrandole lub manekiny o oryginalnym wyglądzie rozmieszczone w przestrzeni sklepu. Gdy nasz sklep jest kameralny i nie chcemy zajmować cennej przestrzeni, postawmy na ścienne dodatki. Wspomniane już fototapety, tym razem w wersji 3D, lub plakaty ze zdjęciami z pokazów mody, pozwolą nam podkreślić estetykę wystroju lub wprowadzić wyrazisty akcent dekoracyjny. Jeśli zależy nam na szybkiej metamorfozie wnętrza, pomogą nam w tym naklejki, które będą się doskonale prezentować w przymierzalniach lub na lustrach.

ATMOSFERA

Można śmiało powiedzieć, że elementem wystroju każdego sklepu jest także atmosfera, jaka w nim panuje. Choć jest trudna do uchwycenia i nie podlega konkretnym kryteriom, warto przyjrzeć się jej nieco bliżej, by stworzyć spójną i harmonijnie prezentującą się aranżację. Klimat danego miejsca to nie tylko jego wygląd i nastrój, jaki wprowadzają pracownicy, ale także muzyka, a nawet zapach, jaki się roztacza. Zamiast radiowych przebojów, które wszyscy znamy, warto stworzyć playlisty, które będą pasować do naszego sklepu. Muzyka folkowa, poważna lub jazzowa to zaledwie kilka propozycji. Kropką nad i będzie z kolei delikatny aromat. Nie musi unosić się w całym sklepie, świetnym miejscem będą na przykład przymierzalnie.

Niewielka rearanżacja sklepowej przestrzeni może zdziałać cuda. Zadbaj o to, by Twoje miejsce stało się przyjazne, efektowne i przyciągające uwagę, a rezultaty zauważysz już po kilku dniach. Niech Twój sklep mówi sam za siebie!

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES