noSlotData
Allegro Partner strategiczny serwisu
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Zdjęcie sklepu Orsay z białą nazwą na czarnym tle. Widać główne wejście oraz manekiny i ubrania na wieszakach. Orsay jest jedną z firm odzieżowych, które zamknęły swoje sklepy w Polsce.

Za mało klientów w kraju nad Wisłą. Oto firmy odzieżowe, które zamknęły sklepy w Polsce

REKLAMA
noSlotData

Z roku na rok coraz więcej firm odzieżowych decyduje się na zamknięcie swoich sklepów w Polsce. Powody są różne: od nieopłacalności i rosnących kosztów, przez zmiany strategii i rozwój e-commerce, aż po długofalowe skutki pandemii. W niektórych przypadkach to decyzja zapobiegająca upadłości – w innych efekt globalnych zawirowań. Jedno jest pewne: konkurencja w handlu jest dziś większa niż kiedykolwiek wcześniej, a nasz rynek okazuje się wyjątkowo trudnym polem do gry. Poznaj firmy odzieżowe, które zamknęły sklepy w Polsce.

W niniejszym artykule przeczytasz:

  • Dlaczego firmy odzieżowe wycofują się z Polski?
  • Jakie są główne powody zamykania sklepów odzieżowych?
  • Które znane sieciówki zniknęły z polskich galerii handlowych?
  • Jak pandemia i inflacja wpłynęły na decyzje firm?

Ucieczka z Polski jako ratunek przed bankructwem?

Od tych, które działały przez dekady, po sklepy, które pojawiły się w kraju nad Wisłą dosłownie na chwilę – lista przedstawiająca firmy odzieżowe, które zamknęły sklepy w Polsce, ciągle się wydłuża. Powody są różne, jednak najczęstszym winowajcą są złe wyniki finansowe, związane z niską rentownością czy wysokimi kosztami prowadzenia działalności w Polsce. Do tego dochodzi ogromna konkurencja – zarówno stacjonarnie, jak i online, a także inflacja i niepewna sytuacja polityczno-gospodarcza na świecie. Nie bez znaczenia była również pandemia, której skutki niektóre przedsiębiorstwa odczuwają aż do dziś.

W przypadku niektórych firm odzieżowych zamknięcie sklepów w Polsce (głównie mieszczących się w galeriach handlowych) było związane ze zmianą globalnej strategii i rozwojem e-commerce. Dla wielu z nich był to ratunek przed upadłością, którą ogłosiła niedawno np. sieć Cameleon

Branża handlowa stoi przed dużym wyzwaniem. Obecnie coraz więcej klientów rezygnuje z zakupów odzieżowych. A jeżeli konsument decyduje się na modowe inwestycje – na pierwszym miejscu stawia cenę, a dopiero później bierze pod uwagę jakość czy trwałość.

Zapoznaj się z wynikami raportu sprawdzającego preferencje zakupowe Polaków

Firmy odzieżowe, które zamknęły sklepy w Polsce [aktualna lista 2025]

Podczas gdy jedne marki ogłaszają upadłość, inne decydują się wycofać z nierentownych rynków. Poniżej znajdziesz firmy odzieżowe, które zamknęły sklepy w Polsce. To aktualna lista z 2025 r., uwzględniająca najpopularniejsze brandy, które na dobre wycofały się z kraju nad Wisłą. 

Forever 21

Forever 21 – kultowa amerykańska marka – trafiła do Polski dopiero w 2017 r. Mimo globalnej popularności nie poradziła sobie na rodzimym rynku i w ciągu zaledwie 2 lat rozpoczęła likwidację sklepów. Ostatnie z nich przestały przyjmować klientów w 2019 r., a firma przeszła restrukturyzację. W 2025 r. Forever 21 ogłosiło bankructwo i zamknęło zarówno punkty stacjonarne w Stanach Zjednoczonych, jak i sklep online, kończąc tym samym ponad 40-letnią historię.

Przeczytaj więcej o upadku uwielbianej amerykańskiej marki

s.Oliver

Niemiecka marka s.Oliver to jedna z firm odzieżowych, które nie są już obecne w Polsce. Przedsiębiorstwo powstało w 1969 r., a jego asortyment obejmował ubrania, obuwie, akcesoria i perfumy dla kobiet oraz mężczyzn. Brand zaczął podbój naszego rynku dopiero w 2004 r., wybierając strategiczne lokalizacje w dużych miastach. W czasach swojej popularności s.Oliver było sponsorem Lecha Poznań. Mimo to firma po niecałych 10 latach zdecydowała się zamknąć sklepy stacjonarne w Polsce. Według spekulacji marka chciała w ten sposób zoptymalizować koszty.

PROMOD

Kiedyś PROMOD był obecny w galeriach handlowych na terenie całego kraju. Dziś pozostała wyłącznie polska strona internetowa francuskiej marki, która jednak nie była aktualizowana od Wielkanocy. Sieć produkująca wyłącznie damskie kolekcje nie poradziła sobie na lokalnym rynku. Firma odzieżowa zamknęła swoje sklepy na początku 2021 r. – krok ten był efektem likwidacji spółki.

Zdjęcie wejścia do sklepu Promod – jednej z firm odzieżowych, które zamknęły swoje sklepy w Polsce. Zewnętrzna część ma czarny kolor, na ekspozycji widać fotografie, a w środku sklepu ubrania na wieszakach.
fot. Forum

American Eagle Outfitters

American Eagle Outfitters to amerykański brand modowy, specjalizujący się w ubraniach casualowych. Jego targetem są raczej młodsi klienci (15-25 lat), którym oferuje produkty w przystępnych cenach. Firma pojawiła się w Polsce w 2012 r., otwierając dwa salony w Warszawie (w dwóch różnych galeriach handlowych). W ciągu kolejnych lat liczba punktów American Eagle Outfitters nie rosła, aż wreszcie w styczniu 2016 r. firma zdecydowała zamknąć swoje sklepy w Polsce.

Orsay

Niemiecka sieć Orsay specjalizuje się w odzieży damskiej i jest obecna w branży już od 1975 r. Kiedyś jej sklepy były obecne w wielu polskich centrach handlowych – pierwsze z nich pojawiły się już w 1997 r. Wszystko się zmieniło w momencie nadejścia pandemii – butiki z szyldem Orsay nie poradziły sobie w trudnej sytuacji. W związku z tym firma rozpoczęła likwidację sklepów stacjonarnych w 2021 r. Ostatnie z nich przestały działać rok później. Mimo to klientki Orsay mogą nadal robić zakupy online.

Dowiedz się, dlaczego Orsay zamyka sklepy w Polsce

Camaïeu

Camaïeu to kolejna francuska firma, której nie udało się przetrwać na lokalnym rynku. Sieć działająca od 1984 r. oferowała odzież damską, która trafiła w Polsce do sprzedaży w 2009 r. Przez 11 lat cieszyła się dużą popularnością, aby ostatecznie zamknąć sklepy stacjonarne w 2020 r. Powodem miały być trwające od dłuższego czasu problemy finansowe, które w połączeniu z pandemią zmusiły firmę do wycofania się z kraju nad Wisłą.

Zdjęcie wejścia do sklepu Camaieu z białym podświetlanym szyldem. W środku znajdują się wielokolorowe ubrania porozwieszane na wieszakach.
fot. Forum

Camaïeu powraca pod nową nazwą? Znamy szczegóły!

Cubus

Nazwę Cubus znali kiedyś wszyscy. Dziś pozostały po niej jedynie wspomnienia. Firma odzieżowa zamknęła swoje sklepy w Polsce w 2019 r., kończąc tym samym ponad 20-letnią historię sieci na naszym rynku. Powodem była trudna sytuacja finansowa – norweska sieciówka liczyła ogromne straty. Wraz z likwidacją punktów stacjonarnych pracę straciło ponad 140 osób.

Marks & Spencer

Marks & Spencer to słynna brytyjska sieć, która pojawiła się w Polsce w 1999 r. Firma była obecna na naszym rynku przez 17 lat, aż do 2016 r. To właśnie wtedy zarząd podjął decyzję o zamknięciu sklepów stacjonarnych. Powodem miała być niska rentowność, zmiana globalnej strategii oraz format nieprzystosowany do polskich realiów. Pomimo likwidacji punktów w Polsce Marks & Spencer działa nadal za granicą.

Sprawdź też: Sieć Marks & Spencer padła ofiarą cyberataku

New Look

Kolejną brytyjską siecią, która nie poradziła sobie na naszym rynku, jest New Look. Pierwszy sklep stacjonarny pod jej szyldem otworzył się w listopadzie 2009 r. we Wrocławiu. W grudniu dołączył do niego kolejny butik. Łącznie przedsiębiorstwo miało 19 punktów sprzedaży stacjonarnej, które zamknięto wiosną i latem 2019 r. Firma złożyła wniosek o niewypłacalność ze względu na niską rentowność w Polsce.

Czy wiesz, że założyciel New Look zainwestował w biznes Polaków? Sprawdź szczegóły

Mexx

Mexx to holenderska firma odzieżowa. Sieć powstała w 1986 r., a w 2013 r. była obecna już na 50 różnych rynkach. Mimo to sklepy stacjonarne w Polsce zostały zamknięte w 2014 r. To wtedy przedsiębiorstwo ogłosiło bankructwo i wkrótce znalazło nowego właściciela.

TOPSHOP

TOPSHOP z pewnością nie potrzebuje przedstawienia. Jedna z firm odzieżowych, które zamknęły sklepy w Polsce, biła niegdyś rekordy popularności wśród młodego pokolenia. Po podbiciu brytyjskiego rynku pojawiła się w kraju nad Wisłą, ale tylko w jednej lokalizacji: w Złotych Tarasach w Warszawie. Punkt działał od 2008 do 2017 r.

Zdjęcie wejścia do sklepu TOPSHOP w trakcie wyprzedaży, o której firma odzieżowa informuje na różowych plakatach.
fot. Forum

Zobacz też: TOPSHOP znów w sprzedaży stacjonarnej

River Island

River Island powstało ponad 60 lat temu. Brytyjskie przedsiębiorstwo przez długi czas mogło pochwalić się sklepami stacjonarnymi w największych centrach handlowych w kraju, takich jak Złote Tarasy w Warszawie czy Stary Browar w Poznaniu. Mimo to firma odzieżowa zamknęła wszystkie swoje punkty w 2015 r. To efekt braku zainteresowanych inwestorów, którzy przejęliby licencję od Empik Media & Fashion. 

River Island zamyka kolejne sklepy. Tym razem w Wielkiej Brytanii

Hollister

Hollister, marka założona w 2000 r. przez Abercrombie&Fitch, początkowo była skierowana do młodszej klienteli. Dziś cieszy się popularnością również wśród starszych konsumentów. W 2012 r. firma wystartowała z jedynym sklepem stacjonarnym w Polsce, znajdującym się w centrum Westfield Mokotów. I na tym zakończyła rozwój w kraju nad Wisłą, a po 10 latach, w grudniu 2022 r., punkt przestał przyjmować klientów. Oficjalnym powodem były problemy finansowe. Produkty z metką Hollister są nadal dostępne na platformach e-commerce, np. Zalando.

Springfield

Springfield to hiszpańskie przedsiębiorstwo, które działało na polskim rynku od 2001 do 2017 r. Firma odzieżowa oferowała kolekcje damskie i męskie, które jednak nie wygrały z rosnącą konkurencją. W związku z niską rentownością i zmianą w preferencjach konsumentów Springfield zamknęło 11 sklepów stacjonarnych w Polsce, zlokalizowanych w dużych miastach. Hiszpańska sieć wycofała się również z innych rynków w Europie.

Może Cię zainteresować: Po 10 latach GAP powraca do Polski. Znamy szczegóły!

Zdjęcie główne: Forum

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES